Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur släpper jag upp en fjäder som fastnat på max?

Diskussion i 'Vintage' startad av SvepandeAndreas, 28 november 2014.

1. SvepandeAndreas
    Trådstartare

SvepandeAndreas Bonde

Hej,
    Som en del av er tidigare kanske märkt håller jag på att pillar med en Omega Seamaster från 1954 som tyvärr fastnat på max uppskruvat på fjädern. Fick tipset att man skulle vrida kronan ytterligare lite till för att sedan trycka ner den piggen på det svarta hjulet som jag markerat. Lyckas tyvärr ej med detta då jag inte tycker piggen rör sig alls neråt om man försöker trycka den nedåt? Den sitter ju fast på hjulet som ligger fastskruvat så varför skulle piggen kunna röra sig nedåt?

Så min fråga är, hur gör jag egentligen?

pigg.jpg

Med Vänlig Hälsning
    Andreas

2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Har inte följt med i tidigare diskussion om klockan eller tipset om att frigöra spärren till fjäderhuset, så jag kanske missar något.
    Dock så misstänker jag att detta tips var ett sätt att lösa det akuta problemet tillfälligt och inte permanent. Jag hade kostat på klockan en ordentlig service då olja som härdar och smuts troligen är boven i dramat.

Lycka till!

eriksson850 gillar detta.
  3. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Du skall vrida kronan lite ytterligare och se till att frigöra spärrhaken från spärrhjulet (t.ex. med en tandpetare). Alltså inte trycka in den utan "böja bak den". Håll därefter i kronan och låt den släppa sakta. Är verket riktigt igenkleggat är det inte ens säkert att den kommer släppa utan du får mata kronan motsols för att släppa på kraften.

Som redan nämnt. Det är inte lösning på det egentliga problemet.

/A

eriksson850 gillar detta.
  4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

En fjäder kan inte bli för uppdragen. Att släppa på den löser inget.

5. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Man kan ju faktiskt få igång verket temporärt igen även om det inte löser några egentliga problem.

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Om man får det handlar det inte om fjäderns kraft utan att man rört något annat? Förklara gärna annars hur det skulle hjälpa?

7. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Nej precis. Det handlar väl mer om att få rörelser i delar som kan ha möglat ihop.

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Men bara för att man släpper på fjädern så är det inga drivande gängor som rör sig så hela iden är rätt dum?

9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Oljan i fjäderhuset kan göra så att fjädern klibbar ihop, när den sedan vrids upp till max kan fjädern klibba ihop i max uppdraget läge.
    Ligger sedan klockan så i en låda under många år torkar ofta klibbet och kan lossna om man frigör klicken och samtidigt rör kronan motsols. Kan också lösas av att sitta en stund och hjälpa balansen på traven lite lätt med en tandpetare...

Helt onödigt oavsett om den går igång eller inte, klockan behöver ju en service och att köra klockan torr och sedan kassera den känns väldigt dumt!

Aurum gillar detta.
  10. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Fjäderhuset, kronhjulet och uppdragsdrivet rör ju sig? Men om du med "drivande gängor" menar delar i löpverket, så håller jag med.

11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ja typ så, men inte rör sig fjäderhuset?

12. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Hmm, nä du har rätt. Jag menar spärrhjulet. Fick en iver av att "veta bäst". Det skall jag passa mig för. Återigen :).