• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stor andel av dina likvida tillgångar är planterade i klockor?

Apansson

Torpare
Hmm, när dressaren är uthämtad så ligger jag på ca 20% i klockor om vi pratar listpriser på klockorna. Vi kan också säga så att alla de pengar jag jobbat ihop under det gångna kalenderåret ligger planterade i klockor! :eek:
 

Tome

Cartier
Förstår inte det här alls? Ni som har massa pengar på banken och köper klockor för 1/10 del.. Varför? det är väl bara sälja en klocka om en större utgift plötsligt kommer? Fan va tråkigt. Skäms!

Antar att du är ironisk med tanke på hur börsen gått senaste året... Mina klockor har knappast haft samma utväxling som min portfölj.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Och även om vi snackar börsen...

Vad får man för glädje av siffror på en skärm. Får du det så glädjs jag med dig. För mig fungerar det inte!

Livet är alldeles för kort!

Sen handlar det så klart om hur mycket stålars man äger. Principen gäller dock alltid..
 

Whedda

Rolex
Förstår inte det här alls? Ni som har massa pengar på banken och köper klockor för 1/10 del.. Varför? det är väl bara sälja en klocka om en större utgift plötsligt kommer? Fan va tråkigt. Skäms!

Skillnaden är att det är betydligt lättare att sälja en aktie eller fond om utgift dyker upp än en klocka som ligger dig varmt om hjärtat.

Jag hade kunnat mer än dubbla andelen i klockor men jag har inget som lockar tillräckligt och köper hellre färre men bättre ur jag verkligen använder.

Kombinationen av placeringar på börs, bank och fastigheter ger ju om inte annat möjligheten att köpa klockor bara av räntan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Skillnaden är att det är betydligt lättare att sälja en aktie eller fond om utgift dyker upp än en klocka som ligger dig varmt om hjärtat.

Jag hade kunnat mer än dubbla andelen i klockor men jag har inget som lockar tillräckligt och köper hellre färre men bättre ur jag verkligen använder.

Kombinationen av placeringar på börs, bank och fastigheter ger ju om inte annat möjligheten att köpa klockor bara av räntan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Som sagt.. Står fast vid att livet är för kort för att tänka på det där sättet!

Om du är nöjd med de klockorna du har så gäller det så klart inte dig? Jag säger inte att man ska köpa klockor bara för att man kan. Det är självklart idiotiskt.

Däremot finns det uppenbarligen folk i denna tråden som har problem att köpa den klockan dom verkligen vill ha för att det är läskigt att plocka pengar från sparkontot.. Säger det en sista gång för er som inte riktigt förstått det, medellivslängd: 79 * antal liv: 1 = kort.
 

Tome

Cartier
Kombinationen av placeringar på börs, bank och fastigheter ger ju om inte annat möjligheten att köpa klockor bara av räntan.

Håller helt med dig Whedda! Även om Daytonan kanske klått börsen sett över en längre tid (typ en P Newman 70-talare) så skulle jag aldrig se en klocka som en investeringstanken som en kul brukspryl. Om 5 år kanske det ska vara 26 mm diamantbeklädda ur enligt modet (?) och då sitter jag där med mina pannor och brajjor i 44+ mm stål och då blir det svårt att se dom som tillgångar... :greedy:

Sen blir jag även lite orolig om man på fullt allvar lägger alla sina stålar på metallklumpar på armen istället för ett fint hus, några familjeresor om året till ett varmt land etc. Men inser att jag inte har fullt medhåll av alla på forumet om detta ;)
 

aadde81

Cartier
Ca 10%. Men min dyraste klocka kostar 5500 kr, har även satt ett tak på sex klockor vilket jag har skaffat en lämplig förvaring för.
 

Whedda

Rolex
Som sagt.. Står fast vid att livet är för kort för att tänka på det där sättet!

Om du är nöjd med de klockorna du har så gäller det så klart inte dig? Jag säger inte att man ska köpa klockor bara för att man kan. Det är självklart idiotiskt.

Däremot finns det uppenbarligen folk i denna tråden som har problem att köpa den klockan dom verkligen vill ha för att det är läskigt att plocka pengar från sparkontot.. Säger det en sista gång för er som inte riktigt förstått det, medellivslängd: 79 * antal liv: 1 = kort.

Jag förstår vad du menar men det finns ju folk som värderar andra saker än klockor. Jag skulle aldrig köpa en klocka med tanken att jag ev. behöver sälja den för att gifta mig, köpa lägenhet etc.

Att köpa en klocka må ge mig stor glädje men jag tror att min familj skulle uppskatta en semesterresa mer än klockan på min arm.

Med din argumentation kan man ju även påstå att livet är för kort för att inte ta ett lån och köpa en PN Daytona?

Folk får göra som de vill men man får väl respektera att det finns fler saker i livet som man kan vilja lägga pengar på än klockor och även mer likvida placeringar.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag förstår vad du menar men det finns ju folk som värderar andra saker än klockor. Jag skulle aldrig köpa en klocka med tanken att jag ev. behöver sälja den för att gifta mig, köpa lägenhet etc.

Att köpa en klocka må ge mig stor glädje men jag tror att min familj skulle uppskatta en semesterresa mer än klockan på min arm.

Med din argumentation kan man ju även påstå att livet är för kort för att inte ta ett lån och köpa en PN Daytona?

Folk får göra som de vill men man får väl respektera att det finns fler saker i livet som man kan vilja lägga pengar på än klockor och även mer likvida placeringar.




Skickas från min iPhone via Tapatalk

Läser ni inte vad jag skriver eller skiter ni bara i det?

Orkar inte skriva samma sak igen.
 

Tome

Cartier
Läser ni inte vad jag skriver eller skiter ni bara i det?

Orkar inte skriva samma sak igen.

Vi förstår vad du skriver. Privatekonomiska rekommendationen är att man har en årslön i lättillgängliga medel, som även kan förränta sig på ett bra sätt. Tror inte klockor räknas dit... Men givetvis håller jag med dig i att man ska köpa sig den klocka man vill ha, och inte snåla, om man har råd vill säga :)
 

fredrikb

Cartier
Läser ni inte vad jag skriver eller skiter ni bara i det?

Orkar inte skriva samma sak igen.


Jo, det låter som att du försöker göra gällande att det inte spelar någon roll var man har pengarna - på banken eller i klockor. Må så vara att det går att omsätta klockor snabbt till cash om det skulle behövas, men dyra klockor kostar pengar att äga:

1) Kapitalkostnad
2) Servicekostnader
3) Försäkringskostnader
4) Risk att något oförutsett händer med värdeminskning eller förlust till följd som inte försäkring täcker
5) Förlusten man får ta när man har bråttom att sälja för att få fram pengarna (när värmepannan pajar idag och en ny måste in imorgon)

Att en barnfamilj skulle ha säg, hälften, av sin buffert uppbunden i klockor med argumentet "det går snabbt att sälja om det behövs" är nog bland det dummaste jag hört. Klockor är lyxkonsumtion och ingenting annat.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jo, det låter som att du försöker göra gällande att det inte spelar någon roll var man har pengarna - på banken eller i klockor. Må så vara att det går att omsätta klockor snabbt till cash om det skulle behövas, men dyra klockor kostar pengar att äga:

1) Kapitalkostnad
2) Servicekostnader
3) Försäkringskostnader
4) Risk att något oförutsett händer med värdeminskning eller förlust till följd som inte försäkring täcker
5) Förlusten man får ta när man har bråttom att sälja för att få fram pengarna (när värmepannan pajar idag och en ny måste in imorgon)

Att en barnfamilj skulle ha säg, hälften, av sin buffert uppbunden i klockor med argumentet "det går snabbt att sälja om det behövs" är nog bland det dummaste jag hört. Klockor är lyxkonsumtion och ingenting annat.

Som jag tydligt skrev så beror det på vilka pengar man har och således också jobb = garantier, säkerhet etc.

Att en person som sitter på en massor av pengar på banken inte kan köpa en klocka för säg 70 k är för mig ofattbart. Vilket jag vet flera i den här tråden som inte "kan".. Detta är så klart under de premisserna att man har klockor som sitt stora intresse, för "vanliga" människor är 70 k för en klocka galet oavsett ekonomi.

Det handlar alltså inte om klockor specifikt utan det jag försöker säga är att man bör leva mer för dagen och kanske inte vara så in i helvete skitnödig när det gäller pengar. Panta inte huset för en klocka men har du pengar så använd dem innan det är för sent. De tre sakerna de flesta ångrar på dödsbädden är att man jobbade för mycket, spenderade för lite tid med sin familj och att man inte förverkligade sina drömmar.

Om drömmen är att kunna spendera en månad per år i Thailand, köpa sin favoritklocka eller bygga en Dragracing bil spelar mindre roll!

Carpe Fakking Diem!

En dag är det er tur att ligga där, se till att inte begå samma misstag som miljoner andra redan gjort!

Nu släpper jag den här tråden.

Peace
 

Rivalen

Rolex
Som sagt.. Står fast vid att livet är för kort för att tänka på det där sättet!

Om du är nöjd med de klockorna du har så gäller det så klart inte dig? Jag säger inte att man ska köpa klockor bara för att man kan. Det är självklart idiotiskt.

Däremot finns det uppenbarligen folk i denna tråden som har problem att köpa den klockan dom verkligen vill ha för att det är läskigt att plocka pengar från sparkontot.. Säger det en sista gång för er som inte riktigt förstått det, medellivslängd: 79 * antal liv: 1 = kort.

Finns mycket att hålla med om där och med ett visst mått av ångest (troligen beroende på mitt kontrollbehov) försöker jag leva nåt sånär som du indikerar.

Aktier eller pengar på obundet bankkonto kan jag betrakta som likvida medel bägge två om än med någon/några dagars fördröjning. Men det är inte kul att tvingas sälja en aktie man tror på, men tillfälligt ligger minus i. Klockor säljes bara för att få likvida medel vid riktig nöd och därför måste jag personligen vara försiktig med mina inköp i konkurrensen med familjen övriga behov. Tycker man att klockan är bara en pryttel som kan säljas vid behov utan motstånd och köpas tillbaks en liknande eller nåt helt annat i bättre tider - då är klockor likvida medel i min bok, men sån är inte jag, som sagt.

Men jag försöker våga leva som du säger, Asplund och vid min ålder känns livet statistiskt väldigt kort kan jag säga...:cool:
 

Whedda

Rolex
Som jag tydligt skrev så beror det på vilka pengar man har och således också jobb = garantier, säkerhet etc.

Att en person som sitter på en massor av pengar på banken inte kan köpa en klocka för säg 70 k är för mig ofattbart. Vilket jag vet flera i den här tråden som inte "kan".. Detta är så klart under de premisserna att man har klockor som sitt stora intresse, för "vanliga" människor är 70 k för en klocka galet oavsett ekonomi.

Det handlar alltså inte om klockor specifikt utan det jag försöker säga är att man bör leva mer för dagen och kanske inte vara så in i helvete skitnödig när det gäller pengar. Panta inte huset för en klocka men har du pengar så använd dem innan det är för sent. De tre sakerna de flesta ångrar på dödsbädden är att man jobbade för mycket, spenderade för lite tid med sin familj och att man inte förverkligade sina drömmar.

Om drömmen är att kunna spendera en månad per år i Thailand, köpa sin favoritklocka eller bygga en Dragracing bil spelar mindre roll!

Carpe Fakking Diem!

En dag är det er tur att ligga där, se till att inte begå samma misstag som miljoner andra redan gjort!

Nu släpper jag den här tråden.

Peace

Med risk för att sparka in öppna dörrar så tror jag ännu färre på sin dödsbädd ångrar att de inte ägde fler eller dyrare materiella ting som klockor...

Skall man prata om att leva för dagen borde man väl precis som du är inne på lägga pengarna på t ex en resa med familj eller något som man gör tillsammans med de man älskar. I det avseendet är jag med dig till 100% på att man bör leva för dagen och inte får några pluspoäng för att ha sparat pengar på dödsbädden.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Väljer att citera.. "Om drömmen är att kunna spendera en månad per år i Thailand, köpa sin favoritklocka eller bygga en Dragracing bil spelar mindre roll"

Vad du anser vara ett dyrt materiellt ting kan för andra vara just en dröm. En dröm lika viktig som din jorden runt resa med familjen. Det är liksom inte alla som har en familj, eller ens är intresserad av att ha en familj. Alla är vi olika.

Hur som. Jag har valt att skriva hur jag ser på saker & ting och är inget facit!
 

ErikGBG

Audemars
Sparande blir lätt till ett beroende har jag märkt på mina vänner där dom gör allt för att kunna lägga undan bara liiite till utan att ha ngt direkt mål med sitt sparande. Detta gör att dom jobbar mer och slutar unna sig saker som kostar pengar för att få mer avkastning i en avlägsen framtid. En framtid som skjuts upp hela tiden ser att kunna generera än mer avkastning.
"ska bara spara tills jag kan leva på avkastning" jo tjena, det har många sagt men typ ingen gjort. Det går ju alltid att spara liiite till.
Det är enligt mig totalt värdelöst men alla är ju olika.
Som med så mycket annat är väl lagom bäst antar jag :)
 

Whedda

Rolex
Väljer att citera.. "Om drömmen är att kunna spendera en månad per år i Thailand, köpa sin favoritklocka eller bygga en Dragracing bil spelar mindre roll"

Vad du anser vara ett dyrt materiellt ting kan för andra vara just en dröm. En dröm lika viktig som din jorden runt resa med familjen. Det är liksom inte alla som har en familj, eller ens är intresserad av att ha en familj. Alla är vi olika.

Hur som. Jag har valt att skriva hur jag ser på saker & ting och är inget facit!

Nä men alla har väl nära och kära eller något som helst socialt umgänge?

Att materiella ting kan vara en dröm är det inget snack om men det var du som tog upp vad man ångrar på dödsbädden och jag tror väldigt få av de sakerna är materiella. Sen om man reser är upp till var och en men att tro att klockor kommer göra att man kan dö lycklig bara för att man drömmer om dem tror jag helt enkelt inte en sekund på.

Sen måste man ioförsig inte lägga massa pengar för att umgås med nära och kära men möjligheten att göra saker tillsammans ökar ju markant om man har likvidare tillgångar än klockor.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Sparande blir lätt till ett beroende har jag märkt på mina vänner där dom gör allt för att kunna lägga undan bara liiite till utan att ha ngt direkt mål med sitt sparande. Detta gör att dom jobbar mer och slutar unna sig saker som kostar pengar för att få mer avkastning i en avlägsen framtid. En framtid som skjuts upp hela tiden ser att kunna generera än mer avkastning.
"ska bara spara tills jag kan leva på avkastning" jo tjena, det har många sagt men typ ingen gjort. Det går ju alltid att spara liiite till.
Det är enligt mig totalt värdelöst men alla är ju olika.
Som med så mycket annat är väl lagom bäst antar jag :)

Tre saker som många ångrar på sin dödsbädd är att de jobbat för mycket, umgåtts för lite med familjen och att de inte förverkligade sina drömmar.
 

16610

Patek
2-Faktor
Spara och ha pengar på banken kanske gör att man inte lever och unnar sig saker. ("Snål när man har")Jag tänker ge mina barn så mycket jag kan innan jag dör. Bättre se dem ha roligt medan man lever än ge ett arv. Gör vad ni vill med pengarna! Jag har en ide och kör på det
 
Topp