Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur ofta trycktestar ni?

Diskussion i 'Diskussion' startad av morrism, 20 juni 2013.

1. morrism
    Trådstartare

morrism Friends of KS

Jag tänker, varje år?
    Hur ofta byter ni packningar?

2. David

David Bödeln

Bara vid service.

Pleximannen gillar detta.
  3. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    trycktest gärna 1gång/år. för att vara säker på bad m.m.

4. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    byter klockor för ofta, hinner inte göra trycktest ^^ annat än en jag lämnade in på packningsservice

DW6900MS gillar detta.
  5. morrism
    Trådstartare

morrism Friends of KS

Hur länge håller packningar? Ska de bytas varje år?

6. China

China Guest

Svårt att svara på, det beror lite på vad klockan har utsatts för. Men en trycktest inför bad/dyk är aldrig fel, vet man att klockan kommer att utsättas för ev. påfrestningar så är det bättre att vara på den säkra sidan.

morrism gillar detta.
  7. morrism
    Trådstartare

morrism Friends of KS

Packningsbyte, görs det på plats? Om man lämnar in klockan?

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Aldrig gjort hittills. Skulle gjort det i somras, men hann inte innan resan. Kommer göra det inför nästa resa.

9. morrism
    Trådstartare

morrism Friends of KS

Packningsbyte eller trycktest?

10. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Köpte den här nyligen och tänkte behålla ett tag, kommer inte bada med den men skulle vara skönt att veta hur den presterar om man av misstag skulle plurra, är det lönt att checka på en så pass gammal klocka ?

AndyK gillar detta.
  11. China

China Guest

Ja, det har inget med åldern på klockan att göra. :)

CaptainOats gillar detta.
  12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Frågan var ju trycktest, så trycktest. :)

13. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Gör det. Kostar billigt!

14. CaptainOats

Ska göra det då :)
    Tappar upp ett bad....

yonsson gillar detta.
  15. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Vilken underbart härlig bezel :)

16. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Trycktestade min Oysterquarz hos Rob E. i veckan. Nu hänger den med i duschen och på framtida bad.

Fullkomligen ÄLSKAR känslan att ha en dressare som badklocka. Tack Rolex!

morrism, yonsson och ErikGBG gillar detta.
  17. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Trycktestar varje vår.

18. CaptainOats

Visst är den :)

19. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    På alla klockor jag tror mig vilja kunna använda allround. Dvs duscha, bada mm. Har blivit en hel del, med varierande resultat. Tillbaka till uris och täta, och in på test igen. Ibland funkar det, lika ofta inte, eftersom det oftast har varit vintage. Hyfsat billigt per gång, men ganska kostsamt i längden :)

20. _jonte

_jonte Friends of KS

Själva gummit bör hålla ett antal år utan att försämras. Dock kan den ju bli skadad. Vid viss ålder torkar gummi.

21. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    hur trycktestar man? är det något den måste lämnas in för eller kan man göra det själv?

22. morrism
    Trådstartare

morrism Friends of KS

Man lämnar in den vanligtvis.

23. Joachim

Joachim Stadsbo

Trycktestar inför varje badresa, ett par gg per år. Kostar ju inget i princip så det känns inte så betungande.

24. carlanton

carlanton Biskop

När jag trycktestade min Superocean tyckte killen i butiken att jag inte behövde byta packningar om den klarade testet, vilket den gjorde. Stämmer verkligen det? 10 år gammal oservad klocka, badar med den jämt men vet inte om jag skulle våga dyka med den.

25. Per

Per Björklövens finest

Packningar tar ofta slut om de är gamla och uttorkade är klockan öppnas. Så länge klockan är tät så behöver man inte röra något. Det sagt så ska man jämt provtrycka klockan innan eventuellt badande. Om klockan är ny eller gammal kvittar. Är den tät så är den tät.

26. China

China Guest

Jag skulle nog hellre vara på den säkra sidan och byta packningar om det inte är gjort på tio år. Om inte annat så handlar det om att gardera sig för framtiden, och packningar torkar ut/slits med tiden. I mina öron ett underligt resonemang från butiken där du trycktestade klockan. Att en gammal packning håller för stunden är ingen garanti för att den gör det i framtiden.

27. carlanton

carlanton Biskop

Vågar jag dyka med klockan när den bara är trycktestad till 100 meter? Kommer inte dykare djupare än vanligt sportdyksdjup.

28. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Aldrig trycktest. Jag badar!

29. _z_

_z_ Stadsbo

Har en par månader gammal Tudor Black bay och förstår att jag nog inte behöver trycktesta den inför sommarens bad men nästa sommar då? Har haft en Seiko SKX 007 i några år och aldrig tänkt tanken, kommer aldrig att göra heller men Tudorn betalade jag ju 12 gånger mer för så...

Jag förstår att jag borde trycktesta varje år för att vara helt säker men vafan, bada. Jag ska ju inte ner på 100 meters djup!

Vad tror ni om risken under en femårsperiod, jag drämmer aldrig klockan i väggen så om vi utesluter skador.

SGS3 via Tapatalk.

30. Per

Per Björklövens finest

Minst inför varje badsäsong. Risken är inte värd hundralappen och den korta stund det tar att testa. Om man nu är rädd om klockan i fråga.

Mårtenssons ur Brookfield