• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stor andel av dina likvida tillgångar är planterade i klockor?

Asplund

Patek
2-Faktor
Nä men alla har väl nära och kära eller något som helst socialt umgänge?

Att materiella ting kan vara en dröm är det inget snack om men det var du som tog upp vad man ångrar på dödsbädden och jag tror väldigt få av de sakerna är materiella. Sen om man reser är upp till var och en men att tro att klockor kommer göra att man kan dö lycklig bara för att man drömmer om dem tror jag helt enkelt inte en sekund på.

Sen måste man ioförsig inte lägga massa pengar för att umgås med nära och kära men möjligheten att göra saker tillsammans ökar ju markant om man har likvidare tillgångar än klockor.

Tycker du motsäger dig själv?

Du håller med om att en klocka kan vara en dröm men samtidigt ser en skillnad på personen vars dröm är uppnåd (klockan är antagligen bara en del av drömmen) med din dröm som jag förstått det är att umgås och resa med dina nära och kära?

Tycker att du får tänka lite mer utanför din box som man brukar säga :)
 

Whedda

Rolex
Tycker du motsäger dig själv?

Du håller med om att en klocka kan vara en dröm men samtidigt ser en skillnad på personen vars dröm är uppnåd (klockan är antagligen bara en del av drömmen) med din dröm som jag förstått det är att umgås och resa med dina nära och kära?

Tycker att du får tänka lite mer utanför din box som man brukar säga :)

Vad jag skriver är att materiella ting absolut kan vara drömmar MEN att min övertygelse är att dessa inte är vad du värderar på din dödsbädd. Jag drömmer i allra högsta grad om klockor, hus, kläder och skor men inget av detta spelar någon roll om jag inte har en social situation, min hälsa samt nära och kära.

Då varken du eller jag ligger på dödsbädden kan vi inte svara på vad man tänker men de jag träffat som gjort det har snarare sagt att de ångrar att de inte spenderade mer tid med familj, vänner etc än att de inte köpte fler saker.

Då du gillar att citera kan vi ju ta upp ditt citat som drog igång detta...

"Förstår inte det här alls? Ni som har massa pengar på banken och köper klockor för 1/10 del.. Varför? det är väl bara sälja en klocka om en större utgift plötsligt kommer? Fan va tråkigt. Skäms!"

Att skriva detta och sedan hävda att alla är olika och vad som är min dröm behöver inte vara någon annans? Ändå vill du proklamera din "lev för idag-filosofi" till andra trots att deras uppfattning och prioritering är annan än din.

Är inte det, på tal om motsägelsefullt att kasta rätt stora stenar i glashus.
 

Rivalen

Rolex
Klart att inget är facit, därtill är de individuella parametrarna alltför olika. Jag tror att en del i den äldre generationen (aningen äldre än mig) gnetar för att gärna kunna lämna efter sig något mer som en tradition eller princip och man dör nöjda med lite trevliga siffror på banken eller andra realiserbara tillgångar, men också oreflekterat avseende om det var så deras nära och kära ville att de skulle ha gjort. För det finns en outtalad tradition - tror jag. Som 16610 sa, försöka göra nåt nu istället känns rimligare. Men det blir en filosofisk diskussion där jag verkar ha lättare att känna för Asplunds resonemang än andra har och det är väl så det skall vara - olika.
 

Whedda

Rolex
Klart att inget är facit, därtill är de individuella parametrarna alltför olika. Jag tror att en del i den äldre generationen (aningen äldre än mig) gnetar för att gärna kunna lämna efter sig något mer som en tradition eller princip och man dör nöjda med lite trevliga siffror på banken eller andra realiserbara tillgångar, men också oreflekterat avseende om det var så deras nära och kära ville att de skulle ha gjort. För det finns en outtalad tradition - tror jag. Som 16610 sa, försöka göra nåt nu istället känns rimligare. Men det blir en filosofisk diskussion där jag verkar ha lättare att känna för Asplunds resonemang än andra har och det är väl så det skall vara - olika.

Det håller jag helt med om!

Jag vill tydliggöra att jag inte har något emot om man väljer att ha alla sina tillgångar i klockor. Det är varje persons val. Vad diskussion hamnade kring var dock hur vida man skulle ångra det ena eller andra vid livets slut.

Vad jag hängde upp mig på var att Asplund ansåg att man borde skämmas för att man inte unnade sig det man drömde om. Lika mycket som det är allas val att köpa klockor för stor del av kapitalet måste det ju vara allas val att säkra tillgångar till efterlevande eller ha en ekonomisk trygghet i räntepapper, fonder eller bankkonto?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det kanske är så att var och en använder sina surt förvärvade slantar som man finner bäst. Var och en blir ju salig på sitt, sägs det.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Vad jag skriver är att materiella ting absolut kan vara drömmar MEN att min övertygelse är att dessa inte är vad du värderar på din dödsbädd. Jag drömmer i allra högsta grad om klockor, hus, kläder och skor men inget av detta spelar någon roll om jag inte har en social situation, min hälsa samt nära och kära.

Då varken du eller jag ligger på dödsbädden kan vi inte svara på vad man tänker men de jag träffat som gjort det har snarare sagt att de ångrar att de inte spenderade mer tid med familj, vänner etc än att de inte köpte fler saker.

Då du gillar att citera kan vi ju ta upp ditt citat som drog igång detta...

"Förstår inte det här alls? Ni som har massa pengar på banken och köper klockor för 1/10 del.. Varför? det är väl bara sälja en klocka om en större utgift plötsligt kommer? Fan va tråkigt. Skäms!"

Att skriva detta och sedan hävda att alla är olika och vad som är min dröm behöver inte vara någon annans? Ändå vill du proklamera din "lev för idag-filosofi" till andra trots att deras uppfattning och prioritering är annan än din.

Är inte det, på tal om motsägelsefullt att kasta rätt stora stenar i glashus.

Men vänta lite nu. Jag TYCKER ju att det är ett tråkigt beteende? Om man inte får ge utryck för det så kan vi ju trycka på delete-knappen för hela forumet.

Jag har barn, familj och vänner och skulle självklart bränna upp allt jag ägde i utbyte mot dessa personer. Har aldrig sagt något annat. däremot behöver inte det ena utesluta det andra! Thats it.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det håller jag helt med om!

Jag vill tydliggöra att jag inte har något emot om man väljer att ha alla sina tillgångar i klockor. Det är varje persons val. Vad diskussion hamnade kring var dock hur vida man skulle ångra det ena eller andra vid livets slut.

Vad jag hängde upp mig på var att Asplund ansåg att man borde skämmas för att man inte unnade sig det man drömde om. Lika mycket som det är allas val att köpa klockor för stor del av kapitalet måste det ju vara allas val att säkra tillgångar till efterlevande eller ha en ekonomisk trygghet i räntepapper, fonder eller bankkonto?

Det är väl klart det är allas egna val vad vi gör med våra egna pengar. Men min rätt att tycka att det är korkat står kvar.

Jag personligen hoppas verkligen att min pappa sätter sprätt på varenda krona han har innan han vandrar vidare.. Han är tyvärr inte intresserad av klockor men har andra dyra hobbys så det klarar han nog ;)
 

Whedda

Rolex
Men vänta lite nu. Jag TYCKER ju att det är ett tråkigt beteende? Om man inte får ge utryck för det så kan vi ju trycka på delete-knappen för hela forumet.

Jag har barn, familj och vänner och skulle självklart bränna upp allt jag ägde i utbyte mot dessa personer. Har aldrig sagt något annat. däremot behöver inte det ena utesluta det andra! Thats it.

Absolut! Och jag tycker det är naivt att anse att man är tråkig för att man inte unnar sig allt man önskar bara för att man har kapitalet till det. Jag tror på att öka mina tillgångar och ser klockor som ren lyxkonsumtion. Självklart finns det mängder av klockor jag hade velat och kunnat äga men har jag väl köpt en klocka vill jag inte behöva sälja den av ekonomiska skäl.
 

Whedda

Rolex
Det är väl klart det är allas egna val vad vi gör med våra egna pengar. Men min rätt att tycka att det är korkat står kvar.

Jag personligen hoppas verkligen att min pappa sätter sprätt på varenda krona han har innan han vandrar vidare.. Han är tyvärr inte intresserad av klockor men har andra dyra hobbys så det klarar han nog ;)

Där håller jag med dig till 100%! Jag förväntar och förlitar mig inte på att mina föräldrar skall lämna efter sig ett arv men det betyder inte att jag inte har ambitionen att få mina egna pengar att växa.

Och bästa sättet enligt mig att få dem att växa är att placera dem i fonder, aktier och obligationer utan någon som helst känsla inblandat. Saker som klockor, boende och liknande är något jag försöker undvika att se som investeringar då det finns mer än monetära saker som spelar in vid försäljning.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Absolut! Och jag tycker det är naivt att anse att man är tråkig för att man inte unnar sig allt man önskar bara för att man har kapitalet till det. Jag tror på att öka mina tillgångar och ser klockor som ren lyxkonsumtion. Självklart finns det mängder av klockor jag hade velat och kunnat äga men har jag väl köpt en klocka vill jag inte behöva sälja den av ekonomiska skäl.

Nej och då är det så enkelt att du inte har samma intresse för klockor som andra? Det är inte så att jag säger till gemene man att de ska köpa klockor för 100 k. Det här är ett klockforum, därav handlar diskussionen om klockor. Att resa är också en ren lyxkonsumtion som du redan nämnt inte behövs för att umgås med familj och vänner. Jag har ju inte sagt åt någon och bränna allt man har på klockor direkt...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Där håller jag med dig till 100%! Jag förväntar och förlitar mig inte på att mina föräldrar skall lämna efter sig ett arv men det betyder inte att jag inte har ambitionen att få mina egna pengar att växa.

Och bästa sättet enligt mig att få dem att växa är att placera dem i fonder, aktier och obligationer utan någon som helst känsla inblandat. Saker som klockor, boende och liknande är något jag försöker undvika att se som investeringar då det finns mer än monetära saker som spelar in vid försäljning.

Boenden är nog de största investeringarna jag har och kommer att göra i mitt liv :p
 

Whedda

Rolex
Nej och då är det så enkelt att du inte har samma intresse för klockor som andra? Det är inte så att jag säger till gemene man att de ska köpa klockor för 100 k. Det här är ett klockforum, därav handlar diskussionen om klockor. Att resa är också en ren lyxkonsumtion som du redan nämnt inte behövs för att umgås med familj och vänner. Jag har ju inte sagt åt någon och bränna allt man har på klockor direkt...

Jag tror vi kan enas om att hur stort klockintresse man har inte har med hur mycket man spenderar på klockor vare sig i kronor eller procent av tillgångar...Man kan vara oerhört klockintresserad (vilket jag är) men fortfarande se det som lyxkonsumtion.

Att resa är självklart också en lyxkonsumtion men detta tar även mina nära och kära del av och skapar minnen även för dem på dödsbädden och inte bara för mig. Är man singel utan familj, barn etc och bara ansvarar för sig själv är det kanske en sak men har man gemensam ekonomi är det för mig skillnad på att sätta sitt eget intresse eller hobby framför familjens gemensamma upplevelser. Kan man kombinera dem båda så visst men det kanske inte behöver innebära mer än 1/10 av tillgångarna bundna i klockor.
 

Whedda

Rolex
Boenden är nog de största investeringarna jag har och kommer att göra i mitt liv :p

Absolut är det så. Synd bara om man tvingas att sälja en bostad man själv eller familjen vuxit upp i pga att man valt att köpa klockor istället för att amortera på topplånet.

Men självklart bestrider jag inte att fastigheter har varit den bästa investeringen de senaste 50 åren. Tyvärr så präglas inte alla idag av samma filosofi som fanns tidigare angående amortering utan ser dagens belåningsgrad som fullt rimlig och amortering ligger ofta en bra bit ner i prioritering.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag tror vi kan enas om att hur stort klockintresse man har inte har med hur mycket man spenderar på klockor vare sig i kronor eller procent av tillgångar...Man kan vara oerhört klockintresserad (vilket jag är) men fortfarande se det som lyxkonsumtion.

Att resa är självklart också en lyxkonsumtion men detta tar även mina nära och kära del av och skapar minnen även för dem på dödsbädden och inte bara för mig. Är man singel utan familj, barn etc och bara ansvarar för sig själv är det kanske en sak men har man gemensam ekonomi är det för mig skillnad på att sätta sitt eget intresse eller hobby framför familjens gemensamma upplevelser. Kan man kombinera dem båda så visst men det kanske inte behöver innebära mer än 1/10 av tillgångarna bundna i klockor.

Nja det kan vi nog inte :p i kronor absolut, en person med klockor för totalt 1000 kr kan självklart vara lika intresserad som en med klockor för 1 miljon. I procent anser jag dock att det mer faller samman med intressets storlek.

Det jag menade när jag skrev första posten även om det inte var tydligt är att de personer i tråden som i stort sätt dagligen förklarar i olika trådar hur mycket dom vill ha en speciell klocka och som inte kan unna sig den med massvis av pengar på banken som dom inte ens vet vad dom sparar till resonerar fel. Enligt mig.

Och jag kommer aldrig behöva sälja vårt hus för att jag har klockor som intresse, för det första så är vi inte överbelånade och för det andra så säljer jag väl ett par klockor i så fall :D ;) :pirate:
 

Mr.Chang

Audemars
Aldrig räknad på det sättet,köpt klocka=spenderade pengar,punkt!
Har aldrig flippad,kommer aldrig att göra det heller,mina pojkar får de.
Har ni inte lärt er "Man äger ej en klocka,man förvaltar den till nästa generation!":);)
 

Rivalen

Rolex
Det kan ju vara så att det som påstås sägs på dödsbädden är önskningar om hur livet borde varit i den bästa av världar och det är lätt att då glömma bort vilka reella val man egentligen hade i varje situation. Man sörjer lite att det inte blev annorlunda, men det är inte säkert att, vid analys, man hade/upplevde så mycket egna val alltid.

Min kusin har 5 min till båda sin barn och barnbarn. En av våra vänner har gångavstånd till bägge. I tre år har vi haft 700 mil till våra och just nu har vi 45 mil. En annan kusin har haft sina i Uzbekistan pga av jobb. Sjöfarare, oljeriggjobbare mfl mfl.

Det kan sluta med att man ligger på dödsbädden och säger att man gjorde så gott man kunde med de förutsättningar som gavs och de val som var möjliga. Umgänge, resor, Skype, klockor eller vad det vara må.

Jag tror att trenden att man följer jobbet och karriären håller i sig, men det finns säkert en bortre gräns där också, där man frågar sig den tunga frågan om när blir andra värden mer betydelsefulla och många väljer på annat sätt.

Själv gör jag vad jag kan för att följa Asplunds klo(c)ka ord, fast jag väljer inte klocka först just nu, men det menade du väl aldrig att det var nödvändigt - det var väl bara ett exempel på nöje att unna sig och som man bestämmer över "helt själv".

Så svaret på den ursprungliga frågan är - för lite, men ca 10%.
 

MrAvenger

Omega
Min budget ser ut såhär!
image1.JPG
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Just nu är klocksamlingen värd mer än vad jag har på kontot. Precis som någon annan sa så är det väldigt tråkigt med pengar på kontot. Vad gör de för nytta där förutom att de går ner i värde (med tanke på inflation)? Bättre att investera i något så pengarna i alla fall minst behåller sitt värde...
 

Djstrahl

Omega
Jag tror jag ligger på ca 15% men jag hoppas det kan bli något mer framöver. :) Frågan är om ni räknar strikt klockorna eller allt runtomkring också? För räknar man med allt så blir det nog lite mer. ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Sparande blir lätt till ett beroende har jag märkt på mina vänner där dom gör allt för att kunna lägga undan bara liiite till utan att ha ngt direkt mål med sitt sparande. Detta gör att dom jobbar mer och slutar unna sig saker som kostar pengar för att få mer avkastning i en avlägsen framtid. En framtid som skjuts upp hela tiden ser att kunna generera än mer avkastning.
"ska bara spara tills jag kan leva på avkastning" jo tjena, det har många sagt men typ ingen gjort. Det går ju alltid att spara liiite till.
Det är enligt mig totalt värdelöst men alla är ju olika.
Som med så mycket annat är väl lagom bäst antar jag :)
Längesen du skrev detta, men lika sant ändå.

Typ 75% av människorna i min närhet är livrädda och tänker/säger "Jag har inte råd" för att de inte vill se sparkapitalet minska trots att de har ett par hundra tusen och vad de inte har råd med är en weekend för några tusenlappar.

Min erfarenhet är för övrigt att sånt tänk ofta leder till att man har en liten buffert resten av livet, men missar både roliga grejer samt möjligheter att skaffa sig pengar på riktigt för att man inte är det minsta riskbenägen.
 
Topp