Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Oscaro, 16 oktober 2015.

1. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Som rubriken lyder, hur rättfärdigar ni ett köp på nya klockor? vilka usp'ar används? Köper era respektive andra saker för en lika hög summa?

2. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Det gör man inte.

Richispice, InFeFe, jhm och 12 andra gillar detta.
  3. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Som utsparkad ur det gemensamma boet är en av få fördelar att man ej behöver tänka över detta alls.

4. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är väl dina egna pengar som du får spendera hur du vill..

box och Affe gillar detta.
  5. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Mina pengar, mina beslut :)

Pilot, JLW och Affe gillar detta.
  6. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Köper små klockor så de knappt syns :)

Jonas.76, Seikosthlm, Hubbe och 1 annan gillar detta.
  7. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Ja men sen så är det ju många inklusive jag som har en delad ekonomi, och då är det inte längre lika viktigt vem som tjänat pengarna.

UncleBear, Carl-Daniel, 80talisten och 1 annan gillar detta.
  8. aldraren

aldraren Bonde

Från:
    Vista härad
    Det går inte att rättfärdiga..
    .. eller så köper man en klocka till henne för varannan man själv köper ;)

Jag har köpt fem klockor sen i somras och frugan har fått två.

Aquastaren, Man och Jimpa gillar detta.
  9. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Delad ekonomi? Hahahaha! Delar ni på din inkomst? Har ni ett give and take-förhållande. Du ger och hon tar?
    Nej, en kvinna som bitchar över ens inköp, kläder, klockor, utseende, vänner etc är bara ett Farstaglitter, Golddigger eller bara en enkel simpel bitch.

box, Kson, Kim och 21 andra gillar detta.
  10. alfgren

alfgren Biskop

Motiverar inte alls. Jag skjuter in mer än nog av överskottet i vår ekonomi. Helt ärligt, skulle hon ha synpunkter på detta vet jag inte vad jag skulle göra. Antagligen gå i taket.

UncleBear, JLW, N.Bathes och 1 annan gillar detta.
  11. Equilibrium

Från:
    Island
    Ain't all of them more or less like this...

yonsson, Andrew85 och Spincini gillar detta.
  12. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Delad ekonomi.. Du har tjänat din del av pengarna, inte svårare än så..

13. KenKun

KenKun Biskop

Hade senast ett samtal om det igår, efter att jag bokade en Daytona... att jag borde ha rådfrågat henne först, hm :)
    Har dock märkt att ju fler klockor du köper, desto mer avtrubbat blir det. Partnern ger upp helt enkelt.
    Så länge man klarar sig ekonomiskt, så ska det inte vara några problem med nya klockinköp, tycker jag då...

Rearden, Scudetto, DG_STHLM och 11 andra gillar detta.
  14. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Det är det ju defacto inte om man har delad ekonomi!.. Jag kör stenhårt efter "Solsidan Freddes" modell. Man måste helt enkelt ha ett eller två hemliga konton för "leksaker"..:)

MagnusL, Fredrik Larsson, ZtaFfaN och 18 andra gillar detta.
  15. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Riktigt så funkar det ju inte.. Då är det ju separerad ekonomi ifall var och en gör va faan man vill med sina intjänade slantar. Men jag gillar hur du tänker!!

Eurenius gillar detta.
  16. Spincini

Spincini Friends of KS

Har dribblat bort min fru fullständigt genom ett massivt flippande senaste året.
    Plus så har jag som rutin att ungefär var tredje månad ge henne en gåva.
    Detta har gett mig hyfsat med lugn o ro;)

6r15c, Johanssons Kakel, JLW och 5 andra gillar detta.
  17. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hehe, enmansshow som det ska vara.. :)

RicVin och K-S gillar detta.
  18. mmx

mmx Stadsbo

Definitionen av delad ekonomi är ju att den är delad. Som namnet antyder. Frågor på det?

jhm gillar detta.
  19. M021

M021 Friends of KS

Var 5e klocka till henne

RicVin gillar detta.
  20. K-S

K-S Biskop

Jag bara kööööööör (vi har inte delad ekonomi, dock är hon läkare och en betydligt bättre individ än mig (på flera sätt) exempelvis har hon aldrig ens fått en trafikbot..., jag har fått henne intresserad och köpt vintage som hon går igång på, det tänker jag fortsätta med. Hon har aldrig lagt sig i mina affärer och har en egen karriär samt egen deg på kontot.

Wiliamo, Man, JLW och 1 annan gillar detta.
  21. Equilibrium

Från:
    Island
    Inga frågor Sjökvist.

22. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    nu förstod åtminstone jag det som att dom delar bådas löner.

on topic så tycker min att det är slöseri med pengar, men bryr sig inte så länge jag inte låter lillgrabben fara illa eller gör ett stort hål i våra undanlagda pengar. med andra ord, om jag lägger undan lite av min lön varje månad så bryr hon sig inte om vad jag gör med dom så länge vi har tak över huvudet och vi inte svälter

23. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Morsan och farsan har också gemensam ekonomi men en annorlunda modell.
    Båda sätter in samma summa varje månad som ska täcka alla fasta och rörliga kostnader. Den summan som blir över efter insättning får dom spendera hur dom vill.

Aquastaren och JLW gillar detta.
  24. MånsT

MånsT Biskop

Borde ha låst tråden efter detta inlägg :D

dräpdrulle, Chatastropher, K-S och 1 annan gillar detta.
  25. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Denna metod kör vi också i dagsläget. För min del är det ganska svårt att motivera för tillfället då vi har ganska mycket gemensamma kostnader kopplade till hemmet och barnet. Därutöver tjänar min sambo betydligt bättre än mig vilket gör att jag redan som det är, är den begränsande faktorn i allt man önskar göra som renoveringar, resor osv osv. Detta gör att dyrare klockköp inte går för sig. Hon är dessutom helt ointresserad av att "få" saker som någon form av muta.

Har nog mest att göra vad man har för ekonomi, har man så man klarar alla utgifter ovan med marginal så skulle nog inte min bry sig så mycket men att komma dragandes med att vi får vänta med köksrenoveringen i 1 år för jag köpt en klocka till är ju inte direkt aktuellt :)

26. Genius60

Genius60 Bonde

Från:
    Botkyrka
    Gemensam ekonomi såtillvida att vi bägge drar sitt strå till stacken för de fasta tråkiga utgifterna, sen gör vi vad f-n vi vill för resten var och en för sig. Inget knorr angående varandras leksaker.

FilipF och UncleBear gillar detta.
  27. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Varannan till pappa och varannan till mamma.
    Skitlätt, fast nu är det tyvärr dags för "varannan till mamma" så nästa klocka till mig dröjer...:)

28. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Det finns redan en o annan tråd om detta. Under förutsättning att man inte missköter sin ekonomi så är väl var och en fri att köpa vad man vill för de egna pengarna. Även en delad ekonomi måste ju innehålla en privat del.

JLW gillar detta.
  29. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Verkar vara många som inte förstår innebörden utav en delad ekonomi här! Separat konto a la Fredde är ju bra och det har jag kört på sen dag 1, men de pengarna går oftast inte till klockor utan till annat sparande!

30. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Jodå vi vet nog det. Med risk för att vara lite vinklad i debatten brukar det vara så att delad ekonomi betyder "frun bestämmer" vad som är "bra för familjen". Det är helt fel. Stryk hennes kläder, smink, gardiner, möbler etc så får du en annan dialog. Själv har jag tvärnobbat all gemensam ekonomi.

CyberAndre gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield