• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

nissehult

Patek
2-Faktor
Fan vad bra fredags tråd kvällen är räddad!

Mina bidrag

Hon: Har du en Rolex?
Jag: haha skojar du? Den är falsk, en riktig är ju svindyr!

(Grand seiko/Tudor)
Hon: vad fin klocka! Ser dyr ut?
Jag: köpte den på EBay för 2200 så visst lite kostade den! Men det förtjänar jag.
( Undvek ordet € :woot:)

Kul som sattan
Att köra med lögner brukar vara en bra ingrediens i ett förhållande... Notera att det är skillnad på att tala osanning ("Den är falsk") jämfört med att undanhålla information ("köpte den på EBay för 2200"). Men visst, så l'nge båda är lyckliga så.

Med min senaste klocka så frågade inte min fru vad den kostade, och jag har inte sagt vad den kostade. I gengäld säger inte hon vad fakturorna för alla paket som kommer hem summeras till, och jag frågar inte :) Semi-separata ekonomier.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Det underlättar om man har en partner som delar ens intresse och som har samma (eller ännu mer) uppfuckade referensramar om vad som är rimligt att lägga på en klocka. Eller ett par löparskor. Eller en cykel. Och som har vett på att värdesätta det faktum att man har möjlighet att handla sånt här utan att behöva leva på potatis i en månad eller låta ungarna gå med trasiga kläder. Ni får säga till era partners att de ska vara förbaskat tacksamma att ni lägger era pengar på klockor istället för på vapen och knark. Och skänk en peng till välgörenhet varje månad som själslig rening.

Inget ont om vapen! Lägger läskigt mycket pengar på det (också). Legalt naturligtvis! Håller dock med om knarket.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
När tjejen klagade på att det är onödigt att köpa så dyra klockor så sa jag åt henne att det är sparkonton som håller värdet tillskillnad från hennes väskor och annat trams.
Det var end of discussion tills en annan diskussion dök upp om att hon vill att jag ska köpa en rolex sub till henne.
Kommer inte hända på bra länge trots att hon tjatar. :)
 

16610

Patek
2-Faktor
När tjejen klagade på att det är onödigt att köpa så dyra klockor så sa jag åt henne att det är sparkonton som håller värdet tillskillnad från hennes väskor och annat trams.
Det var end of discussion tills en annan diskussion dök upp om att hon vill att jag ska köpa en rolex sub till henne.
Kommer inte hända på bra länge trots att hon tjatar. :)

Väskor är nog inte "trams" för henne.
 

SayWhat

Omega
2-Faktor
Vi är överens om och kör ett system där vi har gjort en budget för den gemensamme ekonomin och där vi betalar %-vis i förhållande till inkomst till denna. Allt som blir över blir ens "egna" pengar som man gör vad man vill med. Inget tjafs alls.

Sedan, som gifta, om allt går åt skogen, så blir ju allt man har köpt för egna pengar på pappret gemensam egendom men där har vi gjort ett separat avtal kring detta.

Detta funkar klockrent för oss och båda är glada och nöjda och vi glädjer oss tillsammans över den andras köp/investering.
 

Oniel

Panerai
Man delar de utgifterna som ska täcka mat, boende och allt vad sådant innebär. Sen så får man göra vad man vill med det som blir över. Förstår inte varför man ska ha delad ekonomi? Dock så jobbar jag och min sambo pluggar så det blir ändå att jag betalar mer. Hon uppmuntrar alltid mig om det är något jag vill köpa, så länge jag inte skulle ta alla sparpengar.
 

Lund

Cartier
Bara att låta henne köpa något nytt och fint och inte tala högt om hur mycket du lägger på din nya klocka :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Tänker bara att det är ju aldrig en hit att känna sig tvungen att motivera ett köp i efterhand. Och tveksamhet ska man bara visa innan ett köp, aldrig efter. Det kan vara bra, psykologiskt sett, att visa vissa tvivel innan, "Inte ska väl jag", och låta partnern få möjlighet att säga "jomen, det är väl klart du ska." Det känns bra för båda. Den som visat tvivel (om än beräknande) har fått klartecken och sitt val bekräftat. Den som har givit sitt "godkännande" känner sig generös även om det inte är dens pengar som blir spenderade. Har denna ordväxling inte skett innan köpet skett däremot ska man vara stenhård efteråt. Frågan "Har du gått och köpt en klocka för XXXtusen kronor?!?!" har bara ett enda svar och det är ett bestämt och kraftfullt "Ja. Och?". Tänk Carl Bildt när han fick frågan om sin inblandning i Lundin Oil och fick varenda grävande skjutjärnsjournalist att känna sig som en lågstadieelev som skrev sitt första skoltidningsreportage. Så funkar det. Om du inte har en förstående partner alltså. Hen hade aldrig ställt frågan, utan bara varit glad för din skull.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Att köra med lögner brukar vara en bra ingrediens i ett förhållande... Notera att det är skillnad på att tala osanning ("Den är falsk") jämfört med att undanhålla information ("köpte den på EBay för 2200"). Men visst, så l'nge båda är lyckliga så.

Med min senaste klocka så frågade inte min fru vad den kostade, och jag har inte sagt vad den kostade. I gengäld säger inte hon vad fakturorna för alla paket som kommer hem summeras till, och jag frågar inte :) Semi-separata ekonomier.

Livet är en fest, håll me om de folk o fä!
 
Självklart. Hon får lägga sina pengar på vad hon vill, inget jag påpekar även fast jag inte kan förstå varför med vissa saker. Som senast idag en hårborste för 1300kr. Tycker ändå hon sköter sin ekonomi rätt bra. :)
Är ju lite lättare att motivera klockköp om man har en sån tjej minst sagt. Min skulle tycka det är hål i huvudet på henne och på alla som köper dyra saker som väskor, skor, kläder och bilar :)

Bara skryt tycker hon..jobbigt när man själv gillar klockor, dyra kläder och bilar haha men hon är underbar på så många andra och viktigare sätt så det är värt det...drar ju in en del pengar med haha
 

Ryttaren

Rolex
Delad ekonomi där allt läggs i en pott låter inte som nån bra idé. Dela alla fasta kostnader sedan får båda göra vad man vill med resten av sina pengar. Skulle den ena sakna inkomst så ska man inte spendera heller.
 

zeke_varg

Omega
Vi har gemensam. Vi slösar pengar på mat och kläder till oss o kidsen utan att fundera på om vi har råd. Sjukt lyxigt. Att vara gift/sambo är en höjdare för ekonomin (bland annat :)) Har man otur och bli arbetslös el sjuk så har man den andras lön att dela på.

Vi hade hyfsat lika lön ett tag men jag har brassat ifrån. Jag unnar frun samma som mig för det. Ibland är hon lite petig i att vi ska vara överens om vissa köp (hennes egna inköp). Vi litar på varandra.. och har ganska lika tankar om inkomster/utgifter ska sägas.

Är man inte hyfsat synkade på spara/slösa så bör man nog köra nån separat lösning. Ekonomi är en jävul till att paja förhållanden.

Angående klocka så ska vi se hur vi får till det. Börjat snegla lite.. Jag köper ingen om vi inte är överens dock.
 
Senast ändrad:
Mycket givande förslag! Antingen får jag uppleva sann kärlek eller så får jag sitta hemma på pojkrummet och dra ensamseglare med ett gäng fantastiska klockor i framtiden. Spänningen är olidlig...
 
Senast ändrad:
Topp