• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ska en automatisk klocka ligga när man inte använder den?

Code

AKA Vincent B
Aha ok..då ä jag med...såå en klocka som går enligt cosc kan egentligen skifta hur mkt som helst? Hur stor avvikelse ska det var då??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skx007:
image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aha ok..då ä jag med...såå en klocka som går enligt cosc kan egentligen skifta hur mkt som helst? Hur stor avvikelse ska det var då??
Exakt. Det är ju per definition även fel att säga att klockan går enligt COSC eftersom COSC-testerna sker i ett labb, inte på handleden. :)

Vad som bör accepteras beror på urverk. Det kan även skifta en hel del mellan olika exemplar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ja att Rolex beskrivningen var avsedd för gamla Rolex modeller....Nya ska gå mer exakt...Och har en Breitling, ingen Rolex....Samt har läst någonstans
att nästan inga automatiska klockor går exakt..(Svårt och få EXAKTA tiden, även om klockan går enligt cosc som ä -4sek / +6 sekunder per DYGN) Alltså kan en klocka
diffa ca -28 sekunder per vecka eller +42 sekunder per VECKA...Och det är normalt enligt cosc...
Tror du kan hitta gamla klockor som håller tiden mer exakt än nya. Min poäng är att mekaniska klockor inte ändrats så mycket. COSCs -4/+6 har varit standard sedan 1973...
 

Code

AKA Vincent B
OK min Breitling har ett moddat ETA 2824 verk...vad är rimligt för den? Och den är NYSERVAD...nu märkte jag att den går -3sek på ett dygn...Vet inte om det ökar ele minskar ÄN...(Precis hämtat ut den fr service).
 

ArneF

Omega
Mina två Tag Heuer med caliber 5 går bägge +2 spd (sekunder per dygn) med fullt uppdragen fjäder. När fjädern är delvis uppdragen går bägge +-0 spd, varav +2 spd nattetid med tavlan uppåt och -2 spd dagtid med kronan uppåt (har klockan på höger hand).

Nu kommer det roliga:
Den tyska tidningen Armbanduhren testade i nr 7 en Panerai Luminor Marina 8 days Titanio, och kom fram till att klockbärarens vanor inverkar på tidhållningen: För person A gick klockan i genomsnitt +2,9 spd och för person B gick klockan snabbare, +6,0 spd. I genomsnitt för 6 positioner gick den fullt uppdragna klockan +4,3 spd och största avvikelse mellan två positioner var 13,7 spd.

Att mäta tidhållningen är alltså en svår och kanske inte alltid exakt uppgift.
 

Bruset

Panerai
En automatisk klocka går snabbare under dagen när bäraren är aktiv, för att sedan "plana ut" under natten när den ligger still som jag har fått förklarat för mig. Så det låter rimligt att tidsavvikelser kan bero på vem som bär den.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
OK min Breitling har ett moddat ETA 2824 verk...vad är rimligt för den? Och den är NYSERVAD...nu märkte jag att den går -3sek på ett dygn...Vet inte om det ökar ele minskar ÄN...(Precis hämtat ut den fr service).

Är den nyservad så kan det väl ta ett tag innan den stabiliserar sig. Den ska hålla sig inom -4+6 på ett dygn vid normalt användande.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Exakt. Det är ju per definition även fel att säga att klockan går enligt COSC eftersom COSC-testerna sker i ett labb, inte på handleden. :)

Vad som bör accepteras beror på urverk. Det kan även skifta en hel del mellan olika exemplar.

Nja, en cosc- godkänd klocka kan väl inte skifta hur mycket som helst?
 
En automatisk klocka går snabbare under dagen när bäraren är aktiv, för att sedan "plana ut" under natten när den ligger still som jag har fått förklarat för mig. Så det låter rimligt att tidsavvikelser kan bero på vem som bär den.
Så funkar inte min skx (som jag har gjort mest observationer på). Den verkar mer styras av hur man lägger den. Den snabbar sig liiiite under dagen när jag bär den. Lägger jag den sen "på rygg" med glaset uppåt under natten så snabbar den sig ännu lite mer. Lägger jag den däremot med kronan nedåt eller glaset nedåt så saktar den sig istället lite.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
OK min Breitling har ett moddat ETA 2824 verk...vad är rimligt för den? Och den är NYSERVAD...nu märkte jag att den går -3sek på ett dygn...Vet inte om det ökar ele minskar ÄN...(Precis hämtat ut den fr service).
Låter väl OK. Testa lägga den med tavlan upp eller ner under natten och se om det gör någon skillnad.
Nja, en cosc- godkänd klocka kan väl inte skifta hur mycket som helst?
Det skrev jag aldrig, jag skrev att COSC är ett test under reglerade former. Tidhållningen IRL kan se annorlunda ut eftersom klockan inte får samma tid i alla positioner, fjädern inte alltid är fullt uppdragen mm. GS har -3/+5 på sina tester men spec +-10spd på handleden.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Låter väl OK. Testa lägga den med tavlan upp eller ner under natten och se om det gör någon skillnad.

Det skrev jag aldrig, jag skrev att COSC är ett test under reglerade former. Tidhållningen IRL kan se annorlunda ut eftersom klockan inte får samma tid i alla positioner, fjädern inte alltid är fullt uppdragen mm. GS har -3/+5 på sina tester men spec +-10spd på handleden.

Nej jag vet, men TS skrev det och du svarade: exakt! :)
 
Hej!
Undrar över en sak? Hur var det man skulle göra med en automatisk klocka för att lägga på sekunder och ta bort sekunder när man inte använder den?
Har en Breitling som ska gå enligt cosc (Den är nyservad). Men märkte att när jag sov och la klockan på bordet med urtavlan uppåt så går den -2 sekunder
när jag vaknade. Ingen big deal, men kul och veta om man kan påverka sekunderna.
// VincenB...

Provat med urtavlan neråt?
 

Code

AKA Vincent B
Fast harni kollat "Breitling colt chronomat II" quartz? Riktigt fet. Plus med quartz slipper man service vart 5-6år...endast rengöring och batteribyte...plus den visar mer exakt tid...:)
 

Bruset

Panerai
Så funkar inte min skx (som jag har gjort mest observationer på). Den verkar mer styras av hur man lägger den. Den snabbar sig liiiite under dagen när jag bär den. Lägger jag den sen "på rygg" med glaset uppåt under natten så snabbar den sig ännu lite mer. Lägger jag den däremot med kronan nedåt eller glaset nedåt så saktar den sig istället lite.
Jag har ju faktiskt en SKX. Ska testa detta!
 

Code

AKA Vincent B
Nu har jag haft min Breitling liggandes med urtavlan uppåt i ca 7,5 tim och ser att den går -4sekunder. Ska jag gå till en urmakare och få den "ruckad"? Breitlingen är nyservad sedan 2016-01-14.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skit i timegraphervärden, de är en riktlinje men inte verkligheten. Ungefär som angiven bränsleförbrukning på en bil.

Vill du veta hur just din klockan verkligen går gör du ett långtidstest. Finns appar för telefonen med atom tid. Jämför klockan en gång per dag i en vecka t ex med atomtiden och använd penna och papper så får du ut den verkliga gångavvikelser vid användning.

Finns även appar som hjälper med detta som ritar upp lite snygga grafer och har koppling till atomklocka. Nedan ett exempel där jag la in en datapunkt för en klocka en gång på morgonen och en gång på kvällen under en vanlig arbetsvecka för mig, denna klocka låg på rygg under natten.

image.png
 
Skit i timegraphervärden, de är en riktlinje men inte verkligheten. Ungefär som angiven bränsleförbrukning på en bil.

Vill du veta hur just din klockan verkligen går gör du ett långtidstest. Finns appar för telefonen med atom tid. Jämför klockan en gång per dag i en vecka t ex med atomtiden och använd penna och papper så får du ut den verkliga gångavvikelser vid användning.

Finns även appar som hjälper med detta som ritar upp lite snygga grafer och har koppling till atomklocka. Nedan ett exempel där jag la in en datapunkt för en klocka en gång på morgonen och en gång på kvällen under en vanlig arbetsvecka för mig, denna klocka låg på rygg under natten.

image.png
Jättebra.
Fast nu handlade ju tråden om hur klockan påverkas av hur den ligger då den inte bärs. Och då kändes väl timegraphern högst aktuell eftersom den på ett tydligt sett visade att klockans position verkligen har en påverkan på urverkets gång.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nu har jag haft min Breitling liggandes med urtavlan uppåt i ca 7,5 tim och ser att den går -4sekunder. Ska jag gå till en urmakare och få den "ruckad"? Breitlingen är nyservad sedan 2016-01-14.

Det kan ta ett tag innan oljor osv stabiliserar sig. Min gick +5 -3 direkt efter service beroende på hur den låg på natten mm. Efter kanske 1 månad så gick den i princip 0,3 plus per dygn.
 

Code

AKA Vincent B
Ässsh var hos urmakaren igen nu..och han mätte i maskin. Den gick -4sek...och han "ruckade" den till +4sek... Hellre att den går lite plus än minus...såå problemet löst....:) Men vad heter appen kul o se..:)
 
Ässsh var hos urmakaren igen nu..och han mätte i maskin. Den gick -4sek...och han "ruckade" den till +4sek... Hellre att den går lite plus än minus...såå problemet löst....:) Men vad heter appen kul o se..:)
Ja lite plus känns bättre. Då kan du ju också laborera lite med olika positioner då du inte bär den för att få den att sakta ner lite lagom.
 

Code

AKA Vincent B
Tja igen...
Väldigt konstigt var och ruckade min Breitling för den gick -4sek/per dygn...och ruckade fram den tlll +4sek...och nu efter natten går den -4sekunder IGEN..
HUR KAN DET VARA MÖJLIGT? Den är NYSERVAD...Service gjord 2016-01-14.
 
Topp