• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur resonera kring pris på Rolex-service

Gjorde Bergströms rätt när de tog betalt för polering trots att det inte gjordes?

  • Absolut inte, kräv dem på pengar eller Rolex-kataloger som ersättning!

    Röster: 41 70.7%
  • Taggar ner lite, tidsåtgången för en polering är försumbar så priset är vad det är på servicen.

    Röster: 7 12.1%
  • 7.000:-? Det är ju min veckobudget för skumpa, så varför bry sig om sådana småpengar?

    Röster: 10 17.2%

  • Totala väljare
    58

billo

Cartier
Kan säga att det är mycket jobb bakom en service, man brukar inte få rabatt på service även man är stamkund eftersom det är väldigt litet marginal.
Tänkte höra med dig då du har koll på urmakarnas marginaler. Vad är det som har hänt sedan tex mj24 betala 5000 för två årsedan för en service och Randel skall få betala 7000 kr idag. 40% höjning på två år har delar,löner och andra kostnader blivit högre, eller är de skillnaden på klock modellerna.
 
Senast ändrad:

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
:banghead:
Har man råd att köpa en Rolex så bör man inte gnälla sen när en service kostar cash.

Har svårt att se vilka andra alternativ du skulle haft. Kanske borde startat tråden innan servicen blev utförd?
 

Dnedne

Omega
Förlåt att jag snor tråden lite.
Jag bor i Helsingborg och antar att nu när Carlssons inte finns så är Bergströms i Malmö närmsta AD?

Jag behöver nämligen göra tvärt om, jag behöver polera men inte serva, vet någon vad det kostar hos dem?
 

paradis

Audemars
Minns också att jag frågade Bergströms ,hur mycket går service på för min klocka. Dom sa priset, ock att polering ingår i detta. Så man väljer frivilligt , vad man vill ock inte vill. Summan blir samma............
 

Minuteman

Rolex
Pratade med Nymans igår om Rolexservice. Pris 6000 ink polering. Om man inte vill polera drar de av 700kr.
Detta var dock på en datejust.
 

jabla

Sarlacc

Ninen79

Audemars
Tänkte höra med dig då du har koll på urmakarnas marginaler. Vad är det som har hänt sedan tex mj24 betala 5000 för två årsedan för en service och Randel skall få betala 7000 kr idag. 40% höjning på två år har delar,löner och andra kostnader blivit högre, eller är de skillnaden i klock modellen?
Tänkte höra med dig då du har koll på urmakarnas marginaler. Vad är det som har hänt sedan tex mj24 betala 5000 för två årsedan för en service och Randel skall få betala 7000 kr idag. 40% höjning på två år har delar,löner och andra kostnader blivit högre, eller är de skillnaden i klock modellen?
Kan beror på att de redan då hade så dålig marginal och behöver därför höja priset rejält för att det ska gå runt?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har aldrig fattat det där med att man ska dra av på priset..?

Om du köper en burgare på donken men inte vill ha saltgurka på, betalar du 8 istället för 10 kronor då?

Nja, snarare konstigt att polering och service inte är två olika "produkter" då man kan köpa poleringen utan service.

Ska man använda matjämförelsen så är det väl som att du måste köpa Big Mac &co trots att du bara vill ha burgaren.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag hade pratat lite vänligt med dem för att se om det gick att justera priset något då dem ju faktiskt inte har polerat klockan. Är dem motsträviga så är det väl inte så mycket att gnälla över. Du borde ju ha frågat innan du lämnade in klockan. (Lätt att vara efterklok :()

Edit: stavar ju som en kratta, skyller på paddan :D
 

paradis

Audemars
Föreslår att du åker till Klarlunds i Köpenhamn istället.
http://www.klarlund.dk/pages/ure/urmagervaerksted/
Skicka ett mail och fråga vad det kostar.

Detta är verkligen vackert.................
klarlund-urmagervaerksted_modul5_slide02.jpg
klarlund-urmagervaerksted_modul5_slide01.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
:banghead:
Har man råd att köpa en Rolex så bör man inte gnälla sen när en service kostar cash.

Har svårt att se vilka andra alternativ du skulle haft. Kanske borde startat tråden innan servicen blev utförd?
Innebär det att det då är tabu att diskutera kostnaden för service, trots att diskussionen startades efter utförd service..
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ingen aning, men jag har hört mellan 2 och 4a timmar. Sen så ligger den väl kvar ett antal dagar för observation innan den blir utskriven.

Ok, låt oss anta att det då tar ca 3 timmar (går säkert snabbare ibland och tar mer tid ibland). Då är kostnaden 2000kr/timma inkl lite delar, förbrukningsmaterial och sedan övervakning några dagar efter utförd service. Tycker inte att det är helt orimligt pris. Visst höjdes priserna rätt kraftigt från 2014, då en service på Rob låg på 5500kr har jag för mig (inte helt säker) och på nymans kostade det 4400kr. Priserna avser inkl polering och oyster pro.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
För mig är det klart att priset i det här fallet skall vara lägre om vissa tjänster, som t ex polering välj bort.
Mindre tid/resurser spenderas på objektet, således en mindre kostnad för utföraren.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
För mig är det klart att priset i det här fallet skall vara lägre om vissa tjänster, som t ex polering välj bort.
Mindre tid/resurser spenderas på objektet, således en mindre kostnad för utföraren.
Helt klart ska det vara så, men som kund bör man informera sig vad som gäller innan man lämnar in uret. I detta fall så tror jag att AD helt enkelt missat att inte dra av kostnaden för polering.
 

Randel

Cartier
:banghead:
Har man råd att köpa en Rolex så bör man inte gnälla sen när en service kostar cash.

Har svårt att se vilka andra alternativ du skulle haft. Kanske borde startat tråden innan servicen blev utförd?
Med all respekt, men läste du verkligen mitt första inlägg ordentligt? Jag har inga problem med att en service på en klocka kostar pengar, och jag har ärligt talat svårt att förstå hur mitt inlägg kan tolkas som att jag gnäller över att en service kostar pengar. Min poäng i mitt första inlägg var huruvida det är rimligt att ta lika mycket betalt för en tjänst som inte är utförd; en tjänst som hos t.ex. Nymans enligt prislistan kostar ungefär 1.000:- att utföra (deras pris för polering inkluderar täthetskontroll, och drar man bort priset för en täthetskontroll från de priset hamnar man på 1.000:).
 

Randel

Cartier
Tack för all input i tråden. Jag har kollat kvittot och det står inget speciellt om extra delar som behövde bytas utan bara ett det rör sig om en vanlig service. Ironiskt nog står det att denna service inkluderade polering, vilket den ju då inte gjorde. Hursomhelst, jag ska kontakta Bergströms i veckan för att se vad de själva har att säga i ärendet.

En liten parentes: Killen som lämnade klockan till mig på Bergströms poängterade att min klocka varit fel-polerad tidigare (på en tidigare service, antar jag), men jag köpte den begagnad för något år sedan och den har inte varit servad tidigare, så kommentaren kändes lite konstig minst sagt.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Med all respekt, men läste du verkligen mitt första inlägg ordentligt? Jag har inga problem med att en service på en klocka kostar pengar, och jag har ärligt talat svårt att förstå hur mitt inlägg kan tolkas som att jag gnäller över att en service kostar pengar. Min poäng i mitt första inlägg var huruvida det är rimligt att ta lika mycket betalt för en tjänst som inte är utförd; en tjänst som hos t.ex. Nymans enligt prislistan kostar ungefär 1.000:- att utföra (deras pris för polering inkluderar täthetskontroll, och drar man bort priset för en täthetskontroll från de priset hamnar man på 1.000:).

Hej, var minst sagt lite dryg i mitt förra inlägg. Men just när det handlar om service eller liknande så måste man vara övertydlig vad man får utfört kontra vad man betalar för. Lärde mig the hard way när jag lämnade in bilen på kamremsbyte. Så jag ber om ett kostnadsförslag när det börjar bli en lite större summa pengar. 7 papp för en service känns ändå i överkant men har ej servat någon Rolex så har ingen personlig referens. Men någon slags rabatt på hela kalaset borde ju funnits utrymme för då du ej ville ha poleringen.

Kändes det som ett mer givande inlägg än mitt förra? Ha en fortsatt bra dag.
 
Topp