• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur sitter ditt ur på handleden?

Nja, de sitter ju inte så bra men det kan kännas bra att ha dem på armen.

Då missförstod jag kanske. Men hävdar ändå att jag gillar exempelvis 1665 bättre än RO. Beror givetvis delvis på att jag har bredare/tjockare handleder, men också på att jag uppskattar lite närvaro på handleden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då missförstod jag kanske. Men hävdar ändå att jag gillar exempelvis 1665 bättre än RO. Beror givetvis delvis på att jag har bredare/tjockare handleder, men också på att jag uppskattar lite närvaro på handleden.
Det är ju i slutänden upp till var och en vad man tycker är bekvämt på handleden. Men en Jumbo bär klart större än en sub. Rekommenderar bara att man testat ett ur som inte är ivägen och blir topptungt.
 

Mr.Chang

Audemars
Älskar den här mesh länken med mikro justering,klumpen sitter hur fint som helst på mina spinkiga handleder.
image.jpg
 
Det är ju i slutänden upp till var och en vad man tycker är bekvämt på handleden. Men en Jumbo bär klart större än en sub. Rekommenderar bara att man testat ett ur som inte är ivägen och blir topptungt.

Tycke & smak alltså.

Missade dock tipset. Helt enig om att man bör pröva runt lite för att hitta sin egen perfect fit!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tål inte att klockan sitter hårt. Utan problem ska ett pekfinger gå in mellan band/länk och klocka, gärna med lite luft mellan. Får dock inte bli bilhandlarhäng på knölen.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Klockor är uppbyggda på olika vis och är anpassade till olika stilar och handleder. Jag tycker att många tillverkare missar det gyllene snittet på ett eller annat vis idag, det var bättre förr...

Så hur sitter uren på era handleder? Fyll gärna på med bilder från sidan och frammifrån och en kort motivering om den sitter bra.

RO tycker jag designades för stort, fy Gerald! Med sina 39 mm på jumbon. Lyckligtsvis finns det mindre modeller. Så här sitter en 33 x 42 x 5,6 mm stora RO på min 155 mm stora handled:

image.jpg
image.jpg
Hörru, hörru! Nobody puts Genta in the corner!
Jag tycker Jumbon med sina 39mm sitter som en smäck! ;)
image.jpg
 
Sorry, glömde bilden
yvetejup.jpg



Skickas från min iPhone

:greedy:

Skulle aldrig kunna bära en klocka så löst, det där ÄR bilhandlarhäng, vill att mina klockor ska sitta tight och inte ska röra sig på armen...Hur sitter den där du har armen längst sidan?

Ju större klocka man har desstå viktigare att den sitter tight, en topptung klocka måste sitta tight annars så går den bort...

SubC sitter självklart som en käftsmäll pga glidelocket, min AP har som sagt ingen microjustering alls men jag har väl haft tur och lyckats få den att sitta perfekt....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul tråd! APn ser sjukt tunn ut. Ju tunnare desto bättre säger jag.

Handled 18,5cm
6105-8000
40(?)mm x 12mm(?) -lyfter lite lätt pga baklocket. Sitter ruggigt skönt på gummi och nato.

image.jpg
image.jpg
image.jpg


El primero 38mmx11,5mm
Fick en utskällning av frugan igår där hon framhöll att den är liten och fjollig. Jag tycker den sitter perfekt utan att se för liten ut. Den ser högre ut på bild än IRL.

image.jpg
image.jpg
image.jpg


SBGM001
39,5x vete fan
Sitter helt klart skönt på läder. Följer handleden bra. Lite tung på länk.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
:greedy:

Skulle aldrig kunna bära en klocka så löst, det där ÄR bilhandlarhäng, vill att mina klockor ska sitta tight och inte ska röra sig på armen...Hur sitter den där du har armen längst sidan?

Ju större klocka man har desstå viktigare att den sitter tight, en topptung klocka måste sitta tight annars så går den bort...

SubC sitter självklart som en käftsmäll pga glidelocket, min AP har som sagt ingen microjustering alls men jag har väl haft tur och lyckats få den att sitta perfekt....
På Aeron är det ingen fara, gummit är runt och fint och hänger inte över knölen utan lagom löst. Aeron är ju rätt lätt i o m titan, och ju lättare ur desto lösare vill jag att dom sitter. Airman 9 tex, en helt annan sak, den är tung som sören och sitter hårdare. Men pekfingret emellan ett måste.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur en klocka sitter på min tunna handled, beror även väldigt mycket på bandet. Om det är perfekt längd, följsamhet, "kantighet", töjbarhet, låsets utforming mm. Länk är såklart oftast svårast att få till, medan ett Tropic nästan alltid blir bra.

Ca 43 mm på min tunna handled.

20140612_123130.jpg
20140612_123114.jpg
20140612_123036.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Kul trådstart! skoj att se hur olika ur bärs och de passar olika handleder.
Min mest "bärbara" klocka är min Datejust, inte lika tunn och smidig som Aurum 's snygga AP men för mig perfekt!
Det tjocka, härliga plexit sticker upp en bit men i övrigt sluter boetten och jubileelänken runt armleden som ett välpassat, tunnt armband.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Har 18,5 cm runt armleden, kan bära upp rätt stora ur men föredrar ur i mindre till medium storlek.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
intressant att se hur otroligt subjektivt och personligt en "god passform" kan vara.

För mig sitter massor av klockor för löst eller för högt upp på armen - men alla är vi olika!
 

POO

Panerai
Klockor är uppbyggda på olika vis och är anpassade till olika stilar och handleder. Jag tycker att många tillverkare missar det gyllene snittet på ett eller annat vis idag, det var bättre förr...

Så hur sitter uren på era handleder? Fyll gärna på med bilder från sidan och frammifrån och en kort motivering om den sitter bra.

RO tycker jag designades för stort, fy Gerald! Med sina 39 mm på jumbon. Lyckligtsvis finns det mindre modeller. Så här sitter en 33 x 42 x 5,6 mm stora RO på min 155 mm stora handled:

image.jpg
image.jpg


Detta är bra! Väldigt lagom proportioner. En klocka på armen inte en arm på klockan MEN framförallt höjden. Sista utposten som inte fejkare klarar av. Dagen jag vinner på lotto ska jag börja samla på tunna klockor.
 

Dr Stein

Cartier
Jag har tidigare lagt märke till och förvånats av att många på detta forum har klockan väldigt långt ner, med kronan väl utstickande över handens baksida. Kan ni alls böja handleden uppåt? Samt att många tycks ha klockarmbandet väldigt hårt spänt. Snyggt kanske, men klarar man ha klockan så i längden? Tjockleken på armarna varierar ju lite, så en klocka som sitter tight på morgonen kan ju klämma ordentligt på kvällen. Borde inte klockintresserade bära sina klockor mer bekvämt? :)

Jag ska posta bilder på mina passformer imorgon, om jag kan göra det när ingen ser.... :)
 

almeyero

Panerai
Säger som urmakaren på Eriksons Urhandel i Sundbyberg sa till mig när jag kortade av länkarna där;

"Man ska se vilken klockan du haft på armen när du har tagit av den".

Så tight gillar jag och han att ha klockan.
 

Dr Stein

Cartier
Säger som urmakaren på Eriksons Urhandel i Sundbyberg sa till mig när jag kortade av länkarna där;

"Man ska se vilken klockan du haft på armen när du har tagit av den".

Så tight gillar jag och han att ha klockan.

Hm. Jag har tidigare alltid tyckt att det ser nybörjaraktigt ut att ha klockan så tight. Som om man ännu inte lärt sig vad som är bekvämt. Men jag får omvärdera, då jag ser att de flesta rutinerade klockforumsrävar bär klockan så tight att man "kan se vilken klocka du haft på armen när du har tagit av den"...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Hm. Jag har tidigare alltid tyckt att det ser nybörjaraktigt ut att ha klockan så tight. Som om man ännu inte lärt sig vad som är bekvämt. Men jag får omvärdera, då jag ser att de flesta rutinerade klockforumsrävar bär klockan så tight att man "kan se vilken klocka du haft på armen när du har tagit av den"...
Skit i vad andra gör. Bär på sätt du tycker känns bekvämt :)


Skickas från min iPhone
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Klockor är uppbyggda på olika vis och är anpassade till olika stilar och handleder. Jag tycker att många tillverkare missar det gyllene snittet på ett eller annat vis idag, det var bättre förr...

Så hur sitter uren på era handleder? Fyll gärna på med bilder från sidan och frammifrån och en kort motivering om den sitter bra.

RO tycker jag designades för stort, fy Gerald! Med sina 39 mm på jumbon. Lyckligtsvis finns det mindre modeller. Så här sitter en 33 x 42 x 5,6 mm stora RO på min 155 mm stora handled:

image.jpg
image.jpg


Gratulerar! då har du funnit en klocka som på dig hamnar nära det klassiska gyllene snittets proportioner. Ett överslag mot bilden ger glasringens (det som här markerar mest) kvot mot handledens/klockans yttermått till 0,596 vilket är väldigt nära det gyllene snittets exakta kvot om 0,618.

Själv är jag en sådan lyckans ost med min 6 cm breda handled, att en boett om 36 mm precis hamnar i det gudomligas kvot.

Vill man bära ett ur om 45 mm så bör man ha en handled om åtminstone 23 cm omkrets för en chans att finna nåd i det gudomliga talsystemet ...

:)

(Gyllene snittet; d v s A förhåller sig till B som A+B förhåller sig till A)
 
Topp