• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Min fru uppdaterade väskparken igår. Hon lånar säkert klockorna också eftersom de matchar. Det får hon...
image.jpg


Edit: by the way, hon sa att den kostade 900 kr, kan det stämma;);)
Kan mycket väl stämma beroende på vart hon köpte den ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den riktigt viktiga, tungt filosofiska frågan är väl, hur motiverar vi dyra klockköp för oss själva? Vad händer i oss själva om vi inte klarar av ärlighet, hur jobbig den än är att berätta? Hur mycket ska jag behövs blunda för av det jag ser i världen, innan jag kommer fram till att jag är värd överkonsumtion? Ibland behöver man tänka hela vägen, i all prestigelös ödmjukhet. Troligen är jag i helt fel forum nu för att ställa mig den frågan.
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den riktigt viktiga, tungt filosofiska frågan är väl, hur motiverar vi dyra klockköp för oss själva? Vad händer i oss själva om vi inte klarar av ärlighet, hur jobbig den än är att berätta? Hur mycket ska jag behövs blunda för av det jag ser i världen, innan jag kommer fram till att jag är värd överkonsumtion? Ibland behöver man tänka hela vägen, i all prestigelös ödmjukhet. Troligen är jag i helt fel forum nu för att ställa mig den frågan.
Tänk inte, bara köööp!
 

Madame

Omega
För att vara lite seriös och hålla mig till trådämnet så rättfärdigar jag mina klockköp som många finner obscena med att de håller värdet relativt bra. Jag är tydlig med att de inte är några investeringar som jag räknar någon avkastning i normala fall. Men som vid händelse av en personlig finansiell kris skulle gå att likvidera till inte allt långt ifrån inköpskostnad.
+ 1 på den. Dock så är vi väldigt duktiga på att rationalisera alla inköp som investeringar hemma. ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
I det fallet har alla en relation. I ensamheten övertalar vi oss själva och vi fattar inte hur manipulerade vi blir, av oss själva.
Det där går att spinna vidare på och göra riktigt djupt. Vi är ju alla en produkt av vårt samhälle och omgivning. Hur många egna beslut är egentligen ens egna? Hur mycket subliminal perception blir vi utsatta för?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Helt klart är att klockbranschen får de pengar som skulle kunna få ut en person som satts i fängelse för att den pratar om obekväma sanningar, bilda en stark opinion mot att en som tänker fritt i sin blogg ska piskas ihjäl, fler vakter för att skydda utrotningshotade djur, mer resurser för att skydda miljön, bättre utbildning för barn i världen etc. Jag vet, det är jobbigt att tänka så, men det är oftast det jobbiga som är det viktigaste. Det är nog därför vi hänger här.
 

CyberAndre

Cartier
Som rubriken lyder, hur rättfärdigar ni ett köp på nya klockor? vilka usp'ar används? Köper era respektive andra saker för en lika hög summa?
Precis detta grubblade jag över nyss. Inväntar min tredje noga utvalda klocka i år och det senaste köpet försöker jag rättfärdiga för mig själv först. Får lite dåligt samvete fastän det är mina pengar. Min respektive får nog mest ta del av hur mycket jag verkligen uppskattar mina senaste inköp.:happyhappy:
 

Calle med C

Panerai
Vill jag köpa något för mina pengar, som jag själv har arbetat ihop, gör jag det. Jag är inte omyndigförklarad. Gemensamma kostnader delar man givetvis på. Sen att jag gillar att bjuda världens bästa tjej på allt möjligt är en annan femma. Vill hon veta vad en nyförvärvad klocka kostade får hon också veta det.
Jag är en väldigt privat person, men när det kommer till ens andra hälft tycker jag inte att man ska ha hemligheter (jaja, någon vit lögn här och där, men ni förstår!).
 

Denvy

Omega
Jag fattar precis vad TS menar. Min fru och jag har delad ekonomi och har alltid haft. När vi flyttade ihop var hon student och jag tjänade pengar. Hur f-n skulle det se ut om vi skulle haft varsin ekonomi då? Skulle hon lånat ännu mer för att kunna dela lika på alla utgifter? Sen kom barnen. Hur ska det se ut om man har delad ekonomi då? "jaha älskling, dottern fyller ju år och önskar sig en cykel. Du får betala halva. Dessutom är du skyldig mig för osten jag köpte förra veckan. Tjänar man något så när lika, och inte så mycket är det bara lägga alla pengar i en hög och betala räkningarna som finns. Sen är pengarna slut... Har man tur att det blir över nåt nån gång får man väl diskutera om man kan unna sig nåt, tex en klocka.


Utgifterna är ju detsamma. Bil/Bostad används förmodligen lika mycket, då är det helt normalt att dela.

Så länge det inte blir att man pressar den andra till leva i fattigdom utan de kostnader som finns är ett gemensamt beslut så ser jag inget problem med det.

Dessutom vill jag behöva förklara mina inköp, om jag vill lägga mina pengar på något idiotiskt så är det min grej.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
- Jag vill köpa en Tudor Pelagos
- Jaha, vad kostar den?
- Cirka 30k begagnad, 45k ny.
- Det var inte farligt!


Varpå dagarna följs av henne konstant frågandes om jag köpt en Pelagos än.

Hon blev sur när jag sålde Hulken för att köpa en bil till familjen.
 
C

Coach

Guest
Enkelt. Vi har en gemensam ekonomi och en privat ekonomi. Jag gör vad jag vill med min privata och hon gör vad hon vill med sin.
Sen har jag full support av min sambo för mitt intresse och kan ej förstå varför jag inte skulle få det så länge det inte går ut över gemensamma ekonomin.
 
  • Like
Reactions: Man
Topp