Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur ser egentligen en Datejust ut?

Diskussion i 'Diskussion' startad av klockrent, 23 juli 2015.

1. klockrent
    Trådstartare

klockrent Torpare

Hej!
    Som många före mig är jag ute efter en Datejust 1601, och som många före mig häckar jag på Chrono24.
    Men efter att läst och sökt igenom forumet lämnas jag med några frågor:

1.Hur ser egentligen en Datejust ut?
    Boetten är viktig att kolla ordentligt eftersom man inte vill ha en sönderpolerad klocka. Men hur tjocka ska egentligen bandhornen vara? Känner att jag hade behövt ett referensexemplar att jämföra med. Någon som har?

2. italienarna har väldigt mycket Datejust och är väldigt mycket billigare på Chrono24, men jag hittar ändå väldigt få omdömen från KS:are som köpt Datejust från just italienare. Är de inget att ha?

2. McFly

McFly Stadsbo

Från:
    Norr om stan
    Det du kan kika efter är att bandhornen ska vara så "kantiga" som möjligt (svårt att förklara, hehe), att det inte ska vara något glapp mot länken samt att alla fyra bandhorn ska se likadana ut. Då kan du åtminstone försäkra dig om att den är någorlunda bra polerad :) En 1601 på Chrono24 kommer med största sannolikhet vara polerad, bara så du vet.

Italien enligt min erfarenhet är bra, planerar att köpa en klocka där på plats när jag åker på semester nästa vecka faktiskt. Problemet med Italien är att deras post är lite sisådär, inget vidare med andra ord. Det är åtminstone det jag hört och det är därför en del avråder från köp från Italien.

Extrafråga: Varför just en 1601? :)

3. klockrent
    Trådstartare

klockrent Torpare

Så bandhorn som är lite rundade är helt fel? Tror jag fattar vad du menar. Typ som att en OQ ska vara kantig.
    Inget emot polering så länge klockan ser ut som det var tänkt.

Som jag förstår det så är det 1601 som har den "veckade" bezeln? Alltså av 16xx-varianterna. Eller har jag fel?

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    1: Googla NOS Date just 1601
    2: Italiensk service= man har tittat på klockan och konstaterat att det troligtvis är en klocka.

5. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    1600 = slät stålbezel
    1601 = räfflad vitguldsbezel (fluted)
    1603 = räfflad stålbezel (engine turned)

6. klockrent
    Trådstartare

klockrent Torpare

Vad innebär NOS?

7. Nicklas H

Nicklas H Friends of KS

Från:
    Vallentuna
    New old stock. Äldre klocka som är helt oanvänd.

8. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    New Old Stock.
    Ett uttryck för ngt gammalt skräp som inte blivit sålt och därför är orört. Bör tas med en nypa salt.

J

Tapiren, theargonaut, Wollen och 3 andra gillar detta.
  9. klockrent
    Trådstartare

klockrent Torpare

Får inte riktigt bra träffar när jag googlar. Första träffen på vad som skulle vara en NOS datejust 1601 hade slät ring.

Ingen som kan slängs upp en bild på hur en DJ ska se ut? Vore schysst!

10. Yo-han

Yo-han Troll probationary

Tror inte polering är ett jätteproblem på en 1601, köpte en till frugan, inte en klocka folk runkar bandhorn på..

11. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den här är ganska ok i boetten.
    image.jpg
    image.jpg

paradis, Andersml, StarMan och 3 andra gillar detta.
  12. klockrent
    Trådstartare

klockrent Torpare

13. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Min är vettig den med. Dock en 1603 (bara ringen som skiljer).
    image.jpg

14. klockrent
    Trådstartare

klockrent Torpare

Tack! Nu kan jag jämföra ordentligt med DJ:s som är till salu.

15. slimjim

slimjim Rösten från Bro

God jaktlycka, det är en fantastisk klocka!

16. poormans

poormans Präst

de kan vara riktigt feta om man har tur ;-)
    en sen 1601'a ifrån 77/78 (har sett 16xxx med lägre serie nr än denna)

Weberg, paradis, Andersml och 1 annan gillar detta.
  17. cab

cab Friends of KS

Du kan även ha kolla så bandhornen är i samma höjd eller lite högre än endlinksen. Tydligt tecken att den fått smaka hårdpolering.

Wi gillar detta.
  18. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Du har fått bra råd redan,
    Jag bidrar med en bild på mina två. Den med ljus tavla har en bra boett som inte blivit slipad allt för många gånger, medan den svarta blivit slipad många gånger och senast 2013. På den ljusa är bandhornen tjockare, högre sett i profil och längre. Man kan även se att boettsidorna är fetare på den ljusa, speciellt vid kronan
    image.jpg

Senast ändrad: 26 juli 2015
    krämbulle, MariaE, JayLar och 5 andra gillar detta.
  19. poormans

poormans Präst

de beror ju även på om det sitter rätt injusterade ändbitar av korrekt referens på klockan

Gummo och cab gillar detta.
  20. cab

cab Friends of KS

Ja men man köper ju helst en klocka med korrekta ändbitar.

21. poormans

poormans Präst

absolut men mängder av datejust's har fel ref på ändbitar och ännu fler har ändbitar som ej är korrekt justerade efter boetten tillsammans med fel bandstift.

Wi gillar detta.
  22. cab

cab Friends of KS

Yes, det är sant men sådant går att kolla när man köper F2F. Jag skulle dock inte köpa något via c24 från Italien där jag tycker endlinks mot boett ser dåligt ut och hoppas på ett jag kan forma till dem.

23. klockrent
    Trådstartare

klockrent Torpare

Suget på en DJ blir ju inte direkt mindre just nu.

Var köpte ni era! KS?

24. acce1999

acce1999 Friends of KS

När det gäller Datejusts, så behöver man komma ihåg att redan när klockorna lämnade fabriken så hade de olika form på framför allt bandhornen, samt att bandstifthålen inte alltid sitter på exakt samma position. En del har hålen närmre baksidan av bandstiftet än andra. De äldre fyrsiffriga Datejusts har t ex flackare bandhorn än de senare 162XX. Och det kan variera mellan modeller av samma referens.

För att avgöra om en klocka är överpolerad eller ej, kan man framför allt titta på bandhornens form. De ska t ex inte ha en avrundad form in mot ändlänken. Det ska finnas en extremt liten fasning på insidan av hornet, samt på undersidan av spetsen. Den borstade strukturen ska upplevas som ganska grov och linjerna ska framstå som om de har gjort med "omtag", om man granskar med lupp. Vinkeln på strukturen ska inte vara parallell med vare sig glasringens tänkta tangent, eller den yttre sidan av bandhornet.

Utsidan av boetten ska vara blankpolerad, med en minimal (dock ej obefintlig) fördjupning kring bandstifthålet. Övergångarna mellan olika ytor ska på en orörd boett nästan upplevas som skarp.

Här är en, enligt uppgift, orörd Rolex 1603 (inte min):

image.jpg
    image.jpg

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      88,6 KB
      Visningar:
      25
    Savagear114, Sundström, paradis och 11 andra gillar detta.
  25. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Grymt @acce1999 ! Som vanligt :)

ellivs80 gillar detta.
  26. poormans

poormans Präst

de opolerad jag haft har aldrig haft någon fördjupning runt lugghålen??? vare sig det varit 16xx eller 16xxx

27. acce1999

acce1999 Friends of KS

Notera mitt ordval: "minimal". Om du jämför DJ-boettens sida med sportklockorna, så kan du se en mycket svag radie in mot bandstiftshålet. Har tre orörda sådana boetter.
    Edit: en är såld...
    Edit 2: Köpta nya, eller NOS av mig...

28. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Den svarta köpte jag i Rom hos en handlare som heter Eorologi. Jag rekommenderar INTE att handla från dem då de menade att klockan var nyservad men jag fick en vecka efter serva den för 7000 spänn. Fick då höra att den förmodligen inte blivit servad på 15år.

Min ljusa köpte jag igår av @Bomier Kolla med honom. Han har en ljusblå som är fin

eriksson850 gillar detta.
  29. klockrent
    Trådstartare

klockrent Torpare

Känns som om italienarna är lite sliriga när det gäller just definitionen av service.
    Nån som har någon erfarenhet av att köpa DJ från Tyskland? Känns som om det finns en hel del bra ex därifrån.

30. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Ingen erfarenhet dessvärre, med åren har jag lärt mig att man helt enkelt får räkna med att serva när man köper vintage..har servat 3 av 4 av mina vintageklockor

Mårtenssons ur Brookfield