• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur snabbt vrids et automatur upp?

tunkfisk

Breitling
Hej!
Jag funderar på min förste mekaniska klocka, men är lite nyfiken på hur länge det tar för den vrids upp varje dag.
Tycker det är mest bekvämt att ta av klockan när jag sitter ved tastaturer, så totalt skulle jag inte bära den på armen mycket mer än 3-4 timmer dagen.
Är det nån av er här som har erfarenhet med att göra så? Tack!
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har alltid min på eller i winder. Så jag vet inte hur lång tid det tar.Dock kan du dra upp automatiska ur precis som manuella klockor :).dock är det mycket bättre att inte dra upp automatiska ur (om jag minns rätt)
 

tunkfisk

Breitling
Är det inte nån (t.ex Orient Bambino) som uteslutende är automatiska? En liten morgon-dans kan jo bli roligt om jag inte skal anskaffa en winder :)
 

tunkfisk

Breitling
Uppdatering om nån andre undrer på det; jag har inte hatt nåt problem nå en månad eller så där med en Orient Star.
 

Såkkett

Omega
Skulle säga att det är en omöjlig fråga att svara på rent generellt.
Beror på urverk samt vad man gör de 3-4 timmarna.
Är det en effektiv automat och du är väldigt aktiv dom timmarna du har den på så kan det nog räcka men är det t ex ett valjoux 7750 och du dricker kaffe och kör till och från jobbet med klockan på handleden så lär det inte räcka på långa vägar.
 
Topp