Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur svårt att byta bezel på klockor (t.ex Rolex GMT)

Diskussion i 'Diskussion' startad av JiiWe, 24 mars 2014.

1. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Hej klockvänner,

Som den novis jag är på klockor så har jag en fundering ang. bezels på klockor. Jag tycker att Rolex GMT-versionen med Pepsi-bezel är förbannat snygg och drömmer om att ha en sån på armen. Men så finns det ju som bekant andra läckra bezels också och jag funderar hur det funkar med byte av bezels, är det lätt att byta? Hur mycket tar en urmakare för att göra det? Och hur mycket kostar extra-bezels i olika färger?

Bojke och Rock_N_Ron gillar detta.
  2. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

• Det är mycket enkelt att byta. När man väl kan det så tar det max 1 minut (Se klipp på YouTube)
    • Vet inte vad en urmakare tar för ett byte men 100-200kr kanske?
    • Ett nytt insert hos Rolex AD kostar någonstans mellan 700-1000kr

Bojke, Rock_N_Ron, JiiWe och 1 annan gillar detta.
  3. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har nyligen köpt en Rolex GMT med coke bezel och idag gick jag in till Rob Engström och köpte ett Pepsi insert, monterat och klart för 800. Att byta själv är dock inget svårt alls. Visst känns det lite nervöst att sätta en kniv mot boetten men efter nån gång kan man det där. Här är en video. Man byter alltså bara inlägget och inte hela vridringen.

Bojke, JiiWe, Rock_N_Ron och 1 annan gillar detta.
  4. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Tackar! Verkligen ett idiotsäkert svar (har jag gett dig intrycket att det behövs? :D) Nädå, men det var som jag hade hoppats då, att det skulle vara enkelt med byten.

Vintage92 gillar detta.
  5. ZQT

ZQT The Banker

Det är lätt att byta, vissa insert är svårare att få på än andra.

Jag köpte ett nytt insert för 8 eller 900 hos Rob innan jul, tror det var 900. Monterat och klart på mindre än 2 min.

JiiWe och Rock_N_Ron gillar detta.
  6. Bauuer

Bauuer Borgare

Det går ruskigt smidigt att byta själv efter några gånger! Nya inserts är dock lite knepigare att pressa in i bezeln än äldre (slitna?).
    Jag har skrivit en liten guide till en vän om hur bytet går till, PMa så langar jag över en pdf :)

JiiWe och Rock_N_Ron gillar detta.
  7. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Jag vill oxå ha... Tycker det känns läskigt, men vill gärna göra't...

PM kommer!

Bauuer och jabla gillar detta.
  8. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Tackar för erbjudandet. Har ingen klocka som jag kan öva på just nu så det finns inget behov av pdf just nu, men hör av mig om jag skaffar en för då jäklar ska det bytas bezels! :D

Utmärkta svar allihopa. Har skrivit upp en sån klocka på vill ha-listan nu eftersom byte av bezel var så enkelt

Bauuer gillar detta.
  9. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Finns det risk att ha sönder insert vid första försöket?

10. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Tack som f-n Bauuer. Bra guide!
    Du borde publicera den för allmän beskådan i Mod & Fix-delen på forumet så alla får ta del av den!

Men det känns j-ligt läskigt för en med tummen mitt i bägge vänsterhänderna som jag... :banghead:

Bauuer gillar detta.
  11. Bauuer

Bauuer Borgare

Insertet är av aluminium, för att ha sönder det krävs en rejäl kraft, inget du kan åstadkomma med bara händerna. Det finns dock en liten fjäder (iaf på safirmodellerna) som är klickmekanismen och den kan i värsta fall böjas eller hamna ur läge. Jag har både böjt till min efter ett missöde och lyckats placera den rätt efteråt så omöjligt är det inte! :)

Varsågod, tack för uppskattningen! Har funderat på det själv och det kanske kommer framöver, ska bara få tid att lösa det :)
    Och så läskigt är det inte ;)

12. egbert

egbert Friends of KS

Gör lite ont att titta och lyssna på.

13. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten

:bawling:

Mårtenssons ur Brookfield