• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din "samling" ut idag?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har jag en klocksamling?
Kanske. Jag har flera klockor, och någon form av tanke med urvalet. Gillar tanken på att ha en klocka från varje deccenium, och en klocka av varje urverkstyp. I övrigt så är samlingen (om det nu är en samling) en kombination av klockor som "ramlat in" bara för att de är coola och klockor som jag verkligen velat ha.
Det finns fler klockor i en "skräplåda", men de får inte vara med.
Håll till godo, är ni sugna på någon närbild så fixar jag det!
IMG_5983.JPG

Rad 1: Revue Sport, skitliten trettiotalare med manligt kantig boett. Bekväm! Mimo banantank, har velat ha en banantank länge och gillar tavlan på denna. Typ fyrtiotal. Omega Seamaster 30, 1962. Present från min fru, skulle vara keeper ändå, den är så jävla snygg i svart. Omega "guldis", tidigt femtiotal. Perfekt skick och har personlig proveniens för mig (ej arvegods). En solklar keeper. Stor vit G-shock, alla måste ha en sådan.

Rad 2: Glycine Combat Sub. Årets sommarkatt, kom in i går. Gillar den! Är nog borta efter sommaren. Sommarkatterna har blivit finare och finare för varje år, vi får se vad nästa år bjuder. Rado Manhattan, 70-tals TV-dial. Älskade den djupt, men medan den var borta på service så svalnade det. Ska kanske ut? Men jag kommer ju ihåg känslan.... Michel Herbelin, färgglad 70-talsdykare, skruvad krona och 999 feet på tavlan. Den har så klart varit på Kent-konsert. Omega Seamaster Deville 60-talare. Perfa skick, linen (waffle?) dial och mys. Ska nog ut. Vad ska jag med den till? Georg Jensen Koppel kronograf. Present från klock-ointresserad fru som har god smak. Neutral tavla och boett gör att den passar till alla kläder och alla band. Har krokodil, kalv, färgglada perlon, custom made ljusblå och flera till. Allt är snyggt på den.


Rad 3: Swatch Irony. Min nioåring brukar ha den. Citizen, 90-talare. Min klocka i ungdomen. Varit med på allt, bärs aldrig, totalkeeper så klart. Omega Genéve, 70-tal. Den snyggaste Genéveboetten med polerad glasring och borstad boett. Här med sunburst och automat, jag har någon till, men de ska ut. Sandoz NOS swissonic 70-talare. Swissonic. Behöver jag säga mer? Har inget superspecialbatteri, har inte haft tid att lösa det->bärs aldrig. Sandoz Jump hour. Wow, älsk på hög nivå, hade mördarrobotar behövt klockor hade de haft en sådan här! Strular med minuthjulet, har ej haft tid all lösa det. Sandoz är liksom inte direkt high end...

Rad 4: Tissot T12, 70-tals supercompressordykare. På väg ut, men då jag bär den så gillar jag länken så mycket. Svårt. Recta 40-talare. Skulle gärna haft en WWII-klocka, men en civil version får duga. Seiko 70-talare. Kul lite så där i allmänhet. Certina DS-2 med skön sunburst. Länken är en keeper, som väntar på rätt hårdrocks-sjuttiotalare. Seiko Monster. Min älskade beater, som gjort allt. Totalkeeper.


Saknas på bilden gör min Omega Constellation F 300 (stämgaffelur) som är på oändlig service...

Har du orkar läsa hit så tänker du nog "men Strindberg, sälj all billig gammal skit, spar lite pengar och köp en riktig klocka?!
Well, tänker så ungefär en gång i veckan, men det är ju så kul med variation?
Dessutom är den enda "riktiga"klocka jag suktat efter under en längre tid en 16613, och dit kommer jag inte med den här lådan.
 

MrAvenger

Omega
Jag är väldigt emot mobbing men ibland hamnar vissa utanför då de inte platsar helt enkelt.
Ursäkta den dåliga bildkvalitén. Kram
Rolex trio.jpg
Citerar mig själv efter att ha uppdaterat i veckan. Fick hjärnsläpp och köpte på mig en Daytona. Bytt kläderna på min GMT och beställt en blå urtavla till min YM. Subben fick dra och Breitlingen är på service inför försäljning.

IMG_7761.JPG
 

hannes

Omega
IMG_0146.JPG

Min blygsamma samling, men man måste ju börja nånstans.
Från vänster:
(Upp) Lagonda, köpt på en marknad för 200kr, gissar på 50-60tal.
(Mitten) Swatch, fick den av min pappa, okänt årtal. Om någon vet modell så pm:a gärna!
(Ner) Seiko Quartz, kommer inte ihåg modell, men det är den första klockan jag köpte själv för ca. 5-6 år sedan.
Seiko Quartz prepertual calendar, ärvd av släkting.
Sandoz Sub, köpt på forumet för några år sedan.
Seiko SNX115k, bärs oftast på oyster.
Seiko SKX013, beater

Som näst har jag tänkt mig en Heuer/Tag Heuer 980.013
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har jag en klocksamling?
.....
Jag gillade verkligen din samling och genomgång. Inte för att jag vill ha samma klockor men för variationen och att det fanns en liten story bakom de flesta. Själv har jag inga bestämda mål med mitt "samlande".. Ser det inte heller som ett samlande, mer som att jag skaffar en "klockgarderob".
Skall återkomma med min garderob när jag har något jag vill visa upp.
 
Topp