• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stora skakningar klarar en klocka?

mruhr

Panerai
2-Faktor
alltså... klappa händer och spela golf.. seriöst?

rocket-launch-o.gif

Kan bara hålla med
 

Mille79

Trollungen
Jag kan ha min klocka på armen och helt plötsligt börjar det klia på huvet. Kliar och kollar tiden och det ser onekligen som att den håller
 

Jonaz

Rolex
Jag har skakat cocktails på nattklubb i 25år utan att ta hänsyn till nån klocka. Lite golf är nog bara bra för smörjningen av urverket...
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Cykla helstel aluminium-mountainbike med TAG-Heuer SuperProfessional på handleden leder till 1. hudtrauma och blod efter kronans hack-attack pga skak. 2. att axeln som håller ankaret går av. Fråga mig inte hur jag vet detta.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Läste nån gång att någon hade bilat upp ett betonggolv med en automatisk klocka på sig som aldrig blev sig lik igen.. (många okända parametrar utan källa här, jag vet. men det är väll så rykten är?)

Efter att läst runt här på tråden så känns det ganska säkert att göra vad som med klockan på. Sen att klockan skadar en/hanleden när den studsar runt, det är en annan femma..
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Drar ett exempel: Den stridlyste Che Guevara hade alltid sin Rolex på handleden när han stred, båda på Kuba och Bolivia. Först efter sin avrättning 1967 togs klockan ifrån honom.
Den höll bra trots tuffa förhållande. Har man ett urverk av bra kvalitet ska det inte vara nåt problem.
 

Drillen

Breitling
Jag använder min explorer 2 hela tiden, skjuter glock på bana utan några problem alls!
Har aldrig ens reflekterat över att klockan kanske inte klarar det. Det var någon här som på stod att rekylen ifrån ett skjutvapen är mjukare än ett hammarslag och det betvivlar jag starkt, de är nog jämlika skulle jag vilja påstå.
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Hänger på denna tråden, spelar en del golf och har träffat på minst en som påstår att hon "sabbat" ett mekaniskt ur och nu mer kör utan klocka, o andra sidan sponsrar Omega Rory och åtminståne på reklamfilm har den på under svingen, Olika kvaliterter?
Spelar ni golf med era mekanisk på handleden?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hänger på denna tråden, spelar en del golf och har träffat på minst en som påstår att hon "sabbat" ett mekaniskt ur och nu mer kör utan klocka, o andra sidan sponsrar Omega Rory och åtminståne på reklamfilm har den på under svingen, Olika kvaliterter?
Spelar ni golf med era mekanisk på handleden?
Hon kanske duffade. Det finns ju de som gör det ibland sägs det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Allvarligt talat så har jag duffat med min dåvarande omega planet ocean. Den reagerade inte ens på denna misshandel. Möjligen finns det mer eller mindre känsliga mekaniska urverk?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det beror helt på om golfklubborna är smidda eller gjutna, smidda klubbor är ju mjukare i bollträffen ;)
Jo, smidda klubbor känns mjukheten enbart vid sweetspot-träff. Du menar att det är fake-reklam när proffsen kommer in efter 18 hål med hela klockor? Om jag tänker till kring alla klockor jag sett, provat och ägt, tror jag i de flesta fall att det går att se och känna på klockan hur robust den är. Det finns hela spannet från de man är rädd ska gå sönder vid av- och påtaglig till de som är rena verktygen. De klockor som knappt tål väta går fetbort. Personligen skulle jag aldrig köpa en golfklocka i mjukt guld t ex. Enbart stål, titan eller keramik skulle jag välja.
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
Jo, smidda klubbor känns mjukheten enbart vid sweetspot-träff. Du menar att det är fake-reklam när proffsen kommer in efter 18 hål med hela klockor? Om jag tänker till kring alla klockor jag sett, provat och ägt, tror jag i de flesta fall att det går att se och känna på klockan hur robust den är. Det finns hela spannet från de man är rädd ska gå sönder vid av- och påtaglig till de som är rena verktygen. De klockor som knappt tål väta går fetbort. Personligen skulle jag aldrig köpa en golfklocka i mjukt guld t ex. Enbart stål, titan eller keramik skulle jag välja.
1. Ironi.
2. Inget proffs spelar med klocka.
3. Alla spons-proffs har klockan i bagen och sätter på sig den tydligt inför kamerorna på 18e green just för att sponsorn vill det.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade en Seiko 6309 som inte klarade rejäl vedhuggning. Typ när man drar yxan i vedträt och det inte spricker och sedan slår baksidan av yxan i vedkubben samtidigt som jag stödde med vänsterhanden. Den klockan stannade och dog...
:)
 

Peddjy

Cartier
Har testat att borra ett 20/30-tal långa bergbultar med handhållet med både Hamilton med ett 2824-2 och en G-Shock utan problem.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Anekdoter om hur klocka x klarade sig när jag högg en basilisk ur ett stenblock eller hur klocka y inte klarade sig när jag dödade en mygga med flugsmällaren är visserligen kul att läsa om men bevisar egentligen inte hur stora skakningar en klocka generellt klarar av. Det är lite som att säga att "min morfar rökte som en borstbindare i hela livet och han dog inte förrän han blev 98, därför är slutsatsen att cigaretter inte är farliga."

Den bästa informationen hittills är specen för Speedyns tester. Tyvärr lär vi väl inte få se så många mer specar eftersom jag tror att tillverkarna inte har sådana, alternativt håller de hemliga. Enskilda klockor kommer alltid att klara sig bättre eller sämre än genomsnittet.
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Jo, smidda klubbor känns mjukheten enbart vid sweetspot-träff. Du menar att det är fake-reklam när proffsen kommer in efter 18 hål med hela klockor? Om jag tänker till kring alla klockor jag sett, provat och ägt, tror jag i de flesta fall att det går att se och känna på klockan hur robust den är. Det finns hela spannet från de man är rädd ska gå sönder vid av- och påtaglig till de som är rena verktygen. De klockor som knappt tål väta går fetbort. Personligen skulle jag aldrig köpa en golfklocka i mjukt guld t ex. Enbart stål, titan eller keramik skulle jag välja.
I mitt exempel så hade det inte med bollträff att göra utan hon sa att det var svinghastigheten som skadade rotorn? tror jag. Spela golf med klocka är en vane sak. :happyhappy:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I mitt exempel så hade det inte med bollträff att göra utan hon sa att det var svinghastigheten som skadade rotorn? tror jag. Spela golf med klocka är en vane sak. :happyhappy:
Det där med svinghastigheten har jag hört om förr, om övermänniskan vars sving är något unikt. Jag är ingen urmakare så jag vet inte, men en golfsving är ingen speciellt kraftfull rörelse som kan skada en klocka. I golfsvingen är hastigheten från axel till klubb-blad maxad på klubb-spetsen. Runt handleden är det ingen acceleration direkt, den kommer från en mjuk handled som sätter extra fart på klubb-huvudet. Ingen har en mekanisk klocka där.
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Det där med svinghastigheten har jag hört om förr, om övermänniskan vars sving är något unikt. Jag är ingen urmakare så jag vet inte, men en golfsving är ingen speciellt kraftfull rörelse som kan skada en klocka. I golfsvingen är hastigheten från axel till klubb-blad maxad på klubb-spetsen. Runt handleden är det ingen acceleration direkt, den kommer från en mjuk handled som sätter extra fart på klubb-huvudet. Ingen har en mekanisk klocka där.
Håller helt med dig, intressant att höra andra åsikter i frågan, någonstans brukar "idéer" komma ifrån.
 
Topp