• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur pass väl håller ert ur tiden?

Rookien

Panerai
I och med nybiten av klockor mm, samt en sprillans ny AT8500 undrar jag hur pass väl er ur håller tiden?
Vad är acceptabelt i diff för tex en helt ny klocka, i mitt fall Omega AT8500 "Skyfall" 231.10.39.21.03.001
 

max

Dancing Queen
Jo +-3sekunder är ok. Tänk på att inte mäta första dan då det kan bli lite fel resultat om man startar från noll.

Grattis till nya klockan!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
8500-verket har väl rykte om sig att gå väldigt exakt? Någon sekunds avikelse per månad är inte helt ovanligt från vad jag läst av ägares rapporter.
 

Rookien

Panerai
80talisten skrev:
8500-verket har väl rykte om sig att gå väldigt exakt? Någon sekunds avikelse per månad är inte helt ovanligt från vad jag läst av ägares rapporter.

Någon sekunds avikelse per månad låter rimligt.
Nu är jag inte insatt i hur pass exakta övriga urverk är, men 1-2 sec per dag är väl lite väl mycket i diff?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Rookien skrev:
80talisten skrev:
8500-verket har väl rykte om sig att gå väldigt exakt? Någon sekunds avikelse per månad är inte helt ovanligt från vad jag läst av ägares rapporter.

Någon sekunds avikelse per månad låter rimligt.
Nu är jag inte insatt i hur pass exakta övriga urverk är, men 1-2 sec per dag är väl lite väl mycket i diff?
Nu är väl din klocka iof i inkörningsfasen. Så tidshållningen kommer nog förändras.
 

Dammen

Cartier
Rookien skrev:
80talisten skrev:
8500-verket har väl rykte om sig att gå väldigt exakt? Någon sekunds avikelse per månad är inte helt ovanligt från vad jag läst av ägares rapporter.

Någon sekunds avikelse per månad låter rimligt.
Nu är jag inte insatt i hur pass exakta övriga urverk är, men 1-2 sec per dag är väl lite väl mycket i diff?

Någon sekund per månad är väl standard om vi talar quartzverk. Chronometerstandarden enligt COSC är väl på +/- 3sek per dygn för mekaniska verk, eller däromkring. Att få någon sekunds diff per månad hör väl inte till vanligheterna bland mekaniska verk.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Okej... Kanske drog till lite om att det var "jätte vanligt" men jag har läst flertalet ägare som sagt 1 sekunds avikelse i veckan eller 4 sekunder per månad vilket är samma sak. Jag är absolut ingen expert på mekaniken men det hänger väl mycket på hur väljusterat verket är ur positionerna. Under vanligt vardagsbruk rör man ju handen i alla lägen, därmed kan urverket kompensera bort diffningar, har den sackat 1 sekund, kan den senare ha ökat en sekund, alltså tillbaka på -/+0 sek. Vad jag förstår har COSC värdet inget med hur ett ur ska prestera under en dags användande, det bara hur den uppför sig i dom olika positionerna, men eftersom klockan varierar sitt läge på handleden, så kan man få en väldigt exakt tidsgång pga att kompenationerna i dom olika lägena gör det möjligt.

China får gå in på detta mera ingående, han är insatt på sådant.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den jag på armen nu håller +-10sek/år, så det det beror ju självklart på vad det är för klocka man pratar om. Min mm håller konstant +7/dygn, vilket är förutsägbart och väl inom specifikationerna.

Om vi pratar automatiska urverk, så föredrar jag klockor som är konsekventa, det vill säga som alltid håller exempelvis +7sek/dygn framför en klocka som går +7 en dag och -7 en annan. Nu vet jag att den +ar en minut/vecka, så om jag sätter den 1 minut efter atomuret, så är jag klart för de närmsta två veckorna.
 

ludde28

Omega
SMP 2500C håller +1,5-2sek/dygn (45-60sek/mån)
Globemaster ETA2836-2 +4-5sek/dygn (120-150sek/mån)
Beror lite på ens "bärcykel".
Globemaster är lite mer känslig för det.
Omegas COSC spec är -4+6sek/dygn
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ingen som helst aning... Kollar väldigt sällan sånt. Dock var Daytonan spot on enligt Rob E när de kikade på den för några få veckor sen.

Har tre automatare som jag varvar i mellan. De som ligger på hyllan dör emellanåt och den på armen tickar på, inte så att jag mäter exaktheten på någon av dem löpande
 

mace

Cartier
2-Faktor
Min milgauss har legat konstant +4 sec/dygn sen jag köpte den - då bär jag den dock hela tiden, även i sömnen, och håller inte på och tramsar med olika vilopositioner för att sacka.

Men som Zed sa, varför oroa sig om det inte handlar om extremt stora svängningar?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
nån minut om dan hit el dit är väl ok... byter ändå klocka varannan dag typ, o använder inte winder, men jag tycker det är bättre om de fortar sig än saktar sig, ibland använder jag ju trots allt armbandsuret för att passa tider...

...annars är min generella inställning att:

-att ha mekaniskt armbandsur enbart för att ha ordning på tiden är lika enfaldigt som att äta enbart för att bli mätt... :lol:
 

Rookien

Panerai
Finns ingen oro över huvudtaget, mig spelar det egentligen ingen roll om det diffar några sekunder, så exakt tid behöver jag inte:)
Det som jag mest undrade över om är om det är normalt, då jag precis som ni skriver läst att just cal 8500 är i princip exakt....och därför tänkte det kunde vart något vajsing med min älskade klocka:).

Nu vet jag att det är helt normalt att diffa någon sec/dag.
 
C

China

Guest
80talisten skrev:
Okej... Kanske drog till lite om att det var "jätte vanligt" men jag har läst flertalet ägare som sagt 1 sekunds avikelse i veckan eller 4 sekunder per månad vilket är samma sak. Jag är absolut ingen expert på mekaniken men det hänger väl mycket på hur väljusterat verket är ur positionerna. Under vanligt vardagsbruk rör man ju handen i alla lägen, därmed kan urverket kompensera bort diffningar, har den sackat 1 sekund, kan den senare ha ökat en sekund, alltså tillbaka på -/+0 sek. Vad jag förstår har COSC värdet inget med hur ett ur ska prestera under en dags användande, det bara hur den uppför sig i dom olika positionerna, men eftersom klockan varierar sitt läge på handleden, så kan man få en väldigt exakt tidsgång pga att kompenationerna i dom olika lägena gör det möjligt.

China får gå in på detta mera ingående, han är insatt på sådant.

Diskuterar man generellt skillnaden på quartz och ett mekaniskt verk, så tycker jag att du täckt grunderna ganska bra. Exakthet och precision är inte riktigt samma sak, den avgörande skillnaden är att quartzen är exakt även i gångavvikelsen, vilket ett mekaniskt verk inte är. Sedan beror det givetvis på vilka verk man jämför, under hur långa tidsperioder och i vilken miljö. Lite läsning om tidshållning i allmänna termer på länken nedan.

http://chronocentric.com/watches/accuracy.shtml
 

David

Bödeln
Det bästa uppmätta resultatet för mig är +2 sekunder på sex veckor, sedan hade jag en annan klocka några dagar och glömde tyvärr att dra upp den.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Sisådär +/- 5 sek. per år. :mrgreen:

Just min ska vara uppmätt till att hålla +3,11 sekunder per år på armen.
epedaby2.jpg
 

naggge

Panerai
Genomsnittlig avvikelse den senaste månaden ligger på +0,8 s/dygn för min GMTc.
Har märkt att de perioder jag sätter den i winder över natten så håller den tiden bättre än om jag bara lägger den ifrån mig.
 
C

China

Guest
En ny Squale med ETA-verk ca 1 s per dygn.

Brukar detta förändras över tiden pga sitage etc?

Ja, förr eller senare så ändras tidshållningen p.g.a. slitage. Sedan beror mycket på verkets grad och hur positionskänsligt det är, och det svårt att sia om hur bra en klocka kommer att hålla tiden och hur länge, åtminstone för enklare urverk.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Cirka +70 s /4 dygn vilket jag tyckte var alldeles för mycket efter en helservice, så nu är den tillbaka hos urmakaren.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon sekund per månad är väl standard om vi talar quartzverk. Chronometerstandarden enligt COSC är väl på +/- 3sek per dygn för mekaniska verk, eller däromkring. Att få någon sekunds diff per månad hör väl inte till vanligheterna bland mekaniska verk.

Inte ett rätt där. Grattis, du vinner en brödrost för vänsterhänta. ;)
 

hans

Petrus Kenicius
Mina automater går alla inom COSC. Personligen vill jag ha det så. För vissa är exakthet viktig, för andra inte.
 
Topp