Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur stora skakningar klarar en klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av nissehult, 29 september 2014.

1. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Man säger ju ofta att man inte skall spela golf med en "vanlig" mekanisk klocka på grund av stötarna som uppstår. Och detta förstår jag. Men frågan som nyligen dök upp i min skall är: Hur mycket vardags-skakningar klarar en vanlig klocka av?

När jag lagade köttfärssås igår så skakade jag ur burken med krossade tomater, det blev en någonlunda kraftig och snärtig rörelse med vänsterhanden (fredagsskämt undanbedes... :bag: ) Likaså skakar jag av vattnet på händerna när jag har tvättat dom. Är dessa skakningar för stora och kan de skada klockan?

Hur är det om jag cyklar på en lätt sunkig grusväg eller MTBar i skogen? Heter man Nadal och sponsras av RM så behöver man inte bry sig att klockan kanske skakas sönder. Men vi vanliga då? Var går gränsen? Förutom alla som har åsikter i allt, finns det någon som tekniskt har ett bra svar?

2. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag kommer inte prova med min klocka men får jag gissa så pallar en mekanisk klocka en hel del.

billo gillar detta.
  3. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Och speciellt en rolex... ;)

Hur som helst, jag har kommit till den fasen i livet att jag tycker att saker skall användas och oroar mig inte nämnvärt. Men frågan tycker jag är intressant för när jag reflekterar över min användning så skakar klockan en hel del. Att slå sås-sleven mot grytan torde väl vara ok, men hur mår klockan om jag har den när jag hamrar?

Drillen gillar detta.
  4. billo

billo Stadsbo

Jag brukar aldrig tänka på det. Mina klockor är med mig i vått och torrt. Men då bär jag inte på klockor som är värda så mycket.

5. billo

billo Stadsbo

Jag tycker du skall göra ett droptest på din dyraste klocka. Tycker du inte de skulle vara värt att veta vad man får för pengarna.

Men som jag tidigare skrev så har jag mina klockor med mig på många äventyr. Så jag tror att de tål rätt så mycket.

6. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Jag bär min JLC 95 procent av tiden, jobbar som elektriker vilket kan innebära att man får använda slagborr då och då. Än så länge har jag inte märkt nåt men det är en ISO certifierad dykare så den bör klara en del och jag anser att sakerna ska användas :)

Patrik Pettersson, Icaras, Fido1 och 2 andra gillar detta.
  7. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

He, he. Brorsan var fundersam när jag hade min JLC (Master Hometime) och låg och skrivade trädgårdsmöbel i somras. Efter ett tag tog jag dock av den - men det var för att rädda lädret från svetten som flödade.

Vesper gillar detta.
  8. freno

freno Bonde

Jag kör mina rolex när jag är på skjutbanan och har inte oroat mig nämnvärt och de tickar på efter ett par tusen smällar.

Tom H, RosaCasio och nissehult gillar detta.
  9. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag kan meddela herren att det inte är aktuellt :D

10. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Kör min PO i cykelverkstaden och sågar upp lås och skit med. Hårda ryck och hamrande och sånt, har absolut inte haft några problem med den. Öppnade upp den hos urmakare häromveckan för snabbkoll, de märkte inget konstigt alls. Kötta på med dina stålklockor - de är till för att användas!

FilipF, tim ur länk och nissehult gillar detta.
  11. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Jag har fått för mig att rekylen från ett skjutvapen är "mjukare" än till exempel ett hammarslag, men det kanske beror på skjutvapnet i fråga.

Tom H gillar detta.
  12. freno

freno Bonde

Jo tycker hagelrekylen är mjukare som du säger, fast när man ligger och smäller på ett gäng 338lm så trycker det en del.

Sent from my iPad using Tapatalk

meo_swe gillar detta.
  13. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Min tanke också.

Då är det med andra ord större risk att få spräckt glas på grund av hög fumlighets-koefficient och ofrivilligt möte mellan klocka och stenmur. Skönt att veta att det är jag som kontrollerar ödet till slut ändå... :)

14. Snigel

Snigel Stadsbo

Bra trådstart, samma tanke slog mig härom veckan. Att applådera är ju en annan rörelse som borde påfresta urverket.

nissehult gillar detta.
  15. freno

freno Bonde

Bara köra tills det rasar, bara lämna in för lagning. Kommer ju aldrig paja så hårt att den inte går att fixa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Svanis115 gillar detta.
  16. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    alltså... klappa händer och spela golf.. seriöst?

rocket-launch-o.gif

P-A, Philippe Stern, Kairo och 10 andra gillar detta.
  17. MBx

MBx Stadsbo

Samma här fast jag inte kunnat skjuta så mycket jag önskat. Några hundra hagelsmällar på lerduvebanan och klockan på handleden utan några problem. Har min Sub på handleden nästan jämnt utan att fundera så mycket.

Grannarna har sina DD på handlederna när de ska ut på golfbanan - verkar inte bekymra dem.:)

Edit: kan vara värt att länka till NASAs test av Omega Professional Speedmaster där de bokstavligen bankar s%#ten ur klockan:

6. Shock
    Six shocks of 40 Gs, each 11 milliseconds in duration, in six different directions.

7. Acceleration
    The equipment shall be accelerated linearly from 1 G to 7.25 Gs within 333 seconds, along an axis parallel to the longitudinal spacecraft axis.

http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1122

nissehult och freno gillar detta.
  18. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Tack för länken.

Nu skall jag bara hitta en billig g-mätare som jag kan ha med mig när jag lagar köttfärssås. Mer apparater i köket är bra för självkänslan. :)

Sputniq gillar detta.
  19. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Finns gratis på googleplay och appstore. i stort sett lika bra som alla utom de värsta vibrationsmätarna på marknaden enligt våra mättekniker. och sen på med någon sporthållare långt ut på armen.

nissehult gillar detta.
  20. Xaero

Xaero Bonde

Jag har en SEIKO monster som jag misshandlar rätt friskt. Den har varit med på gymmet och gjort olympiska styrkelyft, den har varit med i skogen och jag har tappat den i golvet säkert 20 gånger. Den går som en... Ja, klocka, den håller tiden med sådär +20 sekunder på en vecka.

nissehult gillar detta.
  21. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Det borde väl vara hur lugnt som helst. Jag tänker mig mer att man jobbar som snickare eller står och borrar med en gatuborr.

22. Hugii

Hugii Biskop

Oavsett hur mkt klockan klarar av.. varför utsätta den för onödigt lidande? :) :rage:

23. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Träffade en urmakare hyfsat nyligen, och det var inte en vanlig hobbyskruvare, utan en riktigt urmakare.
    Som till vardags skruvade perpetual calander och dyl.

Han tog sin dubbelkronograf och drog den i bordet, så hårt så det vände sig i magen på mig.
    Han sa att den klarar det, men förmodligen behöver en service nu. (han hade inte misshandlat den på det viset om det ändå inte var servicebehov)
    En sån smäll i bordet motsvarade runt 50-60G (sa han)

Så med detta sagt så klarar en mekanisk klocka rätt mkt, MEN det tär på dem. Ökad misshandel minskar serviceintervallen.

_jonte, Bauuer, Aurum och 3 andra gillar detta.
  24. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Hoppade runt med en Cheva Tahoe med min GMT på armen så laga köttfärssås klarar den nog av...

25. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Bjud in den snubben på nästa GTG i Götet :D

26. Hugii

Hugii Biskop

Ok

27. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Att Hammra tär väl inte nämnvärt om man är
    Högerhänt och har klockan på vänster?

Highvalley och Freddie L gillar detta.
  28. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har inte haft några dyrare klockor men haft med mig ett gäng olika automatare genom åren och skjutit på skjutbanan, säkert 10.000 x 9mm.. Ingen har påverkats av detta.
    Har även kollegor med Omega Seamaster, Oris m.fl som skjuter friskt med sina automatare utan problem. Värt att nämna är att vi snackar om aktiv polistjänst med en del våldsam behandling av klockan såsom olika smällar, batongslag etc.
    Skulle aldrig få för mig att ha en klocka som jag tar av mig bara för att jag ska utföra en viss form av aktivitet.. Antingen pallar de trycket eller så blir det flipp :)

Taxman, Simola, jabla och 1 annan gillar detta.
  29. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Har också tänkt lite på det, eftersom klockmaster sa att trots att service blivit gjord för 2 år sen så kan en till behövas ifall den fått en smäll. frågan är vad för smäll han menade

30. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag har hamrat riktigt hårt på tangentbordet och det har min Patek klarat!

Kettil, jabla, Icaras och 8 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield