• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur påverkas klockbranschen av att det är få moderbolag som äger de flesta märken?

Glusch

Cartier
Jag snubblade över denna artikel tidigare idag och den fick lite kugghjul att börja snurra i huvudet på mig. Det har ju länge varit ett fåtal moderbolag som ägt många av de välkända klockmärkena. Jag är nyfiken på hur ni tänker och tror att det påverkar klockbranschen i helhet. Gynnar det? Missgynnar det? Själv är jag ganska kluven, antagligen för att jag inte är superinsatt i det hela. Tänkte därför att jag kanske kunde bli lite visare om jag vände mig till alla experter på forumet ;)
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Finns väl en risk, eller hur man nu ska se det, att de olika märkena kommer att dela på komponenter i urverken. Samma fenomen som i bilbranschen där det blir allt färre och större ägare. Detta för att få ner utvecklingskostnaderna. Det spär isf ut exklusiviteten hos de olika märkena. Kanske får vi se co-axial i en Tissot om något år.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
många märken samarbetar kring utveckling och tillverkning även om vi som konsumenter inte vet om det.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vissa märken är dessutom fristående och har ingenting med varandra att göra samt konkurrerar trots att de ägs av ett gemensamt moderbolag. Allt handlar om hur moderbolaget väljer att sätta upp verksamheten.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Näe tror inte jag heller. Ville bara göra en poäng av att en möjlig konsekvens av att allt hamnar under samma tak. Synergier är ju industrins favoritord när det handlar om att reducera kostnader och för att behålla eller höja marginaler och marknadsandelar. Om marknaden för mekaniska klockor tappar mark igen så är det sannolikt att Swatch i större utsträckning kommer att samproducera komponenter för de olika varumärkena. Därmed späds respektive märkes identitet ut.
Med några få undantag så ligger Swatch märken i ett segment som jag tror är hyfsat priskänsligt. Patek, Rolex och Panerai och liknande märken kan nog höja listpriserna med en tusenlapp utan att tappa kunder. Det utrymmet finns inte hos Tissot, Certina eller Longines för att ta några exempel. Där måste man istället sänka kostnaderna för att behålla pris och därmed kunden.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Generellt sett så brukar koncentrerat ägande vara bra för ägarna men inte lika bra för kunder som vill ha variation i utbudet. I fallet klockmärken så verkar det än så länge fungera hyfsat då ägarna använder de olika märkena till att arbeta i olika prisklasser.
 

Case

Panerai
Näe tror inte jag heller. Ville bara göra en poäng av att en möjlig konsekvens av att allt hamnar under samma tak. Synergier är ju industrins favoritord när det handlar om att reducera kostnader och för att behålla eller höja marginaler och marknadsandelar. Om marknaden för mekaniska klockor tappar mark igen så är det sannolikt att Swatch i större utsträckning kommer att samproducera komponenter för de olika varumärkena. Därmed späds respektive märkes identitet ut.
Med några få undantag så ligger Swatch märken i ett segment som jag tror är hyfsat priskänsligt. Patek, Rolex och Panerai och liknande märken kan nog höja listpriserna med en tusenlapp utan att tappa kunder. Det utrymmet finns inte hos Tissot, Certina eller Longines för att ta några exempel. Där måste man istället sänka kostnaderna för att behålla pris och därmed kunden.
Det kommer nog mycket riktigt strömlinjeforma produktionen så mycket som möjligt. Dessutom innebär det att de laborerar med varumärkenas positionering, med design och kvalités förändringar som följd, för att få ett så komplett totalt utbud som möjligt, utan att kannabalisera de andra varumärkena i portföljen.

Det här är dock förmodligen något som inte påverkar allmänheten och den breda kundbasen nämnvärt. Men det kommer givetvis förutsätta knorras på entusiastforum.
 

Glusch

Cartier
Tycker det @Casual Bum vidrörde angående exklusivitet var väldigt intressant. Hur tänker ni andra? Minskas exklusiviteten i de dyrare märkena då komponenter i urverket används i billigare klockor? Ökar exklusiviteten på de billigare märkena (t ex Tudor är delvis exklusivt för det innehåller Rolexkomponenter)?

Jag tycker själv att det är väldigt svårt att väga för- och nackdelarna i det hela så väldigt glad att ni delar med er av era tankar :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker det @Casual Bum vidrörde angående exklusivitet var väldigt intressant. Hur tänker ni andra? Minskas exklusiviteten i de dyrare märkena då komponenter i urverket används i billigare klockor? Ökar exklusiviteten på de billigare märkena (t ex Tudor är delvis exklusivt för det innehåller Rolexkomponenter)?

Jag tycker själv att det är väldigt svårt att väga för- och nackdelarna i det hela så väldigt glad att ni delar med er av era tankar :)
Det var väl ett tag sen Tudor innehöll Rolex komponenter... Men visst känns de äldre Tudor med Rolex krona och booettlock mer exklusiva än de utan..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror det är negativt sett till konkurrensen och utspädning av märkets dna. Enda fördelen är väl förmågan för "svagare" märken att hänga kvar vid en eventuell kris orsakad av minskad efterfrågan på armbandsur.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Är det inte en liknande situation i bilbranchen?
Där frodas ju ofta märken sida vid sida inom samma koncern, och byggs ofta innehållande samma komponenter.
Tror att det missgynnar främst mindre oberoende tillverkare som kan få svårt att hålla i kostnaderna, och därför också svårt att hävda sig i konkurrensen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det inte en liknande situation i bilbranchen?
Där frodas ju ofta märken sida vid sida inom samma koncern, och byggs ofta innehållande samma komponenter.
Tror att det missgynnar främst mindre oberoende tillverkare som kan få svårt att hålla i kostnaderna, och därför också svårt att hävda sig i konkurrensen.
RIP SAAB :bawling:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni vet om att det funnits ett tätt samarbete mellan många klocktillverkare sedan 50-talet va?
 
Topp