Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur slipar man monochrome struktur i urtavla?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Sparvel, 13 september 2016.

  1. Sparvel
    Trådstartare

    Sparvel Bonde

    Inlägg:
    63
    Hej!
    Jag har experimenterat en del med att göra urtavlor i silver och är ute efter en finish liknande urtavlorna i Nomos klockor. Jag har fått till färgen så som jag vill (bild 1) men det faller alltid på, vad jag kan förstå, våtslippapprena jag använder mig av... Jag sätter upp tavlan i svarven och lägger emot ett 800 papper som jag tycker ger rätt struktur dock verkar det som om kornen på sandpappret inte är av exakt samma storlek vilket gör att vissa av ringarna som blir av sandpappret blir mer framträdande än andra (bild 2). Jag vill ha små, täta ringar i tavlan men dom ska se likadana ut! Svårt att förklara men om någon vet någon typ av sten eller annat sätt att uppnå detta blir jag tacksam!
    Skärmavbild 2016-09-13 kl. 22.11.48.png
    Skärmavbild 2016-09-13 kl. 22.11.59.png
    Skärmavbild 2016-09-13 kl. 22.01.43.png
     
    Senast ändrad: 13 september 2016
    theargonaut gillar detta.
  2. PhilemonArthur

    PhilemonArthur Bonde

    Inlägg:
    106
    Mycket intressant projekt! Det känns som att sandpapper i princip alltid kommer ha tillräckligt mycket ojämnheter för att det ska synas. Jag har använt 3M:s "softback-svampar" till en del grejer. Dessa är gjorda för billackerare och känns iallafall för mig jämnare än vanligt våtslippapper. Finns i en del olika utföranden.
    https://www.amazon.com/3M-Ultrafine-Softback-Sanding-Sponge/dp/B0035R284G

    Kör du sandpappret för hand eller monterat på svarvstål i nuläget? Ett alternativ kan ju vara att montera sandpappret på något sätt och sen göra jämnt/via matning på Y-axeln så att samma del av pappret träffar tavlan i jämn fart.

    /Philemon
     
    Sparvel gillar detta.
  3. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.591
    Från:
    Vettet.
    Nån form av diamant bryne kanske? Sen finns det slipstickor i olika modeller på cousisnuk? Så kallade
    buff sticks and emery sticks.
     
  4. Sparvel
    Trådstartare

    Sparvel Bonde

    Inlägg:
    63
    Svamparna låter intressant! Ska prova det!
    Jag har testat lite olika metoder... hållt pappret med fingret, med utan vatten. limmat pappret på ett planjärn och hållt det still/ fram och tillbaka mot tavlan, monterat en bit sandpapper fladdrandes i borrmaskinen och sen satt på svarven i ena riktningen och kört borrmaskinen i andra riktningen. testat massa olika hastigheter för att se vilken som blir bäst men än så länge har det blivit mest monochrome struktur då jag kör med borrmaskinen och svarven. Det som jag inte blir nöjd med där är att det inte blir perfekt cirkulär struktur.... Skärmavbild 2016-09-13 kl. 22.37.23.png
     
  5. Sparvel
    Trådstartare

    Sparvel Bonde

    Inlägg:
    63
    mm har funderat på någon typ av bryne! har lite olika på jobbet som jag kanske kan testa med! Vet du om det är slippapper som är limmat på stickorna?
     
  6. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.591
    Från:
    Vettet.
    Finns diamant brynen i olika modeller både på Ebay och andra ställen. . Fanns nån firma som hade små fina kuddar att slipa klockdelar med? Men kommer inte ihåg var jag sett dom? Har en idé var jag läst om dom så ska kolla upp den . Återkommer .
     
    Sparvel gillar detta.
  7. rogart-63

    rogart-63 Biskop

    Inlägg:
    4.591
    Från:
    Vettet.
    Sparvel och jabla gillar detta.
  8. JLW

    JLW Friends of KS

    Inlägg:
    2.666
    Från:
    首都
    Pröva med en tunn remsa 1000 papper mot en glasskiva, tricket är att ha en helt plan yta. Du måste svarva tavlan plan innan också. Evt ojämnheter och föroreningar i aluminiumet syns direkt.

    Evt. en 3M slipsvamp modell mellanmjuk kan även fungera. Kör hårt!

    PS slipmaterialet måste sitta stadigt, inget handhållet.
     
    Sparvel gillar detta.
  9. Nisus

    Nisus Bonde

    Inlägg:
    82
    rogart-63 och Sparvel gillar detta.
  10. UNO

    UNO Borgare

    Inlägg:
    608
    Från:
    Bullshit City
    Lägg urtavlan i en zip-bag med något slipmedel(tex fin sand ev lite vatten), stoppa i ytterligare påsar till en boll och låt den hoppa runt med tvätten i torktumlaren(inse vikten av att påsarna inte läcker).
    Trumling radhusstyle, slipmtrl, mängd, ballongformad påse etc påverkar.
    Min kompis stoppade knytet i en uppskuren plastboll....... dunk dunk dunk dunk
     
    Sparvel gillar detta.
  11. Sparvel
    Trådstartare

    Sparvel Bonde

    Inlägg:
    63
    image.jpeg image.jpeg Blev färdig med en urtavla och en klocka som jag tyckte blev ok! Efter några dagar störde jag mig dock på prickarna som index och experimenterade lite till! Den nya urtavlan blev i koppar och tycker att den passar bättre med den i övrigt så cleana boetten.
     
    swedesoc, Hr_Proos, Strindberg och 5 andra gillar detta.