• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Samlingen idag

9E070D29-C15D-4110-AA95-B2474B83ED7C_zpssspp4qw6.jpg
 

alfie

Cartier
Nu när jag nyligen fyllt klocklådan kan det vara dags att dela med mig av samlingen, och dess historia. Klockintresset inleddes för sisådär 10-12 år sedan men har eskalerat med åren och den ekonomiska möjligheten att köpa... Det lönar sig att klippa sig, skaffa en utbildning och ett jobb helt enkelt :) Genom åren är det passerat någon Speedy, en Tudor eller två och ett par Seikos men i övrigt flippar jag så lite som möjligt. Idag ser lådan ut så här:
PSX_20161130_131543.jpg

Från vänster till höger:
Seiko SNZE:
Saknade en beater och badklocka och när jag nyligen var nere i mellanöstern, där det badades flera gånger om dagen, blev behovet så stort att jag var tvungen att slå till. Sonen såg däremot till att klockan kommer att behöva skickas på operation...
IMG_20161130_132942.jpg

Seiko SNK0635J:
Blev tipsad av en broder om att denna enbart finns i mellanöstern och var därför tvungen att slå till. Bärs riktigt skönt och är kanonfin.
IMG_20161130_133012.jpg

Tag Heuer 3000:
Min fula ankunge som jag fullkomligt älskar. Kom på en riktig bilhandlarlänk (TT) som direkt lämnade för ett gummi. En vattendelare men jag tycker att den är riktigt läcker.
IMG_20161130_133036.jpg


Vintage Breitling:
Min första riktiga vintageklocka som bars på mitt bröllop. Idag sitter den på ett customläder med inskription, som jag fått av min fru. Som ni förstår en osäljbar klocka.
IMG_20161130_133100.jpg

Rolex Datejust, 16030:
Enbart någon vecka gammal men redan en favorit. Har länge suktat efter en vintage-DJ och äntligen hittade jag en som föll mig i smaken. Den ganska rassliga länken är ersatt av ett marinblått mockaband men jag har inte helt bestämt än vad jag ska köra på.
IMG_20161130_133139.jpg

Rolex GMT Master II, 16710:
Länge min graal och den klocka jag valde att köpa i 35-årspresent till mig själv. Tre år senare är jag precis lika förälskad i den som dagen jag köpte den.
IMG_20161130_133218.jpg


Så, där har ni den: min samling. Tack för mig!
Bra samling, Heuern är dessutom störtcool :)
 
Efter det senaste tillskottet, en SKX009, så ser det ut såhär.
20161211_171312.jpg


Köpte dessutom en billig klocklåda, några kanske minns att jag hade klockorna hängandes i hallen innan. Detta är dock tveklöst bättre!

Planerna framåt då?
Jo, jag har beslutat mig för att 6 st får räcka. Huvudanledningen till att jag bär klocka är stil och känslan det ger mig, inte mängdsamling. Det innebär alltså att det från och med nu blir att byta ut snarare än lägga till. Seikon längst upp till vänster är en fulrenoverad indienklocka jag impulsköpte och ska ersättas med något roligare, vill dock ha en ljus tavla och något hyfsat dressigt men ändå kul. Får se vad det kan bli. Blev tipsad av en fin Bulova jag inte minns referensen på nu givetvis.

Kronografen ska uppgraderas till en Speedmaster pro nån gång framöver och Casion kommer nog ersättas av något liknande(Svart tavla och bezel), men med bättre kvalitet. Orient eller liknande på kort sikt tänker jag, Seamaster eller Submariner på lång sikt.

Min MVMT gillar jag iofs designmässigt men skulle gärna uppgradera även den till en mekanisk...

Träklockan får vara kvar tills vidare som en kul sommarklocka för de riktigt casual stunderna. :)
 
Topp