• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ska en automatisk klocka ligga när man inte använder den?

Code

AKA Vincent B
Hej!
Undrar över en sak? Hur var det man skulle göra med en automatisk klocka för att lägga på sekunder och ta bort sekunder när man inte använder den?
Har en Breitling som ska gå enligt cosc (Den är nyservad). Men märkte att när jag sov och la klockan på bordet med urtavlan uppåt så går den -2 sekunder
när jag vaknade. Ingen big deal, men kul och veta om man kan påverka sekunderna.
// VincenB...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns väl en gammal Rolexmanual som beskriver detta men den är som sagt för äldre Rolex. Jag har själv märkt viss pytteliten skillnad om jag lägger vissa klockor upp-ned eller på sidan. Jag tror att det spelar mindre roll på modernare klockor än äldre, Prova dig fram:)
 

Apansson

Torpare
Lägger den alltid på kronan. Hellre en repig krona än ett repigt case! Har inte märkt att det påverkar gången för fem öre på någon av de klockor jag ägt. Visserligen bara en semi-vintage från 85 och resten modernt, but still.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Lägger den alltid på kronan. Hellre en repig krona än ett repigt case! Har inte märkt att det påverkar gången för fem öre på någon av de klockor jag ägt. Visserligen bara en semi-vintage från 85 och resten modernt, but still.

Gäller det bara guldklockan då? Eller är du så repkänslig egentligen?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hittar inte bilden på papperet där detta står, men ligger den med kronan nedåt så sackar den lite. Kronan uppåt så fortar den sig lite.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
@Vincentb

Rolex_Regulating_Positions.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
De är ju beaters, men jag vet inte om man medvetet ska försöka repa dem? Ungefär som att du medvetet skulle försöka dra i lyktstolpar med din Volvo.

Nä, mer som att det är en rallybil men man törs inte köra på en grusväg om vi ska använda jämförelser.

Det är många på forumet som pratar om "beater" och "battelscars" och vad allt tufft det kallas. Men man vågar inte lägga ifrån sig klockan på nattduksbordet så länken råkar nudda boetten.

Jag är bara nyfiken hur folk tänker :)
 

Code

AKA Vincent B
Men det där gäller väl bara för gamla Rolex...Min Breitling är fr 2001...men ska prova mig fram...:)
 

Code

AKA Vincent B
Hur repar man bakboetten...om man lägger den på bordet? Om man inte släpar den längs hela bordet såklart...:)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Vet inte hur känslig Breitling verken är i olika läge. Men Rolexs 3135 t.ex. är så stabil så det inte spelar någon roll om det är upp, ner eller på sidor. Konstant -0,5 per dygn. Iallafall på min.

Orolig för repor? Fan vad jobbigt det måste vara.. Slappna av och njut av klockan istället..
 
På min skx är det en del skillnad faktiskt. Om jag bär den så snabbar den sig några sekunder per dygn och om jag lägger den "på rygg" så går den ännu lite snabbare. Om jag däremot lägger den med kronan nedåt eller med glaset nedåt så saktar den sig en del istället. Det som är så bra är att om jag burit den en dag och sen tar av den och lägger den med kronan nedåt när jag sover så blir tidsavvikelsen ganska precis +- 0 per dag. :cool:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror på vilken klocka det är. Enklast är att mäta upp den i timegrapher för att se vilken position som ökar/minskar klockans hastighet.

Generellt svar som inte alltid stämmer:
Tavla upp: +
Krona upp: -
Krona ner: - -
 

Apansson

Torpare
Nä, mer som att det är en rallybil men man törs inte köra på en grusväg om vi ska använda jämförelser.

Det är många på forumet som pratar om "beater" och "battelscars" och vad allt tufft det kallas. Men man vågar inte lägga ifrån sig klockan på nattduksbordet så länken råkar nudda boetten.

Jag är bara nyfiken hur folk tänker :)
Jag tycker bara man inte ska vara rädd för att använda klockan i olika situationer. Står och pillar cykel med VCn på just nu till exempel. Däremot skulle jag inte slänga ned den i en låda med andra smycken eller småprylar som förvaring. De märken som blir på klockan ska bli av användning, inte av att man är ovarsam när man tar av den.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Den ska framförallt ligga så inga klåfingriga barn får tag på den och använder den som hammare eller leker bil med den. Eller för all del någon sambo eller liknande som städar undan den i någon låda med massa andra prylar. Jag gömmer således alla mina klockor, förutom beater, i för syftet avsedd låda dit ungar, sambo och husdjur inte har tillträde.
Utöver detta är det väl mest en smaksak.
Generellt påverkas ju gångavvikelsen som beskrivet ovan men du måste pröva dig fram för att se vad som gäller för din klocka.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tycker bara man inte ska vara rädd för att använda klockan i olika situationer. Står och pillar cykel med VCn på just nu till exempel. Däremot skulle jag inte slänga ned den i en låda med andra smycken eller småprylar som förvaring. De märken som blir på klockan ska bli av användning, inte av att man är ovarsam när man tar av den.

Såklart. Men du förstår vad jag menar. Lite skillnad på att slänga den i en låda eller placera den med kronan åt "fel" håll på nattduksbordet.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kronan ner = farten ner
Kronan upp = farten upp
Pedagogiskt och lätt att komma ihåg
Tummen upp för det!
Men det stämmer inte om du kollar bilden jag la upp.
Krona upp = Farten ner
Krona ner = Farten ner ännu mer
Glas upp = Farten upp

Den här tråden är för övrigt ett bra exempel på varför ignore-funktionen borde tas bort. Samma bild postad två gånger :rolleyes:
 

Code

AKA Vincent B
Den där Rolex beskrivning gäller endast för gamla Rolex...och som jag skrev högst upp så hade jag urtavlan liggandes uppåt och klockan går -2sek.
Men som sagt ska prova mig fram....
 

Ekstrand

Cartier
Spelar ingen större roll, lägg den i det läget klockan har minst gång avvikelse (om man vet klockans gångresultat) Inget som tar skada/mår bättre i vissa lägen :)
 

Code

AKA Vincent B
Ja att Rolex beskrivningen var avsedd för gamla Rolex modeller....Nya ska gå mer exakt...Och har en Breitling, ingen Rolex....Samt har läst någonstans
att nästan inga automatiska klockor går exakt..(Svårt och få EXAKTA tiden, även om klockan går enligt cosc som ä -4sek / +6 sekunder per DYGN) Alltså kan en klocka
diffa ca -28 sekunder per vecka eller +42 sekunder per VECKA...Och det är normalt enligt cosc...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja att Rolex beskrivningen var avsedd för gamla Rolex modeller....Nya ska gå mer exakt...Och har en Breitling, ingen Rolex....Samt har läst någonstans
att nästan inga automatiska klockor går exakt..(Svårt och få EXAKTA tiden, även om klockan går enligt cosc som ä -4sek / +6 sekunder per DYGN) Alltså kan en klocka
diffa ca -28 sekunder per vecka eller +42 sekunder per VECKA...Och det är normalt enligt cosc...
Nu är du ute och snurrar lite. COSC mäter gångavvikelse på enbart urverk i statiska lägen, -4/+6 är genomsnittlig maxavvikelse under testperioden. Hur en klocka går på handleden är en helt annan sak.

Tidhållningen på ALLA mekaniska klockor, även de klockor med COSC-urverk varierar beroende på position. Dessa avvikelser jämnar förhoppningsvis ut sig under ett dygns bärande och då kan det vara bra att veta vilken nattposition som är bäst. En klocka som sitter på vänster handled får mer tid "krona ner" än en klocka som sitter på höger handled, aktivitet och vibrationer påverkar också gången.

116600:
image.jpeg image.jpeg image.jpeg
Poängen var att en klocka vars urverk klarat COSC-testerna ändå kan gå både bättre och sämre än COSC. +6/-4 gäller testperioden.
 
Topp