Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur ser jag att denna sub är fake?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Smack, 19 november 2014.

1. Smack
    Trådstartare

Smack Bonde

Från:
    Stockholm
    Hej

Bilderna nedan visar en bekants klocka och den är tydligen inte äkta. Jag blev förfärad över faktumet att jag inte kunde avgöra det. Extremt många detaljer har kopieras, tex rolex text runt urtavlan och etsade kronan i glaset.

Jag har inte jämfört klockan sida vid sida med en äkta sub, men någon expert här kanske kan peka på någon detalj som man kan se sanningen utan att behöva göra det.

Jag ber om ursäkt för dåliga bilder

Klockan är i tvåtusenkronors klassen, ca 2 år gammal och håller tydligen tiden bättre än min äkta :'(

Jag har självklart avslutat vänskapen ;-)

2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Har du möjlighet att undersöka den i handen lär detaljarbetet skilja, samt hur datumet växlar?
    De kopior jag sett har tagit längre tid på sig att växla datum.

3. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Svårt att se för mig med. Indexen ser något stora ut. Texten på tavlan har lite annan färg.

Det är väl nu du säger att den är äkta... :)

Smack, ScubaKing och jabla gillar detta.
  4. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som plattfot säger så sitter det i detaljarbetet. Tex rolex-kronan på urtavlan, eller att lysmassan är ojämt fördelad

5. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Pärlan, sitter inte den högt upp?`

Fan, jag är så usel på detta. Tror dom flesta kan lura mig att deras Rålecks är äkta.

6. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Det kommer nog att vara lurigt att se på dessa bilder. Be din kompis ta några bättre.

7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Svårt att se på bilderna, men trots det ger första intrycket ingen bra känsla av en 2 år gammal Rolex. Finishen ser generellt alldeles för dålig ut på en så pass ny sub. Är dock dålig koll på dessa, men går på känslan :)

8. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kronan ser stor ut, för hög.

Smack och Icaras gillar detta.
  9. alfgren

alfgren Biskop

Kronan var det jag reagerade på. Såvida den inte är urskruvad på bilderna sticker den ut alldeles för långt.

Smack gillar detta.
  10. wadbro

wadbro Stadsbo

Datumet är en bra grej att kolla - Rolex datum har distinkt datumväxling, dvs att den slår över snabbare än ögat kan uppfatta o man kan även höra ett litet smäck vid omslaget om man lyssnar noga! Större delen av verk i lägre prisklasser är ex Rolex har inte distinkt överlag utan som tidigare nämnts, datum flyttar sig över en längre period - det kan flera minuter innan datumet flyttas helt o är centrerat i datumrutan.

Smack gillar detta.
  11. DanielR

DanielR Friends of KS

Bilderna är skarpa så det är svårt att se. Jämfört med min så tycker jag att pärlan ser fel ut, på vridringen är fonten vid 10:an och markeringen innan litet konstig på bilden. Den första länken efter end-linken på den nedre delen av länken ser för "rak ut". Indexen på tavlan ser för stora ut. Precis som Alfgren säger så tycker jag också att kronan sticker ut för mycket.
    Titta även på claspen och lasergraveringarna där. De är knivskarpa på orginalet.

12. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Känner mig fintad jag med,sen är bilderna inte de bästa heller. När kronan nämns kan jag hålla med men hade inte tänkt på det utan ett referens exemplar

13. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Indexen ser lite stora ut. Även texten "Submariner" ser något förstorade ut.
    Dock svårt att se i de suddiga bilderna.

/Magnus

14. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Seriöst ingen av er kan avgöra något med "ursäkta mig" dessa svindåliga helt sjukt värdelöst suddiga bilderna [emoji12]

Du kanske kan måla en bild till oss istället , så blir de kanske lättare att se alla detaljer så slipper vi få massa gissningar om eventuella fel [emoji106][emoji108][emoji1] hehe

Camo00, mrMyagi, Rookien och 8 andra gillar detta.
  15. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Om man håller den i handen, borde man väl kunna avgöra det på finishen på boetten t.ex.. Eller känslan av att vrida på vridningen, skruva ut kronan, vrida upp verket, växla datum etc... jag tror inte det skall vara så svårt att känna skillnad på en äkta och en fake på det sättet.. på bild blir det klart mycket svårare.

16. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Varför är det ofta en "vän" en väns "vän" eller en "bekant" som har en fake? Samt alltid dåliga bilder..

Camo00, Affe, Pelarn65 och 7 andra gillar detta.
  17. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Det är ju en kopia av den nya så den borde ju ha keramisk ring. Därför borde du kunna titta efter repor på den och finns det repor bör den väl vara fake?

18. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Men en kopia för 2k borde ha keramisk bezel?

19. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Oj, var den så dyr, det missade jag. Ja det har du rätt i.

20. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Värdelös tråd utan bättre bilder. Sorry.

ScubaKing och Wii gillar detta.
  21. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Verkligen inget proffs på det här men tyckte kronan såg jätte stor ut. Dåliga bilder men på bild två borde man väl ändå se den ingraverade rolex texten runt om tavlan på kanterna vad fasiken det nu kallas.

22. lex

lex Bonde

Kronan ser skum ut och pärlan ser ut att sitta lite på sniskan.
    men jag tror din bekant skojar med dig och att den är äkta. :)

Fejk-klockor verkar överlag vara märkligt svårfotade. Nästan alltid blir det suddigt.

23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Snark. Hur många liknande trådar ska vi behöva genomlida? Om du äger en äkta och inte kan se skillnad så är du blind. Både ringen och tavlans index ser kassa ut.

mrMyagi, Icaras och Hebbe gillar detta.
  24. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Trodde du skulle bli snällare iom OT-avdelningen ;)

Men ja..lite tröttsamt, ta åtm bra bilder.
    Insert, index, krona ser keffigt ut

yonsson gillar detta.
  25. MJ24

MJ24 Friends of KS

Bättre Bilder...

Frosse gillar detta.
  26. Arcetto

Arcetto Torpare

Är den etsade kronan i glaset för lätt att se, det brukar vara ett tecken som avslöjar en "bra" kopia.
    På min 116710 får jag använde förstoringsglas för att se den, kanske beror delvis på att jag passerat 40!;)

27. Smack
    Trådstartare

Smack Bonde

Från:
    Stockholm
    Som sagt var, sorry för de dåliga bilderna. Det var jag som tog dem under dåliga förhållanden. Jag får se om jag får chansen till bättre bilder någon annan gång.

I övrigt tycker jag många bra detaljer lyftes fram. Något är definitivt fel med kronan. För stor typ... Även etsade kronan i glaset syntes förhållandevis tydligt.

Köper inte helt yonssons ide om att man måste vara blind för att inte se skillnaden. Visst, jämför man med en identisk modell sida vid sida är det kanske inte så svårt, men hur ofta har man den möjligheten. Jag kommer även i fortsättningen vara rädd för att bli lurad...

28. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kan man se den etsade kronan i glaset utan att anstränga sig mycket är den fejk.

Affe, Randel, Smack och 2 andra gillar detta.
  29. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Brukar oftast stå "Klass 1" på baksidan. Samt metallarmbandet brukar vara sladdrigare än originalet.

masterkiller och yonsson gillar detta.
  30. slimjim

slimjim Rösten från Bro

...var det inte ett stansat "R" för replika på nedre vänstra bandhornets insida?

cultshit gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield