• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stor andel av dina likvida tillgångar är planterade i klockor?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kanske lite plumpt men samtidigt en fråga av relevans för mig som planerar att utöka min samling

Besvara i % och använd räkneexemplet:

100 000 kr på kontot och klockor för 50 000 kr = 50 %.

Aktier och fonder räknas i detta sammanhang som likvida tillgångar.

För er som inte vill skylta rekommenderar jag en sobril och att ni inte skriver i tråden.

Hälsningar Guskleto
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tror någon startat en likadan tråd tidigare, hittar dock inte.

Som svar på din fråga så förändras det varje dag för mig. Vore omöjligt att räkna på.. :)

Ja, det tänkte jag inte på att många byter klockor som jag byter kort när jag spelar Chicago. Men försök då att göra en uppskattning av de senaste månaderna och avrunda grovt för att inte låsa sig till ekvationen i onödan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor

Har man en bankkonto och en fast samling klockor så är det väl lättare att räkna på det, antar jag :)

Svårt att räkna på det annars, och svårt att ge en rekommendation vad som är rimligt när det i min mening beror mycket på vad summan är. Som jag skrev i andra tråden så hade jag t.ex inte lagt en enda procent på klockor om jag bara hade en tusenlapp på bankkontot.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har man en bankkonto och en fast samling klockor så är det väl lättare att räkna på det, antar jag :)

Svårt att räkna på det annars, och svårt att ge en rekommendation vad som är rimligt när det i min mening beror mycket på vad summan är. Som jag skrev i andra tråden så hade jag t.ex inte lagt en enda procent på klockor om jag bara hade en tusenlapp på bankkontot.

Frågan jag ställer är inte befogad ifall det endast finns korvören på kontot. Soppa och spik måste gå före Rolex enligt min mening.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det kan ju väljas att ses som en likvid tillgång, men jag förstår vad du menar. Du kan ju inte gärna gå in till fritidsresor och köpa en thailandsresa med din Rolex :)

Låt oss säga att vissa klockor är mer likvida än andra. Inom juridiken skulle en klocka inte liknas vid cash på samma sätt som aktier.
 

egbert

Panerai
Hej hej. Rainman här igen.
Frågan var enligt rubriken: "Hur stor andel av dina likvida tillgångar är planterade i klockor?"
Man kan tolka den frågan som att klockorna är en del av de likvida tillgångarna, vilket de inte är i ditt räkneexempel - i så fall skulle klockorna enligt räkneexemplet utgöra 33% av de likvida tillgångarna.

Bara så det blir rätt...

Mitt svar på frågan (om jag går strikt efter frågan) kanske är 20%. Dock kan jag inte kalla mig samlare (än!), det är ett mycket värdefullt arvegods som drar upp procenten.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hej hej. Rainman här igen.
Frågan var enligt rubriken: "Hur stor andel av dina likvida tillgångar är planterade i klockor?"
Man kan tolka den frågan som att klockorna är en del av de likvida tillgångarna, vilket de inte är i ditt räkneexempel - i så fall skulle klockorna enligt räkneexemplet utgöra 33% av de likvida tillgångarna.

Bara så det blir rätt...

Mitt svar på frågan (om jag går strikt efter frågan) kanske är 20%. Dock kan jag inte kalla mig samlare (än!), det är ett mycket värdefullt arvegods som drar upp procenten.

Min fråga är inte den mest konkreta och kommer inte leda fram till något av faktiskt intresse. Frågan är mer formulerad utifrån om jag ska köpa en till klocka utifrån min ekonomi med hjälp av er vägledning.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Frågan jag ställer är inte befogad ifall det endast finns korvören på kontot. Soppa och spik måste gå före Rolex enligt min mening.

Håller med till fullo.
Därför blir frågan i den andra tråden "Hur många procent av mitt sparande ska jag lägga på klockor?" väldigt svår att svara på.
Det beror som sagt helt och hållet på hur mycket pengar man har.

Låt oss säga att vissa klockor är mer likvida än andra. Inom juridiken skulle en klocka inte liknas vid cash på samma sätt som aktier.

Precis. Jag väljer att bara ha klockor som är någorlunda lättsålda, och jag kan för min egen del betrakta dem som likvida tillgångar. Men ändå inte, eftersom jag ändå resonerar som du gör, och köper inte klockor för 100% av mitt sparkonto. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Håller med till fullo.
Därför blir frågan i den andra tråden "Hur många procent av mitt sparande ska jag lägga på klockor?" väldigt svår att svara på.
Det beror som sagt helt och hållet på hur mycket pengar man har.



Precis. Jag väljer att bara ha klockor som är någorlunda lättsålda, och jag kan för min egen del betrakta dem som likvida tillgångar. Men ändå inte, eftersom jag ändå resonerar som du gör, och köper inte klockor för 100% av mitt sparkonto. :)

Jag håller med dig och frågan borde egentligen omformuleras. För att slippa onödigt besvär och misstolkningar så kan vi ändå utgå från mitt räkneexempel och höfta en aning.
 

ErikGBG

Audemars
Har väl typ 12 000 på sparkontot och klockor för 120 000 kanske. Pengar på banken är det tråkigaste jag vet. Man kan ju trilla av pinnen när.som och jag vill inte dö med massa sparpengar så jag bränner av dom ganska snabbt om jag inte sparar till något specifikt.
 

UNO

Panerai
Har väl typ 12 000 på sparkontot och klockor för 120 000 kanske. Pengar på banken är det tråkigaste jag vet. Man kan ju trilla av pinnen när.som och jag vill inte dö med massa sparpengar så jag bränner av dom ganska snabbt om jag inte sparar till något specifikt.
Jag kan inte annat än vara avundsjuk på din ungdomligt (positiva) naiva livsbejakande syn på tillvaron. Aj så mycket bitterhet hos sig själv man blir viss om när man läser ditt inlägg.
Livet toppar och dalar har skoningslöst hyvlat bort denna sorglöshet från mig och säkert fler på KS.
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag kan inte annat än vara avundsjuk på din ungdomligt (positiva) naiva livsbejakande syn på tillvaron. Aj så mycket bitterhet hos sig själv man blir viss om när man läser ditt inlägg.
Livet toppar och dalar har skoningslöst hyvlat bort denna sorglöshet från mig och säkert fler på KS.

Bah! Vi har alla haft motgångar av varierande djävlighet. Inget att bli bitter för. Bajonetter på! Framåt!
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Har väl typ 12 000 på sparkontot och klockor för 120 000 kanske. Pengar på banken är det tråkigaste jag vet. Man kan ju trilla av pinnen när.som och jag vill inte dö med massa sparpengar så jag bränner av dom ganska snabbt om jag inte sparar till något specifikt.

Den där livsfilosofin är så härlig. Sen är ju inte klockor någon jätterisk om man jämför med annan brännved:)
 

sharetracker

Cartier
Nästan 3%. Kanske skulle sälja den klocka jag har och köpa nått ännu billigare. Då får jag en ännu lägre procentsats och framstår som grymt tät :cigar:
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Håller till viss del med ErikGBG :D!

Efter allt som hänt runt och kring mig den senaste tiden så tänker jag inte efter många gånger vid ett köp. Men visst är det bra att ha sparade pengar på ett konto, finns faktiskt en morgon dag också.

Så svaret på frågan i mitt mitt fall blir 1-100% , hittar jag rätt klocka/klockor så blir det köp. Rätt klocka = investering = pengarna till baka.
 
Topp