• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Man

Rolex
När tjejen klagade på att det är onödigt att köpa så dyra klockor så sa jag åt henne att det är sparkonton som håller värdet tillskillnad från hennes väskor och annat trams.
Det var end of discussion tills en annan diskussion dök upp om att hon vill att jag ska köpa en rolex sub till henne.
Kommer inte hända på bra länge trots att hon tjatar. :)
Om hon får en Sub av dig kommer du väl inte få en massa invändningar sen mot dina egna klockköp? (Fast kanske en dyrköpt lösning på bekymret...(?) )
Mvh
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror varken på gemensam ekonomi eller på att ljuga om vad saker kostar. Ärligt så tror jag ett sånt upplägg står bakom många skilsmässor.
Samma tanke gäller väl om partnern sitter med 3000 efter alla normala utgifter och du själv sitter med 20000? Jag tror jämställdhet vinner i längden.

Ja, håller med om att det bara funkar inom rimliga gränser. Om ena tjänar massor och andra väldigt lite blir läget annorlunda.
Kan bara relatera till min egen situation där vi haft normala inkomster utan några stora överskott och där vi båda får spara ett tag om man vill unna sig nån lyxkonsumtion. I mitt fall t.ex klockor eller motorcyklar/bilar. Skulle bli galen om jag inte hade koll på den delen av ekonomin.
Vi kör på modellen att lönen går in på våra respektive konton, sen betalar vi in till ett gemensamt konto så att det täcker de gemensamma utgifterna. Tricket för att få det jämlikt om man har olika lön är ju givetvis att betala in proportionerligt mot respektive inkomst istället för att dela rakt av.
 

Ryttaren

Rolex
Jag tror varken på gemensam ekonomi eller på att ljuga om vad saker kostar. Ärligt så tror jag ett sånt upplägg står bakom många skilsmässor.

Vi kör på modellen att lönen går in på våra respektive konton, sen betalar vi in till ett gemensamt konto så att det täcker de gemensamma utgifterna. Tricket för att få det jämlikt om man har olika lön är ju givetvis att betala in proportionerligt mot respektive inkomst istället för att dela rakt av.

Precis så kör vi också!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi har förmånen att tjäna typ lika mycket, vilket inte verkar vara fallet här, i alla fall inte i den här tråden?
Vi kör på klassikern att dela lika på det mesta, och sedan ha ett varsitt sparkonto där den andra parten ska ge blanka fasen i vad man gör med de pengarna, enda gången detta har strulat är i nuläget då vi spräckt renoveringsbudgeten rejält. Då har vi båda fått ta av nöjeskontona, mycket surt.
 

fredrikb

Cartier
Jag är gift och vi har två gemensamma barn. Mitt liv och min vardag skulle aldrig fungera om vi satt och dividerade om vem som har vilken rätt till de pengar som kommer in (oavsett var de kommer ifrån). För mig är det självklart att vi måste prata om vad vi gör (och inte gör) med de pengar vi har.

Om vi inte kan komma överens om det (t ex genom att ha förståelse för att man måste lägga pengar på roliga saker, sina hobbies, resor etc för att livet skall vara värt att leva) så är det ju inte det ekonomiska upplägget det är fel på utan någonting helt annat.

Så, för att svara på frågan - jag rättfärdigar det genom att det gör mig glad och att jag tycker att det är roligt. Att det är stora pengar det rör sig om är enklast att förklara genom att grejerna håller sitt värde så pass bra som de gör.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kronblomstråd! Som om frugan står med brödkaveln bakom dörren när man kommer med påsar och lådor :)Min fru gillar själv klockor och har bl.a två vintage Rolex, en Cartier och en gammal Tudor. Hon tycker väl jag är lite knäpp men är sällan kritisk:)
 
Senast ändrad:

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
När det gäller klockor eller träningsrelaterade pryttlar behövs ingen motivering. Han är som ett barn på julafton när någon av oss ska köpa något nytt. Det är jättekul. När jag kommer hem med en ny klänning däremot har det hänt att han stillsamt undrat hur många klänningar jag har nu. Men jag har aldrig känt att jag behövt ljuga eller undanhålla något. Hade min karl inte haft förståelse och acceptans för de val jag gör hade det varit svårt att få relationen att funka men det bygger naturligtvis på att vi inte behöver försaka något annat för att få råd att köpa roliga saker. (Enda gångerna jag ljugit om saker som varit mina var när jag bodde hemma och mamma hittade cigaretter (jag rökte då) i min väska "de är inte mina, det är min kompis", eller när jag köpte min första motorcykel "nä, nn har inte plats i sitt garage, får den stå här?")
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Steg 1.
Fria

Steg 2.
Planera bröllop och se till att respektives ring blir "lite dyrare" än ni tänkt
Alt. Fria med en dyr ring

Steg 3.
Kolla på respektives hand, respektives ögon och sen handen igen så kommer inga fler frågor efter det.

Hon (i mitt fall) hävdar att det inte funkar så. Klockorna kring min handled vittnar om nått annat..
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Steg 1.
Fria

Steg 2.
Planera bröllop och se till att respektives ring blir "lite dyrare" än ni tänkt
Alt. Fria med en dyr ring

Steg 3.
Kolla på respektives hand, respektives ögon och sen handen igen så kommer inga fler frågor efter det.

Hon (i mitt fall) hävdar att det inte funkar så. Klockorna kring min handled vittnar om nått annat..
Denna tar jag med mig tills att det blir dags.;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Vi har inte delad ekonomi men sålänge inte klockintresset går ut över ex resor eller andra gemensamma kostnader så är det inga problem
Skulle jag köpa en klocka och dagen efter säga att vi inte kan åka på semester då blir det nog lite mer problem
Som jag svarat i en annan liknande tråd, en tur till Kolmården är per definition också en resa.
 
Topp