Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur sköter Ni finare läderband?

Diskussion i 'Diskussion' startad av TKVF, 12 februari 2014.

1. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Jag har ju lite kalv och krokodil och som band till klockorna. Hur är bästa sätt att sköta dom? Balsam, skokräm eller vad?

2. john b

john b Präst

Tips från läderkunnig;
    Ta pekfingerspetsen och gnugga i näsvinkel och panna. Då "torkar" man upp lite hudfett, som passar ypperligt att sedan fingergnida in läder och kråko med.
    Jag gör så ibland, verkar funka. Blir glansigt och fint iaf.

Roland-1970 gillar detta.
  3. TKVF
    Trådstartare

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Ok. Jag har hört att finare skor av läder använder man inte fett till, ej heller balsam, utan man skall använda skokräm. Vet dock inte om det stämmer.

4. john b

john b Präst

Verkar ju finnas lite sko-expertis här så de kommer kanske rätta mig.
    Mina finskor använder jag skokräm eller puts till bara.
    Fettar bara in grövre kängor.
    Tvättar dem ibland med galltvål.

5. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Det finns inget svar på den frågan eftersom det är rätt olika definitioner av "finare skor av läder", "fett", "balsam" och "skokräm".

Ernesto och vaniljglass gillar detta.
  6. POO

POO Präst

Läderprodukter man hanterar mycket får viss smörjning från huden. Om man ändå ska smörja hade jag inte smort något på insidan av ett band eftersom vår egen hud kanske inte uppskattat så intensiv kontakt med skinnvårssprodukter som det blir när man spänner klockan på sig.

7. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Exakt. Jag blir mörkrädd varje gång det jublas över "vintage"-band gjorda av gamla militärprylar, sannolikt garvade med både det ena och det andra (och knappast tänkta att bäras mot huden).

Spencer gillar detta.
  8. slimjim

slimjim Rösten från Bro

AW med flera fodrar ju sina band med vegetabilisktgarvat ren skinn. Då borde det ju vara lugnt.

Anders W gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield