• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Jockinho

Patek
2-Faktor
Sålt plastklockorna som inte används och lämnat Omegan samt de två andra Seiko klockorna hos föräldrarna.

IMG_0493.JPG


Rolex 216570
Rolex 1601
JLC Reverso Rouge
Seiko SRP777

Rött är inte min färg men oj så jag gillar den där JLC:n, inte minst med brunt band! :) Och en 777 ska nog skaffas under sommaren ändå...
 

Buffi

Panerai
Inser i efterhand att jag inte hade så bra ljus när jag tog bilden, men:
hOazHh7.jpg


Omega Speedy Pro
Rolex Datejust Turnograph 116264
Seiko SARB017
Citizen PMX56-2812
Seiko SSC031

SARB017 ska bytas ut mot nån automatiskt dykarklocka (Marinemaster 300 eller Longiness Legend Diver). Annars är jag sjukt nöjd som det är.

Pepsi-quartz-dykarna är beaters, och även om det kanske känns dumt med två såna, så gillar jag dom nog mycket för att vilja ha kvar båda!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Börjar känna mig rätt så nöjd med min setup nu. Efter att ha avverkat ett gäng GMTs så tror jag att jag äntligen är hemma nu. Passar in bra med den gamla subben och Daytonan. Sist in är Explorern som kanske inte är i lika bra skick som övriga men som fungerar som en otroligt bra vardagsklocka med sin nätta storlek.

För att vara förhållandevis jäkligt likadana klockor så tycker jag ändå att de kompletterar varandra väl. Samlingen är absolut inte för alla men jag känner mig som sagt väldigt nöjd och saknar egentligen ingenting.

029.jpg
 

JB_XII

Rolex
En kort fundering i och med alla fina bilder på alla utomstående samlingar... ser väldigt sällan klockorna på winders?

Förvarar ni dem i ett "skrin" och vrider upp dem när det är dags att använda eller lägger ni dem i skrinet bara för fotografiets skull? :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En kort fundering i och med alla fina bilder på alla utomstående samlingar... ser väldigt sällan klockorna på winders?

Förvarar ni dem i ett "skrin" och vrider upp dem när det är dags att använda eller lägger ni dem i skrinet bara för fotografiets skull? :)
Personligen så har jag oftast klockorna på banken men när de väl är hemma så ligger de stilla i klocklådan om de inte används även fast jag äger en winder. Ser ärligt talat ingen större anledning till att använda winder då klockorna ändå roteras någorlunda ofta så att verken håller sig fräscha. Enda nackdelen är att datumvisningen alltid är fel men det är inget jag kan påstå att jag bryr mig om.
 

JB_XII

Rolex
Personligen så har jag oftast klockorna på banken men när de väl är hemma så ligger de stilla i klocklådan om de inte används även fast jag äger en winder. Ser ärligt talat ingen större anledning till att använda winder då klockorna ändå roteras någorlunda ofta så att verken håller sig fräscha. Enda nackdelen är att datumvisningen alltid är fel men det är inget jag kan påstå att jag bryr mig om.


Ok, banken var intressant, men förstårligt om man har urverk av ett högt värde.

Är det av "lathet" som du inte ställer in datum, eller är det skadligt att ständigt ställa in tid/datum efter att de stannat?

Personligen hade jag mått en smula dåligt av att bära en klocka med fel tid/datum.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är det av "lathet" som du inte ställer in datum, eller är det skadligt att ständigt ställa in tid/datum efter att de stannat?

Personligen hade jag mått en smula dåligt av att bära en klocka med fel tid/datum.
Vet inte om man ska kalla det lathet men om klockan saknar quickset så tar det ganska så lång tid att snurra timvisaren tjugofyra varv gånger så många dagar som datumet nu är fel. :)
 

JB_XII

Rolex
Vet inte om man ska kalla det lathet men om klockan saknar quickset så tar det ganska så lång tid att snurra timvisaren tjugofyra varv gånger så många dagar som datumet nu är fel. :)

Ok, men det finns ingen chans att skada uret när man håller på att ställa in tid/datum?
Såvida man följer utets anvisnimgar då såklart.

Ledsen för off-topic :)
 
Är rätt ny på sidan, och i klockknarkandet också för den delen. Har grävt tillbaka i tråden en bra bit men inte hittat en enda Navitimer. För mig som novis är topp tre på ikonlistan: Submariner, Speedmaster och just Navitimer. Jag är själv lite kluven till den men trodde den skulle vara mer populär. Men vilka jävla samlingar vissa sitter på! Grymt kul att gräva i tråden. Här är min nybörjarsamling. Jag är ganska nöjd som den ser ut nu. Behöver bara lite nya band till dem, framförallt snkl23an längst till vänster, den får bo på nato så länge.
IMG_20170529_195247.jpg
 
Är rätt ny på sidan, och i klockknarkandet också för den delen. Har grävt tillbaka i tråden en bra bit men inte hittat en enda Navitimer. För mig som novis är topp tre på ikonlistan: Submariner, Speedmaster och just Navitimer. Jag är själv lite kluven till den men trodde den skulle vara mer populär. Men vilka jävla samlingar vissa sitter på! Grymt kul att gräva i tråden. Här är min nybörjarsamling. Jag är ganska nöjd som den ser ut nu. Behöver bara lite nya band till dem, framförallt snkl23an längst till vänster, den får bo på nato så länge.
IMG_20170529_195247.jpg
Vi finns men vi är få. En ikon från Breitling.
Välkommen till KS.
DSC_0015.JPG
 
Är rätt ny på sidan, och i klockknarkandet också för den delen. Har grävt tillbaka i tråden en bra bit men inte hittat en enda Navitimer. För mig som novis är topp tre på ikonlistan: Submariner, Speedmaster och just Navitimer. Jag är själv lite kluven till den men trodde den skulle vara mer populär. Men vilka jävla samlingar vissa sitter på! Grymt kul att gräva i tråden. Här är min nybörjarsamling. Jag är ganska nöjd som den ser ut nu. Behöver bara lite nya band till dem, framförallt snkl23an längst till vänster, den får bo på nato så länge.
IMG_20170529_195247.jpg
Jag har haft en Navitimer men den fick lämna för ett par år sen. Det var länge, både efter och innan jag köpte den 2009 min, stora favorit. Älskar den där urtavlan.
DSC01667.JPG
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Börjar känna mig rätt så nöjd med min setup nu. Efter att ha avverkat ett gäng GMTs så tror jag att jag äntligen är hemma nu. Passar in bra med den gamla subben och Daytonan. Sist in är Explorern som kanske inte är i lika bra skick som övriga men som fungerar som en otroligt bra vardagsklocka med sin nätta storlek.

För att vara förhållandevis jäkligt likadana klockor så tycker jag ändå att de kompletterar varandra väl. Samlingen är absolut inte för alla men jag känner mig som sagt väldigt nöjd och saknar egentligen ingenting.

029.jpg
Helt djävla underbart @Per
 
  • Like
Reactions: Per
Topp