Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur smala handleder med DJ Oysterlänk?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ryttaren, 22 oktober 2013.

1. Ryttaren
    Trådstartare

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Äntligen har det hänt! Min sambo som alltid visat totalt ointresse för klockor och som pikat och idiotförklarat mig vid varje klockköp har helt plötsligt fått upp ögonen för en lite "roligare" uppgradering :)

Hon har i något år kört på en Longines HydroConquest automat i 39mm som hon gillar men vill ha något dressigare att växla med.

Sagt och gjort, vi sitter och surfar på klockor och tro på fan när det som tilltalar henne mest är olika ljustavlade Air-king och Datejust modeller :rolleyes:

Hon gillar lite större/grabbigare klockor och det tycker jag också hon ska ha, så 34-36mm blir nog perfekt.

Nu till frågan: någon som har en uppfattning hur små handleder kan man ha till Oysterlänkarna på dessa modeller utan att hon framstår som en bilhandlare? (den länken hon vill ha). Hon har nog ca 150-155 mm.

Det gäller framför allt de lite nyare safirglas modellerna (90-tal och framåt), hon vill inte ha vintage.

PMa även gärna bild om ni har nån fin DJ eller Air-king med ljus tavla som ni vill bli av med. Budget upp till ca 20 papp.

(Ja, har sett Air-kingen på Köp&sälj och den kan vara intressant)

/n

Seikoman87 gillar detta.
  2. Ryttaren
    Trådstartare

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Den här från uretvintage t.ex var en av favoriterna, tyvärr 10 papp för dyr.

3. Ryttaren
    Trådstartare

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Fråga två: kan jag leva med mig själv om min fram till igår klockointresserade sambo fixar en rolle före mig? :bag:

Molle, Sullstrom och Wii gillar detta.
  4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ryttaren gillar detta.
  5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har själv 155 och vet att det är problem med submariners. Kanske NiklasArvid vet?

Ryttaren gillar detta.
  6. Ryttaren
    Trådstartare

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Kanon, tack! Så en AD typ Rob E bör ha verktyg för att ta bort en länk?

Vore trevligt att veta var gränsen går innan man måste modifiera länken.

7. Rber

Rber Biskop

Räkna med att behöva klippa en fast länkbit. Jag har blygsamma 16cm och en Sub/SD skulle sitta bäst om jag tog bort en fast bit kl 18 om klockan.

De mm som "fattas" på en DJ gör det ju något bättre men 15,5cm lär antagligen ge samma fenomen där.

Ryttaren gillar detta.
  8. _jonte

_jonte Friends of KS

34mm modellerna kanske blir bäst ändå? Där finns väl oyster perpetual, date eller air-king att välja mellan. Ofta lite billigare än Datejust med.

Ryttaren gillar detta.
  9. Omen

Omen Goldmember

Tyvärr klippte jag Air-Kingen i morse, sorry ..:(..lycka till iaf.

Bojke, leben och Ekmikael gillar detta.
  10. Ryttaren
    Trådstartare

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Där ser man, grattis! Den såg riktigt fin ut.

Omen gillar detta.
  11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis! då kanske vi kan få liv i 34mm tråden igen. :)
    Har i alla fall för mig att det drogs igång en sådan när leben köpte hockeyRollen.

Omen gillar detta.
  12. Omen

Omen Goldmember

HockeyRollen hmmm, har jag missat eller glömt något? ..........ursäkta trådkapningen Ryttaren

13. Ryttaren
    Trådstartare

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Ingen fara alls, kapa på, ni diskuterar ju rätt ämne! :happyhappy:

14. leben

leben El Patrón

15. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Nu finns det en. :D

Scaramanga och Sond gillar detta.
  16. Obeedoobe

Obeedoobe Friends of KS

Från:
    Snåland
    Jag kan bara säga att det svider, riktigt bra. När man sitter vid köksbordet och sambon tittar ner på sin DJ för att sedan bränna av ett riktigt hånflin... Nej, skämt åsido. Ingen var gladare än jag när den kom in i huset. Jag ska nog fan bräcka henne;).

Mvh

Ryttaren och jabla gillar detta.
  17. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

njae vet inte egentligen... ...fast tänk på att 40mm är STORT på en 155mm handled (...jämför med 185 som är en rätt vanlig gubb-handled så motsvarar det typ 185/155 x 40 = 48mm på armen... ...Ur o Penn-zonen?...)

18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nja, tror man skall jämföra med handledens bredd (sedd ovanifrån) och urets bandhorn till bandhorn, men principen är ju den samma (och kanske resultatet?).

Dock är vi lite off-topic nu då det handlade om avtagbara oysterlänkbitar. För att återknyta vet jag att Rolex idag har anpassat sina modeller så att de även passar damhandleder.

Mårtenssons ur Brookfield