Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur skakkänsliga är gamla klockor?

Diskussion i 'Vintage' startad av Space123, 10 december 2015.

1. Space123
    Trådstartare

Space123 Torpare

Häromdagen skulle jag blanda en proteindrink. För mig innebär det en tvåhandsfattning kring en shaker ihop med kraftiga och snabba skakningar för snabbt och optimalt resultat. Samtidigt slog mig tanken att min drygt 55 år gamla kronograf kanske inte mår så bra av en sådan behandling. Även om många äldre klockor ursprungligen var av det sportigare slaget undrar jag om de kan ha blivit mer känsliga med tiden?

2. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Intressant fråga :) jag behandlar mina vintageklockor som alla andra (utöver nära vatten då dvs) och jag har aldrig haft några problem

Ska bli spännande att se vad vettigare svar än mitt eget kan bidra med :D

3. christian-h

christian-h Biskop

:stop:

Shaker säger du?

hollow123 gillar detta.
  4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hur långt är ett snöre? Varierar mycket hur stötskyddade uren är. En del äldre har ju inget stötskydd alls. Är själv försiktigt med vissa äldre ur när jag tex cyklar. Kan vara onödigt men man vill inte utsätta dem för onödig risk. Stötar gör att de slits så om man kan undvika det är det så klart bättre för uret. Går det till överdrift blir ju däremot livet lite för jobbigt.

willbur, Christoffer, RobRoy och 1 annan gillar detta.
  5. Space123
    Trådstartare

Space123 Torpare

Jag tidigare undvikit vatten och situationer där mer direkta stötar skulle kunna förekomma. Men just skakningar på armen har jag tidigare inte tänkt så mycket på. Ett annat exempel är efter handtvätt då jag också kör en del kraftiga skakningar. Klockan i det aktuella exemplet var manuell. Men jag funderar även på hur gamla automatiska klockor med rotor hanterar detta. Gamla dykarklockor klarar antagligen av det ganska bra. Men mer dressade klockor?

Jag kanske oroar mig i onödan. Viss försiktighet kan vara bra men utan att det går till överdrift.

6. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag undviker vatten , men gör allt annat , tex hugger ved ...

7. 6r15c

6r15c Stadsbo

Såhär idag finns det exempel på att vissa ur klarar ej stötar men då har balans fjädern oftast "hoppat ur sitt läge" typ vid golfutslag. Här har tillverkarna gjort på senaste tid ansträngningar för att det skall förhindras.

Annars så oftas skadas balansaxeln vid fall där man tappar klockan går i golvet.
    Därför så tog man fram incabloc på mitten av 30 talet.
    ad1953inca.jpg
    Det ser närmare ut så här:
    Rolex-Paraflex.jpg

Även andra axlar kan även vara skyddade likt här:
    rolex-double-kif-sys.png

Ser det ut så här som på min 116 år gammla klocka så skall man hålla sig till minigolf och hålla sig ifrån att hugga ved!
    OI000006.jpg

Space123, Nedro och fc2 gillar detta.