• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur sköter Ni finare läderband?

TKVF

Panerai
Jag har ju lite kalv och krokodil och som band till klockorna. Hur är bästa sätt att sköta dom? Balsam, skokräm eller vad?
 

john b

Rolex
Tips från läderkunnig;
Ta pekfingerspetsen och gnugga i näsvinkel och panna. Då "torkar" man upp lite hudfett, som passar ypperligt att sedan fingergnida in läder och kråko med.
Jag gör så ibland, verkar funka. Blir glansigt och fint iaf.
 

TKVF

Panerai
Tips från läderkunnig;
Ta pekfingerspetsen och gnugga i näsvinkel och panna. Då "torkar" man upp lite hudfett, som passar ypperligt att sedan fingergnida in läder och kråko med.
Jag gör så ibland, verkar funka. Blir glansigt och fint iaf.

Ok. Jag har hört att finare skor av läder använder man inte fett till, ej heller balsam, utan man skall använda skokräm. Vet dock inte om det stämmer.
 

john b

Rolex
Ok. Jag har hört att finare skor av läder använder man inte fett till, ej heller balsam, utan man skall använda skokräm. Vet dock inte om det stämmer.

Verkar ju finnas lite sko-expertis här så de kommer kanske rätta mig.
Mina finskor använder jag skokräm eller puts till bara.
Fettar bara in grövre kängor.
Tvättar dem ibland med galltvål.
 

POO

Panerai
Läderprodukter man hanterar mycket får viss smörjning från huden. Om man ändå ska smörja hade jag inte smort något på insidan av ett band eftersom vår egen hud kanske inte uppskattat så intensiv kontakt med skinnvårssprodukter som det blir när man spänner klockan på sig.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Läderprodukter man hanterar mycket får viss smörjning från huden. Om man ändå ska smörja hade jag inte smort något på insidan av ett band eftersom vår egen hud kanske inte uppskattat så intensiv kontakt med skinnvårssprodukter som det blir när man spänner klockan på sig.

Exakt. Jag blir mörkrädd varje gång det jublas över "vintage"-band gjorda av gamla militärprylar, sannolikt garvade med både det ena och det andra (och knappast tänkta att bäras mot huden).
 
Topp