Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur ska ett ETA 2894-2 låta?

Diskussion i 'Diskussion' startad av cab, 21 oktober 2013.

1. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Är det normalt att ett ETA 2894-2 låter mycket, nästan dåligt typ metallsikt rispande när "skakar" igång klockan.

I övrigt verkade allt fungera bra.

2. acce1999

acce1999 Friends of KS

Nja, ska väl låta tick-tack-tick-tack-tick-tack... :D

Sorry, kunde inte låta bli... ;)

Skrapande ljud känns aldrig bra... Från rotorn, antar jag. Servicehistorik? Nytt? Gammalt?

mvh A

cab gillar detta.
  3. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Ja från rotorn, den gick bra och och höll tiden mer att det lite skramligt när man skaka upp den.

Säljaren sa att den var servad för 1 år sen dock inge bevis(Std Chrono24), klockan var från 06.

4. Jesper Fredson

Jesper Fredson Präst

Från:
    Ystad bor i Oslo
    Jag tycker personligen det är väldigt konstigt att man servar klockan och sen slänger bevisen, det är ganska många som gör det tyvärr. Hur svårt kan det vara att lägga ner kvitton från service i boxen?

5. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Först och främst ska man ju inte skaka igång klockan, det är skillnad på att rotorn rör sig när man rör sig och att skaka igång den. Vissa klockor "ska" man skaka igång, men inte ett 2894-2 såvitt jag vet. Jag skulle tro att rotorn lossnat lite av skakningar.

6. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Självklart står jag ju inte att skakar klockan hårt, kanske fel ordval. Försökte bara beskriva hur rotorn lät när jag rörde på klockan.

7. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Ja men det finns ju inte en enda klocka på en hela chrono24 som är oservad :) Bara läsa mellan raderna.

8. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Ålrajt, försök få klockan öppnad och se om där är något fel.

9. cab
    Trådstartare

cab Friends of KS

Klockan har jag redan skickat tillbaka då den föll på andra saker också men ville bara få mig en uppfattning om det var normalt för dessa urverk att låta så pass mycket vid rörelse.

Sandkvist gillar detta.
  10. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Okej, nej det är inte normalt att de ska låta så mycket i mitt tycker i alla fall. Jag har en som låter som du beskriver men den är gammal och jag -vet- att rotorn sitter löst på den.

cab gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield