Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur rengör ni era klockor?

Diskussion i 'Diskussion' startad av CarlV, 3 juni 2015.

1. CarlV
    Trådstartare

CarlV Stadsbo

Från:
    Höganäs
    Så här gör jag! Man tager vad man haver! Skruvar fast kronan. På med varmvattnet cirka 50 grader. In med klockan i strålen så den blir varm! På med diskmedel! Skrubba skrubba med nagel(klock)borsten. Torka med papper! På med fönsterputs puts putsa torka klart! Obs inga av tillbehören är original Rolex!
    tvätt2 001.JPG

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  3. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Jag fick ett tips för massor av år sedan att använda "torr" olja till armbanden som är tillverkade i stål/titan. Rengör på djupet, tar bort "rassel" samt lämnar inga rester på armbandet. Kör det på alla mina armband och är mycket nöjd. Låter armbandet ligga i olja en 10 min i en zip påste, sken sköljer av med svalt vatten och tvål. Done :)

Boett= fibertrasa

4. johnnythunders85

johnnythunders85 Torpare

Från:
    Stockholm
    Jag kör med ljummet vatten, en mjuk tandborste och vanlig handtvål.
    Diskmedel ska man nog undvika på grund av att det är fettlösligt och kan torka ut packningarna.

Omega87 gillar detta.
  5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Det gör jag inte, jag köper en ny istället. Hälsningar Von Pluring :happyhappy:

Apansson, Floduttern, M021 och 5 andra gillar detta.
  6. I duschen.

7. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Ammoniak, citronsyra (Stark sådan), grönsåpa, T-röd + kokande vatten i ultraljudsmaskin.

Borsta av utsida > plocka isär, ner med det i relevant bur i ultraljud > Skölj av > Montera ihop!

Seikosthlm gillar detta.
  8. Bergaren

Bergaren Stadsbo

Oj! Tål klockan dessa typer avstarka medel alltså? Jag skrubbar själv min med lite tvål eller så sköljer jag bara av den när jag tvättar händerna.. Kanske ej är tillräckligt?

9. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Herregud vad folk håller på. Varmt vatten, tvål, tandborste, klart! Tror knappast det behövs starka rengöringsmedel för att inte klockan ska döda en. Tvättar ni händerna och duschar med t-röd också? Dessutom lär det slita på packningarna?

Rivalen, Hubbatix, Hebbe och 2 andra gillar detta.
  10. VCalmen

VCalmen Friends of KS

11. Daniel Mathisen

Daniel Mathisen Stadsbo

Jo absolut, men den bör vara isärplockad och när den monteras ihop igen måste den oljas och fettas. Rekommenderas att en urmakare gör detta då detta är en lättare service.

Hemma räcker det med vatten, tvål och eventuellt sprit. Om klockan ej tål vatten, ta en mikrofiberduk och skrubba. I hörn och kanter kan man återigen ta lite sprit(typ t-röd eller isopropynol) på en tops och gnugga lite :D

12. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Plockar av min inne i duschen och gosar lite med duschtvål, sen känns den fräsh igen.
    Känns den riktigt grisig tar jag av länken och kör den i ultreljudet medan jag skrubbar klockan med tvål, vatten och en tandborste. :)

jabla gillar detta.
  13. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien

Tål den?

min gode herre, det är METALL vi pratar om. (Oftast)
    Jag plockar dock isär hela klockan, även hela verket vid rengöring (Mindre service med andra ord) så det är väl svårt att jämföra.

14. Bergaren

Bergaren Stadsbo

Ja okej, du gör alltså inte denna typ av rengöring varje vecka? :D Känns kanske lite överflödigt.

Är du inte rädd att packningar osv ska ta skada då?

15. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien

Nja, mest när jag inte har annat för mig i skolan så kan jag väl göra det! Varannan vecka blir det väl då ungefär.
    Packningar tar jag ut och rengör för hand och smörjer om som de ska för att hålla i längden.

16. nissehult

nissehult Friends of KS

Note to self:
    Köp begagnade klockor av urmakarestudenter som har gott om tid.

;)

yonsson, Apansson, andreas och 6 andra gillar detta.
  17. Landshark

Landshark Borgare

Jag har kört min Sea-Dweller (1665) i diskmaskinen en gång för länge sedan. Inga bekymmer! :woot:

Mr Chance, BadkarsPiraten och jabla gillar detta.
  18. Akerhage

Akerhage Stadsbo

Från:
    Götelaborg
    Ingen risk att vissa medel tar bort den där "hinnan" som ligger över safirglasen etc?

Jag brukar duscha med min och ibland bara köra lite med vatten/diskmedel och en trasa + örontops.
    Länken har jag gjort rent med ngn disksvamp bara med vatten/diskmedel. Inte vågat testa mer avancerade saker än så.

Samma om man bör hantera glasbaksida på något speciellt sätt?

19. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Vart skickar man;)

20. stelah

stelah Biskop

Blir det inte repor av tandborste/nagelborste? Räcker det inte med att köra 80 km/h över vägbulor för att få bort det värsta?

Omega87 och Rivalen gillar detta.
  21. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Så skall det göras! :D

Bergaren gillar detta.
  22. Peter Hilmersson

Peter Hilmersson Friends of KS

Diskmedel tandborste och vatten...

23. Bozz

Bozz Friends of KS

Från:
    Borgholm
  24. stelah

stelah Biskop

25. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Nope, så länge det bara är länken så är det bara köra på. (Om det är av vettig kvalité såklart, och ska ALLTID sköljas väl med vatten efteråt. Bästa sätt för att torka den sedan för att förhindra rost är tryckluft/varmluftsfläkt.)

26. stelah

stelah Biskop

Vad jobbigt att behöva ta bort klockan. Kan själva uret påverkas?

27. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Om du ska använda ultraljud så måste du ta isär klockan, då den kommer ta död på gummipackningarna ganska omgående.
    Med andra ord, ja, du behöver ta av länken.

stelah gillar detta.
  28. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot

Det medföljer ju en klockhållare som möjliggör att köra klocka+länk, man fyller bara på vätskenivån till precis under klockan så att bara länken är under ytan.

För mer generellt svar på ämnet för tråden så kör jag min länk i ultrtvätten nån gång i halvåret, normal rengöring är med tandborste, tvål och ljummet vatten. Har moderna klockar med solida länkar, så det byggs inte upp gunk i länken på samma sätt som i äldre ihåliga länkar

29. wayne

wayne Friends of KS

Jag brukar passa på då jag tvagar mig, så det blir två gånger per år Jul och Midsommarafton.

stelah, Freddie L och Apansson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield