Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur stor differens är ok per dygn?

Diskussion i 'Vintage' startad av Roger044, 23 januari 2014.

1. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Hej på er!

Jag är ny på det här med vintage klockor. Fick hem en klocka för ett par dagar sedan och en fråga behöver jag ha svar på. Vilken avvikelse, sekunder, anser ni är ok på en mekanisk klocka från 70-talet per dygn?

2. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

En klocka med bra urverk bör ligga runt +- 5 - 15 sek / dygn. Ligger den stabilt där så tycker jag det är OK. Varierar avvikelsen kraftig så är det dags för service och det finns risk för att verket tar skada av torkad olja osv.
    Anser jag.

3. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Finns det något specifikt man kan säga att det beror på om en mekanisk klocka går för fort respektive för långsamt?

Upp till +-20 SEK kan jag tycka är ok på en vintage klocka.

4. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Går klockan för sakta beror det på för stora slag i balansen.
    Tvärtom om den går för fort.
    Att klockan går för sakta ger ev. utrymme för en enkel ruckning, som första åtgärd.
    Går den däremot för fort är det närmare till servicebehov.
    Detta är min erfarenhet som "hobbyruckare".
    China vet säkert bättre.

5. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Tack för info! Då kanske jag bara behöver få min DJ ruckad.

6. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö

Vet du kanske när den har blivit servad ,sista gången ?

7. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Tyvärr ingen uppgift på det. Den går ca -15 sek/dygn så troligen skulle den må bra av en service men kan leva med det.

8. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Tackar för de snabba svaren!

Som jag skrev först är jag ny på det här med äldre klockor. Köpte en Oris på tradera. Fin dresser som var rengjord och oljad samt gick bra och håller tiden. Låter bra tyckte jag pga min oerfarenhet och inkompetens. Den köper jag! Tyvärr går klockan ca 70 sek/dygn fel visade det sig när den kom fram.

Nåväl, en erfarenhet rikare blev jag!

9. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Vanligt på tratten. Med kommentaren "går bra för sin ålder", trots att den i verkligheten springer iväg runt mimuten per dag.

10. Roland-1970

Roland-1970 Bonde

Går den så fel kan ju säljaren ha tagit en minut fel och trott 10sec/dygn, lätt gjort men dålig koll i så fall!

11. GurraG

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston
    Jag tycker det här är en rätt bra tabell: http://chronocentric.com/watches/accuracy.shtml

En äldre vintage 40-50 år som går uppåt minuten fel per dygn är inget som stör mig personligen. Som tidigare nämnts så ska man hålla ögonen på om klockan inte går konsekvent för fort eller långsamt, då är det servicedags.