• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stor differens är ok per dygn?

Hej på er!

Jag är ny på det här med vintage klockor. Fick hem en klocka för ett par dagar sedan och en fråga behöver jag ha svar på. Vilken avvikelse, sekunder, anser ni är ok på en mekanisk klocka från 70-talet per dygn?
 
En klocka med bra urverk bör ligga runt +- 5 - 15 sek / dygn. Ligger den stabilt där så tycker jag det är OK. Varierar avvikelsen kraftig så är det dags för service och det finns risk för att verket tar skada av torkad olja osv.
Anser jag.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Finns det något specifikt man kan säga att det beror på om en mekanisk klocka går för fort respektive för långsamt?

Upp till +-20 SEK kan jag tycka är ok på en vintage klocka.
 
Finns det något specifikt man kan säga att det beror på om en mekanisk klocka går för fort respektive för långsamt?

Går klockan för sakta beror det på för stora slag i balansen.
Tvärtom om den går för fort.
Att klockan går för sakta ger ev. utrymme för en enkel ruckning, som första åtgärd.
Går den däremot för fort är det närmare till servicebehov.
Detta är min erfarenhet som "hobbyruckare".
China vet säkert bättre.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Går klockan för sakta beror det på för stora slag i balansen.
Tvärtom om den går för fort.
Att klockan går för sakta ger ev. utrymme för en enkel ruckning, som första åtgärd.
Går den däremot för fort är det närmare till servicebehov.
Detta är min erfarenhet som "hobbyruckare".
China vet säkert bättre.
Tack för info! Då kanske jag bara behöver få min DJ ruckad.
 
Tackar för de snabba svaren!

Som jag skrev först är jag ny på det här med äldre klockor. Köpte en Oris på tradera. Fin dresser som var rengjord och oljad samt gick bra och håller tiden. Låter bra tyckte jag pga min oerfarenhet och inkompetens. Den köper jag! Tyvärr går klockan ca 70 sek/dygn fel visade det sig när den kom fram.

Nåväl, en erfarenhet rikare blev jag!
 

Icaras

Rolex
Tackar för de snabba svaren!

Som jag skrev först är jag ny på det här med äldre klockor. Köpte en Oris på tradera. Fin dresser som var rengjord och oljad samt gick bra och håller tiden. Låter bra tyckte jag pga min oerfarenhet och inkompetens. Den köper jag! Tyvärr går klockan ca 70 sek/dygn fel visade det sig när den kom fram.

Nåväl, en erfarenhet rikare blev jag!
Vanligt på tratten. Med kommentaren "går bra för sin ålder", trots att den i verkligheten springer iväg runt mimuten per dag.
 
Topp