• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ska en automatisk klocka ligga när man inte använder den?

RobertD

Ingenting
2-Faktor
En automatisk klocka går ju aldrig helt exakt. Det är en del av charmen. Alternativen är ju en digital klocka (mobilen, quartz, osv).
 

Code

AKA Vincent B
Ahh folk säger ju att en automatisk klocka är mer "levande"...men vill nog byta min automat till e Breitling quartz...
 
Det beror på vilken klocka det är. Enklast är att mäta upp den i timegrapher för att se vilken position som ökar/minskar klockans hastighet.

Generellt svar som inte alltid stämmer:
Tavla upp: +
Krona upp: -
Krona ner: - -

Stämmer "klockrent" för flera av mina ur. Bär dom på höger arm och alla fortar sig men det kan (delvis) kompenseras om de får vila krona ner under natten. Min Oris t.ex avviker mindre än +1 spd med denna metod.

Min wathcwinder däremot verkar sätta sprätt på urverken, jag har dock en enklare variant som inte är optimerad för varje ur.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tja igen...
Väldigt konstigt var och ruckade min Breitling för den gick -4sek/per dygn...och ruckade fram den tlll +4sek...och nu efter natten går den -4sekunder IGEN..
HUR KAN DET VARA MÖJLIGT? Den är NYSERVAD...Service gjord 2016-01-14.
Har du läst tråden? Har du testat jämföra under en längre period och testat olika nattpositioner.
 

Code

AKA Vincent B
Pratade med urmakaren igen...och han sa att det inte ska spela någon roll hur du lägger klockan på natten, men däremot hur du rör armen under dagen.
Ruckade klockan igen, så får se nu hur den går....Gick till slut -10 sek på 4 dygn...(tröttnade)...
 
Pratade med urmakaren igen...och han sa att det inte ska spela någon roll hur du lägger klockan på natten, men däremot hur du rör armen under dagen.
Ruckade klockan igen, så får se nu hur den går....Gick till slut -10 sek på 4 dygn...(tröttnade)...
-10 sek på 4 dygn är alltså ett snitt på -2,5 per dygn.
Fullt godkänt i mina ögon men tycker du själv inte att detta duger så borde du nog faktiskt skaffa dig en quartzare istället som du tänkte.
 
Topp