• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur skakkänsliga är gamla klockor?

Space123

Breitling
Häromdagen skulle jag blanda en proteindrink. För mig innebär det en tvåhandsfattning kring en shaker ihop med kraftiga och snabba skakningar för snabbt och optimalt resultat. Samtidigt slog mig tanken att min drygt 55 år gamla kronograf kanske inte mår så bra av en sådan behandling. Även om många äldre klockor ursprungligen var av det sportigare slaget undrar jag om de kan ha blivit mer känsliga med tiden?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Intressant fråga :) jag behandlar mina vintageklockor som alla andra (utöver nära vatten då dvs) och jag har aldrig haft några problem

Ska bli spännande att se vad vettigare svar än mitt eget kan bidra med :D
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Häromdagen skulle jag blanda en proteindrink. För mig innebär det en tvåhandsfattning kring en shaker ihop med kraftiga och snabba skakningar för snabbt och optimalt resultat. Samtidigt slog mig tanken att min drygt 55 år gamla kronograf kanske inte mår så bra av en sådan behandling. Även om många äldre klockor ursprungligen var av det sportigare slaget undrar jag om de kan ha blivit mer känsliga med tiden?
:stop:

Shaker säger du?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur långt är ett snöre? Varierar mycket hur stötskyddade uren är. En del äldre har ju inget stötskydd alls. Är själv försiktigt med vissa äldre ur när jag tex cyklar. Kan vara onödigt men man vill inte utsätta dem för onödig risk. Stötar gör att de slits så om man kan undvika det är det så klart bättre för uret. Går det till överdrift blir ju däremot livet lite för jobbigt.
 

Space123

Breitling
Jag tidigare undvikit vatten och situationer där mer direkta stötar skulle kunna förekomma. Men just skakningar på armen har jag tidigare inte tänkt så mycket på. Ett annat exempel är efter handtvätt då jag också kör en del kraftiga skakningar. Klockan i det aktuella exemplet var manuell. Men jag funderar även på hur gamla automatiska klockor med rotor hanterar detta. Gamla dykarklockor klarar antagligen av det ganska bra. Men mer dressade klockor?

Jag kanske oroar mig i onödan. Viss försiktighet kan vara bra men utan att det går till överdrift.
 

6r15c

Omega
Såhär idag finns det exempel på att vissa ur klarar ej stötar men då har balans fjädern oftast "hoppat ur sitt läge" typ vid golfutslag. Här har tillverkarna gjort på senaste tid ansträngningar för att det skall förhindras.

Annars så oftas skadas balansaxeln vid fall där man tappar klockan går i golvet.
Därför så tog man fram incabloc på mitten av 30 talet.
ad1953inca.jpg

Det ser närmare ut så här:
Rolex-Paraflex.jpg


Även andra axlar kan även vara skyddade likt här:
rolex-double-kif-sys.png


Ser det ut så här som på min 116 år gammla klocka så skall man hålla sig till minigolf och hålla sig ifrån att hugga ved!
OI000006.jpg
 
Topp