• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur sitter ditt ur på handleden?

Ako

Rolex
2-Faktor
45-46 mm hög , 195mm handled .
Sitter i mitt tycke perfekt. En gammal kompis , haft henne i 19 år.
SMDKFB5.jpg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Gratulerar! då har du funnit en klocka som på dig hamnar nära det klassiska gyllene snittets proportioner. Ett överslag mot bilden ger glasringens (det som här markerar mest) kvot mot handledens/klockans yttermått till 0,596 vilket är väldigt nära det gyllene snittets exakta kvot om 0,618.

Själv är jag en sådan lyckans ost med min 6 cm breda handled, att en boett om 36 mm precis hamnar i det gudomligas kvot.

Vill man bära ett ur om 45 mm så bör man ha en handled om åtminstone 23 cm omkrets för en chans att finna nåd i det gudomliga talsystemet ...

:)

(Gyllene snittet; d v s A förhåller sig till B som A+B förhåller sig till A)
Helt korrekt, Dr Watson. Men jag antar du menar 16cm, annars är du världens minsta klocknörd :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Brukar ha den på knölen för det mesta. Gillar 40mm mycket mer än 42mm, den ser enorm ut för mig nu.
Handleden är 16.2 cm så det är i det minsta laget.

a7e5e4aj.jpg
 
  • Like
Reactions: Man
JLC, 34 mm bred, 5.4 mm, tunn på en 175-180 mm handled. Den sitter skönt för att den är lätt och tunn (och att den inte fastnar i manschetten). Tror aldrig jag dunkat i en dörrkarm eller liknande med denna, vilken händer med de tjockare klockorna jag har.

Känslan är att den bara sitter där. Det enda sätt den gör sig påmind på är att jag tycker den är vacker.

X5vJolt.jpg

BObPe6L.jpg

9xoe4Q5.jpg
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Såhär sitter mina tre på min 16.5-17cm handled

Snowflake, 40mm

zv0EVzb.jpg


AIt7nVK.jpg


rm15gu4.jpg



GMT-Master II, 40mm

vOle9rh.jpg


UIaVSKT.jpg


Tpiyhcq.jpg



Datejust (Turn-O-Graph) 36mm

ujBDpWW.jpg


so6NcYV.jpg


44AXLOd.jpg



Tycker samtliga tre sitter skönt på min handled. Pepsin dock i rassligaste laget as we speak då jag nyligen flyttat ut microjusteringen då den blev obekväm i värmen.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Riktigt lös och rasslig! Skämtåsido, sitter bra men ganska löst så man man vicka den lite fram och tillbaka, bekvämare.

Däremot rockar farfar en med riktigt slapp jubilee, han har frikort och pondus nog att bära upp de dock
 

Mangusta

Cartier
Mina ur sitter inte bra längre utan alldeles för tight! :mad:

Börjar starkt fundera på att skaffa bilhandlarhäng men det är ju så avskytt så jag törs inte. ;) Men seriously, varför är bilhandlarhäng så hatat? Vad är det som gör att de flesta ser rött när dom ser bilhandlarhäng?
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Hade jag haft en klocka över/på knölen hade jag inte kunnat böja handen uppåt. Hade jag gjort så med länk hade det snabbt blivit stretch ;). Jag har förvisso en tydlig "knöl' , kanske darför?
Kanske borde förtydligas. På läder sitter perfekt. Handleden kan böjas som vanligt. Länk är en annan femma. Då är inte knölen optimal :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Bumpar den här gamla godingen
Kan vi så lite uppdateringar? Kanske några superdomes?
20150925_132337.jpg
 

Bilagor

  • 20150925_132337.jpg
    20150925_132337.jpg
    88.1 KB · Visningar: 33

sveol

Cartier
Gillar Seiko då de kan vara rätt stora i specen, men bärs inte så stort (ok, mm300 kanske inte stämmer in i den beskrivningen då den bygger en del på höjden). Dessa på 17.5 cm handled.
MM300 42mm
Sarx015 40mm
SBDC007 40mm (tror jag)
SKZ325J1 43mm

222.jpg

Sarx015_wrist.jpg

first.jpg

IMG_20140501_130443.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
image.jpeg

image.jpeg

Sitter skönt men större kan jag nog inte ha, taniga armar är begränsande. Tycker den flyger ändå! :)

Jag har upplysningsvis en länk till jag kan ta bort annars når jag länkar som inte kan tas bort :D turligt nog sitter den perfekt i dagsläget så Diver extension behöver jag inte använda (typiskt, när det just har varit mikrojusteringen som var problemet med min Seamaster Professional...)
 
Topp