• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rankar ni de olika märkena?

Landshark

Cartier
Nej inte sett till vad man får för pengarna och vissa modeller. Finns det nått jämförbart till ZENITH el primero för under 20 K? Visst då är det beg. men vad kostar tex en gammal Daytona?

Gjorde en slagning på Chrono24 och de ligger mellan 12.000 kr till dryga miljonen. Lite spretig prisbild, mao. :p
 

POO

Panerai
Nej inte sett till vad man får för pengarna och vissa modeller. Finns det nått jämförbart till ZENITH el primero för under 20 K? Visst då är det beg. men vad kostar tex en gammal Daytona?

Och en Seiko spring drive dykare torde vara mer avancerad, exakt och billigare än en Rolex sub.

Och en radiokontrollerad g-shock torde vara mer avancerad, exakt och billigare än en spring drive.
 

Smulan

Rolex
...smulan kanske menar typ 1960-1975? då är det ju hyggligt sant för Zenith... ,

...förbannar mig själv lite också, än idag, att jag inte tog i liiite mer på en Certina Val.72 Chronolympic på ebay... ...för fem år sen...:dead: galet prisvärt var det...

Varför inte en 2000-talare typ 01.0461.400 med 36.600 vph verk?
 

POO

Panerai
Nej inte mekaniskt och det är nog den typen av klockor som främst jämförs i den här tråden!

Då kan man ju diskutera spring drivens varande i denna tråd...

Min poäng, om jag hade någon och inte bara ville vara dryg, var väl något åt hållet att man inte kan göra rationella bedömningar utifrån enkelt mätbara parametrar för då sitter man där utan klocka på armen. Och därför leder trådar som denna bara till bråk, vilket ju iofs kan vara småkul.
 

Smulan

Rolex
Det kan man säkert men för mig är det en klocka som passar här :)

Seiko spring drive.

seiko-spring-drive-chronograph-werk.jpg


Ska man göra en bedömining är det nog inte så tokigt att göra det efter just mätbara parametrar men även jag tycker att klockan först och främst ska vara snygg.
 
Topp