• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ofta trycktestar ni?

C

China

Guest
Hur länge håller packningar? Ska de bytas varje år?

Svårt att svara på, det beror lite på vad klockan har utsatts för. Men en trycktest inför bad/dyk är aldrig fel, vet man att klockan kommer att utsättas för ev. påfrestningar så är det bättre att vara på den säkra sidan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aldrig gjort hittills. Skulle gjort det i somras, men hann inte innan resan. Kommer göra det inför nästa resa.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Köpte den här nyligen och tänkte behålla ett tag, kommer inte bada med den men skulle vara skönt att veta hur den presterar om man av misstag skulle plurra, är det lönt att checka på en så pass gammal klocka ?

19DDC744-4F29-4560-A3F1-1647675A7530-1903-000000742F790974.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
På alla klockor jag tror mig vilja kunna använda allround. Dvs duscha, bada mm. Har blivit en hel del, med varierande resultat. Tillbaka till uris och täta, och in på test igen. Ibland funkar det, lika ofta inte, eftersom det oftast har varit vintage. Hyfsat billigt per gång, men ganska kostsamt i längden :)
 

Joachim

Omega
Trycktestar inför varje badresa, ett par gg per år. Kostar ju inget i princip så det känns inte så betungande.
 

carlanton

Audemars
När jag trycktestade min Superocean tyckte killen i butiken att jag inte behövde byta packningar om den klarade testet, vilket den gjorde. Stämmer verkligen det? 10 år gammal oservad klocka, badar med den jämt men vet inte om jag skulle våga dyka med den.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Packningar tar ofta slut om de är gamla och uttorkade är klockan öppnas. Så länge klockan är tät så behöver man inte röra något. Det sagt så ska man jämt provtrycka klockan innan eventuellt badande. Om klockan är ny eller gammal kvittar. Är den tät så är den tät.
 
C

China

Guest
När jag trycktestade min Superocean tyckte killen i butiken att jag inte behövde byta packningar om den klarade testet, vilket den gjorde. Stämmer verkligen det? 10 år gammal oservad klocka, badar med den jämt men vet inte om jag skulle våga dyka med den.

Jag skulle nog hellre vara på den säkra sidan och byta packningar om det inte är gjort på tio år. Om inte annat så handlar det om att gardera sig för framtiden, och packningar torkar ut/slits med tiden. I mina öron ett underligt resonemang från butiken där du trycktestade klockan. Att en gammal packning håller för stunden är ingen garanti för att den gör det i framtiden.
 

carlanton

Audemars
Vågar jag dyka med klockan när den bara är trycktestad till 100 meter? Kommer inte dykare djupare än vanligt sportdyksdjup.
 

_z_

Omega
Packningar tar ofta slut om de är gamla och uttorkade är klockan öppnas. Så länge klockan är tät så behöver man inte röra något. Det sagt så ska man jämt provtrycka klockan innan eventuellt badande. Om klockan är ny eller gammal kvittar. Är den tät så är den tät.
Har en par månader gammal Tudor Black bay och förstår att jag nog inte behöver trycktesta den inför sommarens bad men nästa sommar då? Har haft en Seiko SKX 007 i några år och aldrig tänkt tanken, kommer aldrig att göra heller men Tudorn betalade jag ju 12 gånger mer för så...

Jag förstår att jag borde trycktesta varje år för att vara helt säker men vafan, bada. Jag ska ju inte ner på 100 meters djup!

Vad tror ni om risken under en femårsperiod, jag drämmer aldrig klockan i väggen så om vi utesluter skador.

SGS3 via Tapatalk.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Minst inför varje badsäsong. Risken är inte värd hundralappen och den korta stund det tar att testa. Om man nu är rädd om klockan i fråga.
 
Topp