• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser egentligen en Datejust ut?

poormans

Rolex
Notera mitt ordval: "minimal". Om du jämför DJ-boettens sida med sportklockorna, så kan du se en mycket svag radie in mot bandstiftshålet. Har tre orörda sådana boetter.
Edit: en är såld...
Edit 2: Köpta nya, eller NOS av mig...
den inbucktningen är något jag vanligtvis förknippar med en polerad klocka (nu pysslar jag mest med vintage dvs 16x och 16xxx) inte med en crisp opolerad där är det snarare så att det är en minimal lite kant utåt runt lugghålen, har man sett det vet man vad jag pratar om

den du visade tvivlar jag på är orörd den såg för mjuk ut men omöjligt att säga ifrån en bild vill ha grejerna i handen för att säga något egentligen

har du sådana fördjupningar på klockor du köpt nya ifrån AD eller som NOS/opolerat ifrån handlare?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
den inbucktningen är något jag vanligtvis förknippar med en polerad klocka (nu pysslar jag mest med vintage dvs 16x och 16xxx) inte med en crisp opolerad där är det snarare så att det är en minimal lite kant utåt runt lugghålen, har man sett det vet man vad jag pratar om

den du visade tvivlar jag på är orörd den såg för mjuk ut men omöjligt att säga ifrån en bild vill ha grejerna i handen för att säga något egentligen

har du sådana fördjupningar på klockor du köpt nya ifrån AD eller som NOS/opolerat ifrån handlare?
Det var därför jag skrev "minimal". Ytan kring bandstiftshålet på fyr- och femställiga Rolex DJ vs Rolex sportisar skiljer sig. Sportisarna är "skarpare" (i brist på annat ord). Men på DJ som har en rundad boettsida så finns det en mycket liten, men inte obefintlig radie mot hålet. Det är denna som senare växer och blir som en "krater" vid överpolering. Men hålet är inte så skarpt som på sportisarna.

Du får gärna känna tveksamhet inför de bilder jag klippte in. Som jag skrev i min editering: tre egna sådana boetter nya från AD/Nya samt NOS.

Vad jag försöker få sagt är att DJ har mjukare övergångar vid bandstiftshålen samt att det fanns variationer redan från tillverkningen. Det gäller även formen på bandhornen. Det jag pratar om är vanligtvis detaljer få överhuvudtaget noterar och som kräver lupp för att se över. Finns några fler "vinklar och vrår" som är karakteristiska för orörda boetter...

Det var ju mer manuell bearbetning förr.

De "orörda" boetter du nämner, har du köpt dem nya från AD?

Mvh A
 

Wemb

Cartier
Jag skulle råda dig att ha lite is i magen och kolla på K&S.

DJ är en modell som är väldigt populär och det finns mer eller mindre alltid minst en ute till försäljning här.
Då har du förhoppningsvis möjlighet att se klockan F2F och klämma & känna, samt möjlighet att kolla i "Goodguy/Baadguy"-tråden så att du kan skapa dig en uppfattning om säljaren baserad på likasinnade klocktokar.

Ett annat tips är ex. Gripenbro.se.
Peter är en hederskille som dessutom har en 1603 till försäljning.

Lycka till!
 

poormans

Rolex
Det var därför jag skrev "minimal". Ytan kring bandstiftshålet på fyr- och femställiga Rolex DJ vs Rolex sportisar skiljer sig. Sportisarna är "skarpare" (i brist på annat ord). Men på DJ som har en rundad boettsida så finns det en mycket liten, men inte obefintlig radie mot hålet. Det är denna som senare växer och blir som en "krater" vid överpolering. Men hålet är inte så skarpt som på sportisarna.

Du får gärna känna tveksamhet inför de bilder jag klippte in. Som jag skrev i min editering: tre egna sådana boetter nya från AD/Nya samt NOS.

Vad jag försöker få sagt är att DJ har mjukare övergångar vid bandstiftshålen samt att det fanns variationer redan från tillverkningen. Det gäller även formen på bandhornen. Det jag pratar om är vanligtvis detaljer få överhuvudtaget noterar och som kräver lupp för att se över. Finns några fler "vinklar och vrår" som är karakteristiska för orörda boetter...

Det var ju mer manuell bearbetning förr.

De "orörda" boetter du nämner, har du köpt dem nya från AD?

Mvh A

om du har NOS 16xx ifrån AD ta gärna ett bild på vad du menar det är nog alla intresserade av

viss variation fanns givetvis då de handfinisherades men inte lika stor som på sportklockorna då de hade skuldror en bit in på 80 talet

nej de har jag har haft har inte varit nya, vi pratar 70/80 tals klockor, de har däremot inte haft något minimalt mjukt lugghål utan snarare en lite kant som går utåt som jag till viss mån kommer ifrån användande och ej fanns ifrån början
 

acce1999

Patek
2-Faktor
om du har NOS 16xx ifrån AD ta gärna ett bild på vad du menar det är nog alla intresserade av

viss variation fanns givetvis då de handfinisherades men inte lika stor som på sportklockorna då de hade skuldror en bit in på 80 talet

nej de har jag har haft har inte varit nya, vi pratar 70/80 tals klockor, de har däremot inte haft något minimalt mjukt lugghål utan snarare en lite kant som går utåt som jag till viss mån kommer ifrån användande och ej fanns ifrån början
Känns som om du och jag antingen uppfattar saker olika, eller beskriver samma sak på olika sätt, eller har olika erfarenheter.

Gör mitt bästa att sakligt beskriva mina observationer och erfarenheter, men anar att jag inte lyckas framställa dem för dig på ett begripligt sätt.

Ledsen för det.

Mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vad är skillnaden mellan 1601 och 1603?
1601 har en räfflad glasring av vitguld, 1603 en så kallade "engine turned" glasring av stål. 1600 har en helt slät glasring.

1601 finns även i helguld samt som två-ton. (ibland med tilläggssiffra på referensnumret för att indikera material; 1601-3 för två-ton)

Mvh A
 

ellivs80

Breitling
Ok, så 1601 är mer värt och 1603 ska försöka likna 1601. Är det så jag ska tolka detta? Vill ju ha räfflorna
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ok, så 1601 är mer värt och 1603 ska försöka likna 1601. Är det så jag ska tolka detta? Vill ju ha räfflorna
Ursprungligen, så kostade 1601 mer än 1603 eller 1600. Och det är möjligt att tanken bakom 1603 är att i någon mån likna 1601, men de båda glasringarna har tillräckligt mycket olika karaktär, tycker jag, för att stå på egna meriter. Personligen tycker jag att 1603 är mer intressant.

Men en 1601, eller 16014 på jubilelänk är förstås en väldigt stark Rolex-markör, med glasring, förstoringsbubbla, plexiglas och länk.

Idag skulle jag säga att skick avgör pris. Oavsett glasring. T o m så att 1600 (givet samma skick) är dyrast.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Den här är ganska ok i boetten.
image.jpg

image.jpg
Alltså den där är så fin. Ifall du nån gång får för dig att sälja så köper jag gärna tillbaka den. :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå ref har jag alltid ogillat DJ, tills jag insåg att det ens fanns en 1600. Man ser ju de där fula räfflorna på i stort sett alla man ser på bild eller IRL. Bu. Ännu lyckligare blev jag då jag insåg att DD också finns smooth...
 
Topp