Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur regulera när armen inte syns?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av ironcastle, 22 maj 2014.

1. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Har noterat att min Marathon börjat gå för fort på sista tiden. Dessutom har den ett Beat Error som var någonstans kring 0,5ms, vilket jag uppfattar som inget vidare.
    Med min fina Time grapher i hamn gav jag mig i kast med att justera den så att den skulle gå bättre. Nu är BE under kontroll, 0ms. Men i gengäld går den ännu fortare än innan och mikrojusteringen räcker inte till för att hantera avvikelsen. Som jag förstår det måste jag därmed ge mig i kast med "makrojusteringen" eller vad jag ska kalla det. Armen alltså. Men den är ju dold där den sitter nu. Vad gör jag? För en rookie, är det nåt jag ska lämna över till någon mer erfaren, eller klarar jag av detta med de enklare verktygen jag har (finare mejslar). Antar att det finns de som inte gillar smutsen på utsidan om oringen. Den har med största försiktighet avlägsnats efter att fotot togs. 20140522_230737.jpg

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag tycker det ser ut som du har den ena armen synlig (blå) och den andra justeras med en skruvmejsel (röd, finjusteringen)?

Det finns ju andra anledningar till varför klockan inte går som den ska, har du testat att avmagnetisera/tvätta balansenfjädern?

3. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Tack för svar. Den röda skruven fixar inte den justering som behövs. Det är ju fininställningen. Den blå skruven är den som man justerar beat error med. Det är som sagt gjort men det som händer då är att man även påverkar hastigheten hos verket. Den armen som jag behöver komma åt sitter en liten liten bit "norr" om den synliga armen och är därmed dold av "plattan" med de synliga kugghjulen i.

4. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Plattan med hjulen är automamekanismen.
    Om du vill/behöver demontera den så lossar du skruven till vänster om hjulen i bilden, och en motsvarande skruv som i bilden är dold av rotorn. Sedan kan du lyfta ur hela mekanismen.
    Montering gör du genom att lyfta tillbaka och skruva tillbaka skruvarna.
    Det brukar inte,vara några stora problem att utföra detta, om man är lite försiktig :)
    Ovanstående är förutsatt att det fungerar på samma sätt som de ETA verk jag skruvat på tidigare, lämnar inga garantier att det stämmer i det här fallet ;)

jabla gillar detta.
  5. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Låter som att det kan vara exakt detta som gäller. Det handlar om ett ETA 2824 så det kan nog stämma. Tack för svar!

6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Det är ett litet hål på armen. Däri kan du sticka ner en nål. Och på så sätt flytta armen. Krävs dock lupp. En typ knappnål. Den ska mot de andra armen. Motsols för att minska gångavvikelsen. Var försiktig.

jabla, Minuteman, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  7. ironcastle
    Trådstartare

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Bra tips! Tack! Lyckades dock komma in under "plattan" med en platt mejsel och knuffa den i rött riktning så jag tror att den är okej nu.

jabla och Minuteman gillar detta.