• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stora skakningar klarar en klocka?

nissehult

Patek
2-Faktor
Man säger ju ofta att man inte skall spela golf med en "vanlig" mekanisk klocka på grund av stötarna som uppstår. Och detta förstår jag. Men frågan som nyligen dök upp i min skall är: Hur mycket vardags-skakningar klarar en vanlig klocka av?

När jag lagade köttfärssås igår så skakade jag ur burken med krossade tomater, det blev en någonlunda kraftig och snärtig rörelse med vänsterhanden (fredagsskämt undanbedes... :bag: ) Likaså skakar jag av vattnet på händerna när jag har tvättat dom. Är dessa skakningar för stora och kan de skada klockan?

Hur är det om jag cyklar på en lätt sunkig grusväg eller MTBar i skogen? Heter man Nadal och sponsras av RM så behöver man inte bry sig att klockan kanske skakas sönder. Men vi vanliga då? Var går gränsen? Förutom alla som har åsikter i allt, finns det någon som tekniskt har ett bra svar?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag kommer inte prova med min klocka men får jag gissa så pallar en mekanisk klocka en hel del.
Och speciellt en rolex... ;)

Hur som helst, jag har kommit till den fasen i livet att jag tycker att saker skall användas och oroar mig inte nämnvärt. Men frågan tycker jag är intressant för när jag reflekterar över min användning så skakar klockan en hel del. Att slå sås-sleven mot grytan torde väl vara ok, men hur mår klockan om jag har den när jag hamrar?
 

billo

Cartier
Jag brukar aldrig tänka på det. Mina klockor är med mig i vått och torrt. Men då bär jag inte på klockor som är värda så mycket.
 

billo

Cartier
Jag kommer inte prova med min klocka men får jag gissa så pallar en mekanisk klocka en hel del.
Jag tycker du skall göra ett droptest på din dyraste klocka. Tycker du inte de skulle vara värt att veta vad man får för pengarna.

Men som jag tidigare skrev så har jag mina klockor med mig på många äventyr. Så jag tror att de tål rätt så mycket.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag bär min JLC 95 procent av tiden, jobbar som elektriker vilket kan innebära att man får använda slagborr då och då. Än så länge har jag inte märkt nåt men det är en ISO certifierad dykare så den bör klara en del och jag anser att sakerna ska användas :)
He, he. Brorsan var fundersam när jag hade min JLC (Master Hometime) och låg och skrivade trädgårdsmöbel i somras. Efter ett tag tog jag dock av den - men det var för att rädda lädret från svetten som flödade.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tycker du skall göra ett droptest på din dyraste klocka. Tycker du inte de skulle vara värt att veta vad man får för pengarna.

Men som jag tidigare skrev så har jag mina klockor med mig på många äventyr. Så jag tror att de tål rätt så mycket.

Jag kan meddela herren att det inte är aktuellt :D
 

Apansson

Torpare
Kör min PO i cykelverkstaden och sågar upp lås och skit med. Hårda ryck och hamrande och sånt, har absolut inte haft några problem med den. Öppnade upp den hos urmakare häromveckan för snabbkoll, de märkte inget konstigt alls. Kötta på med dina stålklockor - de är till för att användas!
 

freno

Omega
Jo tycker hagelrekylen är mjukare som du säger, fast när man ligger och smäller på ett gäng 338lm så trycker det en del.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kör min PO i cykelverkstaden och sågar upp lås och skit med. Hårda ryck och hamrande och sånt, har absolut inte haft några problem med den. Öppnade upp den hos urmakare häromveckan för snabbkoll, de märkte inget konstigt alls. Kötta på med dina stålklockor - de är till för att användas!
Min tanke också.

Då är det med andra ord större risk att få spräckt glas på grund av hög fumlighets-koefficient och ofrivilligt möte mellan klocka och stenmur. Skönt att veta att det är jag som kontrollerar ödet till slut ändå... :)
 

freno

Omega
Bara köra tills det rasar, bara lämna in för lagning. Kommer ju aldrig paja så hårt att den inte går att fixa.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
alltså... klappa händer och spela golf.. seriöst?

rocket-launch-o.gif
 

MBx

Cartier
Jag kör mina rolex när jag är på skjutbanan och har inte oroat mig nämnvärt och de tickar på efter ett par tusen smällar.

Samma här fast jag inte kunnat skjuta så mycket jag önskat. Några hundra hagelsmällar på lerduvebanan och klockan på handleden utan några problem. Har min Sub på handleden nästan jämnt utan att fundera så mycket.

Grannarna har sina DD på handlederna när de ska ut på golfbanan - verkar inte bekymra dem.:)

Edit: kan vara värt att länka till NASAs test av Omega Professional Speedmaster där de bokstavligen bankar s%#ten ur klockan:

6. Shock
Six shocks of 40 Gs, each 11 milliseconds in duration, in six different directions.

7. Acceleration
The equipment shall be accelerated linearly from 1 G to 7.25 Gs within 333 seconds, along an axis parallel to the longitudinal spacecraft axis.

http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1122
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Edit: kan vara värt att länka till NASAs test av Omega Professional Speedmaster där de bokstavligen bankar s%#ten ur klockan:

6. Shock
Six shocks of 40 Gs, each 11 milliseconds in duration, in six different directions.

7. Acceleration
The equipment shall be accelerated linearly from 1 G to 7.25 Gs within 333 seconds, along an axis parallel to the longitudinal spacecraft axis.

http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1122
Tack för länken.

Nu skall jag bara hitta en billig g-mätare som jag kan ha med mig när jag lagar köttfärssås. Mer apparater i köket är bra för självkänslan. :)
 

F-L-P

Panerai
Tack för länken.

Nu skall jag bara hitta en billig g-mätare som jag kan ha med mig när jag lagar köttfärssås. Mer apparater i köket är bra för självkänslan. :)


Finns gratis på googleplay och appstore. i stort sett lika bra som alla utom de värsta vibrationsmätarna på marknaden enligt våra mättekniker. och sen på med någon sporthållare långt ut på armen.
 

Xaero

Omega
Jag har en SEIKO monster som jag misshandlar rätt friskt. Den har varit med på gymmet och gjort olympiska styrkelyft, den har varit med i skogen och jag har tappat den i golvet säkert 20 gånger. Den går som en... Ja, klocka, den håller tiden med sådär +20 sekunder på en vecka.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Träffade en urmakare hyfsat nyligen, och det var inte en vanlig hobbyskruvare, utan en riktigt urmakare.
Som till vardags skruvade perpetual calander och dyl.

Han tog sin dubbelkronograf och drog den i bordet, så hårt så det vände sig i magen på mig.
Han sa att den klarar det, men förmodligen behöver en service nu. (han hade inte misshandlat den på det viset om det ändå inte var servicebehov)
En sån smäll i bordet motsvarade runt 50-60G (sa han)

Så med detta sagt så klarar en mekanisk klocka rätt mkt, MEN det tär på dem. Ökad misshandel minskar serviceintervallen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Träffade en urmakare hyfsat nyligen, och det var inte en vanlig hobbyskruvare, utan en riktigt urmakare.
Som till vardags skruvade perpetual calander och dyl.

Han tog sin dubbelkronograf och drog den i bordet, så hårt så det vände sig i magen på mig.
Han sa att den klarar det, men förmodligen behöver en service nu. (han hade inte misshandlat den på det viset om det ändå inte var servicebehov)
En sån smäll i bordet motsvarade runt 50-60G (sa han)

Så med detta sagt så klarar en mekanisk klocka rätt mkt, MEN det tär på dem. Ökad misshandel minskar serviceintervallen.


Bjud in den snubben på nästa GTG i Götet :D
 

Hugii

Audemars
Träffade en urmakare hyfsat nyligen, och det var inte en vanlig hobbyskruvare, utan en riktigt urmakare.
Som till vardags skruvade perpetual calander och dyl.

Han tog sin dubbelkronograf och drog den i bordet, så hårt så det vände sig i magen på mig.
Han sa att den klarar det, men förmodligen behöver en service nu. (han hade inte misshandlat den på det viset om det ändå inte var servicebehov)
En sån smäll i bordet motsvarade runt 50-60G (sa han)

Så med detta sagt så klarar en mekanisk klocka rätt mkt, MEN det tär på dem. Ökad misshandel minskar serviceintervallen.



Ok
 

Cryssarn

Rolex
Har också tänkt lite på det, eftersom klockmaster sa att trots att service blivit gjord för 2 år sen så kan en till behövas ifall den fått en smäll. frågan är vad för smäll han menade
 
Topp