• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Nu är jag klar (för i år i alla fall)
Datejust 16220, 1997
Explorer 14270, 2008
GMT Master 16750, 1988
Submariner 14060M, 2008
IMG_1558.JPG
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Det är roligare att köpa på sig än att flippa för att finansiera nyköp... Köpt tre klockor nu i november så här kommer lite bilder och kort info om varje klocka istället för att bara smälla iväg en bild på hela samlingen, det kanske uppskattas av någon som vill veta mer.

image.jpeg


Omega Seamaster Calendar, ärvd av farfar. 34mm och hammarautomatverk.
image.jpeg


Swatch Silverscape, köpt i Schweiz som souvenir på flygplatsen efter besök hos JLC. 41mm och kvarts.
image.jpeg


Rolex Oyster Perpetual 114200, min vardagsklocka. WR och storleken gör att den funkar perfekt i min vardag utan att jag behöva oroa mig. 34mm och automatisk.
image.jpeg


JLC Reverso Edition Spéciale Rouge, beställdes när jag besökte JLC i våras efter samtal med deras Senior Sales Manager om att jag ville ha något klassiskt och gärna en Reverso men att den måste sticka ut... 8mm x 4mm x 27mm och manuell.
image.jpeg


Omega Speedmaster 145.022, det sägs att alla klocknördar måste äga eller ha ägt en Speedmaster... 42mm och manuell. Firade en milstolpe i "jobbkarriären" med denna - the sky is the limit.
image.jpeg


Longines COSD, en bra beater (förutom låg WR) som funkar på mååånga olika band. 40mm och automatisk.
image.jpeg


Rolex Datejust 1601, klockan som jag har ägt i snart två år. Mysigt med gul patina, alphavisare och med en nästan helt matt tavla som tidigare har varit silverfärgad med sunburst. 36mm och automatisk.
image.jpeg
 

MånsT

Rolex
Det är roligare att köpa på sig än att flippa för att finansiera nyköp... Köpt tre klockor nu i november så här kommer lite bilder och kort info om varje klocka istället för att bara smälla iväg en bild på hela samlingen, det kanske uppskattas av någon som vill veta mer.

image.jpeg


Omega Seamaster Calendar, ärvd av farfar. 34mm och hammarautomatverk.
image.jpeg


Swatch Silverscape, köpt i Schweiz som souvenir på flygplatsen efter besök hos JLC. 41mm och kvarts.
image.jpeg


Rolex Oyster Perpetual 114200, min vardagsklocka. WR och storleken gör att den funkar perfekt i min vardag utan att jag behöva oroa mig. 34mm och automatisk.
image.jpeg


JLC Reverso Edition Spéciale Rouge, beställdes när jag besökte JLC i våras efter samtal med deras Senior Sales Manager om att jag ville ha något klassiskt och gärna en Reverso men att den måste sticka ut... 8mm x 4mm x 27mm och manuell.
image.jpeg


Omega Speedmaster 145.022, det sägs att alla klocknördar måste äga eller ha ägt en Speedmaster... 42mm och manuell. Firade en milstolpe i "jobbkarriären" med denna - the sky is the limit.
image.jpeg


Longines COSD, en bra beater (förutom låg WR) som funkar på mååånga olika band. 40mm och automatisk.
image.jpeg


Rolex Datejust 1601, klockan som jag har ägt i snart två år. Mysigt med gul patina, alphavisare och med en nästan helt matt tavla som tidigare har varit silverfärgad med sunburst. 36mm och automatisk.
image.jpeg
Riktigt fin och balanserad samling.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Det är roligare att köpa på sig än att flippa för att finansiera nyköp... Köpt tre klockor nu i november så här kommer lite bilder och kort info om varje klocka istället för att bara smälla iväg en bild på hela samlingen, det kanske uppskattas av någon som vill veta mer.

image.jpeg


Omega Seamaster Calendar, ärvd av farfar. 34mm och hammarautomatverk.
image.jpeg


Swatch Silverscape, köpt i Schweiz som souvenir på flygplatsen efter besök hos JLC. 41mm och kvarts.
image.jpeg


Rolex Oyster Perpetual 114200, min vardagsklocka. WR och storleken gör att den funkar perfekt i min vardag utan att jag behöva oroa mig. 34mm och automatisk.
image.jpeg


JLC Reverso Edition Spéciale Rouge, beställdes när jag besökte JLC i våras efter samtal med deras Senior Sales Manager om att jag ville ha något klassiskt och gärna en Reverso men att den måste sticka ut... 8mm x 4mm x 27mm och manuell.
image.jpeg


Omega Speedmaster 145.022, det sägs att alla klocknördar måste äga eller ha ägt en Speedmaster... 42mm och manuell. Firade en milstolpe i "jobbkarriären" med denna - the sky is the limit.
image.jpeg


Longines COSD, en bra beater (förutom låg WR) som funkar på mååånga olika band. 40mm och automatisk.
image.jpeg


Rolex Datejust 1601, klockan som jag har ägt i snart två år. Mysigt med gul patina, alphavisare och med en nästan helt matt tavla som tidigare har varit silverfärgad med sunburst. 36mm och automatisk.
image.jpeg
Kul att du delar med dig, gillar din OP, är inne på att köpa en sådan själv.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kul att du delar med dig, gillar din OP, är inne på att köpa en sådan själv.

Tack!

Många säger nej pga storleken men samtidigt bär varannan handled på KS en vintage DJ... Den känns alltså som en 160x på handleden, tycker jag. Vet inte hur du klär dig men jag tycker att 34mm är riktigt elegant till "rätt" typ av kläder samtidigt som tavlan gör den lite roligare. Dvs det blir inte gubbvarning trots, i dagens mått, mindre storlek.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Tack!

Många säger nej pga storleken men samtidigt bär varannan handled på KS en vintage DJ... Den känns alltså som en 160x på handleden, tycker jag. Vet inte hur du klär dig men jag tycker att 34mm är riktigt elegant till "rätt" typ av kläder samtidigt som tavlan gör den lite roligare. Dvs det blir inte gubbvarning trots, i dagens mått, mindre storlek.
Ja, på jobbet kan man ha lite vad som, men eftersom jag i min roll med jämna mellanrum är ute hos kund och eftersom jag själv tycker om det så brukar det vara jeans, skjorta, med ett par trevliga skor som passa tillfället, som du säger så tycker jag denna typen av klocka flyger i de flesta lägen.

När jag sålt av lite saker som inte används så ska det in och testas så får se var vi landar, blir kanske en 36mm, får se som sagt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är roligare att köpa på sig än att flippa för att finansiera nyköp... Köpt tre klockor nu i november så här kommer lite bilder och kort info om varje klocka istället för att bara smälla iväg en bild på hela samlingen, det kanske uppskattas av någon som vill veta mer.

Min favorit i din samling är solklart JLC:n som är vansinnigt häftig. En fullträff helt enkelt :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu när jag nyligen fyllt klocklådan kan det vara dags att dela med mig av samlingen, och dess historia. Klockintresset inleddes för sisådär 10-12 år sedan men har eskalerat med åren och den ekonomiska möjligheten att köpa... Det lönar sig att klippa sig, skaffa en utbildning och ett jobb helt enkelt :) Genom åren är det passerat någon Speedy, en Tudor eller två och ett par Seikos men i övrigt flippar jag så lite som möjligt. Idag ser lådan ut så här:
PSX_20161130_131543.jpg

Från vänster till höger:
Seiko SNZE:
Saknade en beater och badklocka och när jag nyligen var nere i mellanöstern, där det badades flera gånger om dagen, blev behovet så stort att jag var tvungen att slå till. Sonen såg däremot till att klockan kommer att behöva skickas på operation...
IMG_20161130_132942.jpg

Seiko SNK0635J:
Blev tipsad av en broder om att denna enbart finns i mellanöstern och var därför tvungen att slå till. Bärs riktigt skönt och är kanonfin.
IMG_20161130_133012.jpg

Tag Heuer 3000:
Min fula ankunge som jag fullkomligt älskar. Kom på en riktig bilhandlarlänk (TT) som direkt lämnade för ett gummi. En vattendelare men jag tycker att den är riktigt läcker.
IMG_20161130_133036.jpg


Vintage Breitling:
Min första riktiga vintageklocka som bars på mitt bröllop. Idag sitter den på ett customläder med inskription, som jag fått av min fru. Som ni förstår en osäljbar klocka.
IMG_20161130_133100.jpg

Rolex Datejust, 16030:
Enbart någon vecka gammal men redan en favorit. Har länge suktat efter en vintage-DJ och äntligen hittade jag en som föll mig i smaken. Den ganska rassliga länken är ersatt av ett marinblått mockaband men jag har inte helt bestämt än vad jag ska köra på.
IMG_20161130_133139.jpg

Rolex GMT Master II, 16710:
Länge min graal och den klocka jag valde att köpa i 35-årspresent till mig själv. Tre år senare är jag precis lika förälskad i den som dagen jag köpte den.
IMG_20161130_133218.jpg


Så, där har ni den: min samling. Tack för mig!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Blev en klocka till i år (en fin Explorer II från 1999), så nu ser samlingen ut enligt följande
Datejust 16220, 1997
Explorer 114270, 2008
Explorer II 16570, 1999
GMT Master 16750, 1988
Submariner 14060M, 2008

Frågan är om den nu är komplett, eller om det saknas något .....

IMG_6190.JPG
Ett steg utanför Rolex-bubblan kanske? :D

I övrigt fina klockor.
 

UncleBear

Panerai
Blev en klocka till i år (en fin Explorer II från 1999), så nu ser samlingen ut enligt följande
Datejust 16220, 1997
Explorer 114270, 2008
Explorer II 16570, 1999
GMT Master 16750, 1988
Submariner 14060M, 2008

Frågan är om den nu är komplett, eller om det saknas något .....

IMG_6190.JPG
Fina klockor, för jaktens skull lite vintage, Rolex eller Tudors.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Blev en klocka till i år (en fin Explorer II från 1999), så nu ser samlingen ut enligt följande
Datejust 16220, 1997
Explorer 114270, 2008
Explorer II 16570, 1999
GMT Master 16750, 1988
Submariner 14060M, 2008

Frågan är om den nu är komplett, eller om det saknas något .....

IMG_6190.JPG
Alla samlingar saknar alltid något... Daytona är väl det självklara förslaget men jag slänger in en OQ i mixen :)
 
Topp