• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tänker ni angående framtida klockinköp...

...som ni alla vet så kan klocksamlande vara både billigt eller fruktansvärt dyrt beroende vilken inriktining eller budget man har, men hur tänker ni?

Har ni en budget som ni inte KAN överskrida finansiellt eller rentav bara inte VILL överskrida även om ni skulle kunna...

Planerarar ni att bara fortsätta köpa eller har ni ett mål och när ni når dit så är ni KLARA?

Jag personligen med min nuvarande ekonomi kan väl med gott samvete tänka mig lägga undan några tusen per månad (om man inte får en bra bonus eller gör lite extra på nåt lägenhetsköp osv) dvs att köpa någon klocka per år för säg runt 20 000 - 30 000 SEK MAX, men jag skulle även vilja ha klockor för 100 000, om ni sitter i samma sits som mig, vilket många säkert gör, köper ni nån klocka per år och sedan säljer av några och köper i en klass dyrare och sedan börjar öm :lol: och på det sättet så har man lite roligt och köper några klockor under processen ELLER sparar ni tills ni har råd med den ni vill ha även om det skulle ta säg 3 år?

För man blir väl aldrig klar med den här skiten för när man väl har råd med sin drömklocka så finns det alltid en som är lite finare och troligtvis dyrare som man suktar efter eller så vill man helt enkelt bara ha en till :cool: ....

Vore kul och veta hur NI tänker...
 

Optimisten

Cartier
Utan att gå in på detaljer kollar jag på balansräkningen inte resultaträkningen vid klockköp. Samt självklart en likviditetsbedömning.

Jag avråder från att köpa klockor på kredit - men hey folk köper resor på kredit och en klocka har ju iaf ett visst värde kvar.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Jag är ju än så länge i början av mitt klockintresse. Vill gärna bygga upp en liten arsenal på 2-3 schysta klockor, tänk 25-50 tkr innan jag börjar experimentera med billigare varianter för 0-10 tkr samt dyrare +50 tkr. Är sugen på både CWC-beater och någon schyst Glycine samt Sinn men väntar med det tills jag kompletterat min PO med åtminstone en Rolex. :cool: Är öht inte märkestrogen men däremot skulle jag nog inte köpa obskyra modeller som riskerar att falla rejält i värde.
 

Optimisten

Cartier
Fryken skrev:
Jag är ju än så länge i början av mitt klockintresse. Vill gärna bygga upp en liten arsenal på 2-3 schysta klockor, tänk 25-50 tkr innan jag börjar experimentera med billigare varianter för 0-10 tkr samt dyrare +50 tkr. Är sugen på både CWC-beater och någon schyst Glycine samt Sinn men väntar med det tills jag kompletterat min PO med åtminstone en Rolex. :cool: Är öht inte märkestrogen men däremot skulle jag nog inte köpa obskyra modeller som riskerar att falla rejält i värde.

Nästan alla klockor har stora värdefall om du inte köper beg.

Köper du ett udda märke kan du få problem med att hitta en köpare vid försäljning. Då gäller det att ha tålamod och likviditet att vänta ut rätt köpare, kan ta ett år, om du vill få ut ok pris.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Optimisten skrev:
Fryken skrev:
Jag är ju än så länge i början av mitt klockintresse. Vill gärna bygga upp en liten arsenal på 2-3 schysta klockor, tänk 25-50 tkr innan jag börjar experimentera med billigare varianter för 0-10 tkr samt dyrare +50 tkr. Är sugen på både CWC-beater och någon schyst Glycine samt Sinn men väntar med det tills jag kompletterat min PO med åtminstone en Rolex. :cool: Är öht inte märkestrogen men däremot skulle jag nog inte köpa obskyra modeller som riskerar att falla rejält i värde.

Nästan alla klockor har stora värdefall om du inte köper beg.

Köper du ett udda märke kan du få problem med att hitta en köpare vid försäljning. Då gäller det att ha tålamod och likviditet att vänta ut rätt köpare, kan ta ett år, om du vill få ut ok pris.

Jotack, allt det är jag fullt medveten om.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag tänker ungefär såhär:

Jag sparar ca 10 % av nettoinkomsten varje månad. Ett sparande som inte går till något speciellt utan jag leker mest med dom i dels korta positioner i mikrobolag och sen även ett par större poster där jag har mitt vanliga sparande. Sparandet har inget mål, utan mest som buffert inför framtiden just nu, varför man sparar är faktiskt en riktigt bra fråga, för har man inget mål då sparar man nog för länge eller för lite.

Men till frågan: jag skulle kunna gå till RobE idag och plocka ut en ny version av drömklockan just nu, en SubC eller GMT. Och trots detta så letar jag inte ens efter de begagnade varianterna utan mest drömmer och kollar på alla andra som handlar. Har dock gjort en lite ny planering och ska försöka hitta en årsklocka, antingen Sub eller GMT, och köpa den inom 1½-2 års tid.

Så svaret på frågan blev egentligen inte ens ett svar. Svaret är att jag inte har någon bestämd buffert men när jag är sugen kollar jag lite mer och hittar jag det objektet som jag vill ha, slår jag till. Spontaniteten är skrämmande betydelsefull. :mrgreen:
 

RosaCasio

Cartier
Skulle i framtiden vilja ha 3-4 riktigt fina (dyra) klockor och ett antal mindre dyra klockor mest för att kunna variera mig. En tanke jag har haft länge med klockorna är att kunna ge de fina i arv till barnen ( har inga just nu vad jag vet) som ett minne och då får man ju gå upp i prisklass till något som håller.

När det kommer till priset för en klocka kan jag i dagsläget inte alls motivera ett köp för över 20´ eftersom det finns så mycket annat jag egentligen borde lägga pengar på men inte gör. Men när jag väl hittar en klocka i de prisklasserna så försöker jag blunda för priset hos säljaren och istället komma fram till vad JAG vill betala för klockan i fråga. Har inga problem att skicka iväg ett bud och oftast får jag inget svar tillbaka, men ibland så händer det.

Sen är en ny grej jag har tänkt på är att försöka köpa en ny klocka vid varje resmål jag gör istället för en massa krimskrams som badlakan och sånt.
 

Målarn

The Steak
För mig är det Dyrt, gillar ju enbart guldklockor (finns vissa stålisar jag skulle kunna ha) :)!!
Så det blir Max en klocka per 1-1,5år..
Nu nästa blir ju guld GMTn och hoppas allt är klart tills jul iaf... Håller tummarna :mrgreen:

Sen efter GMTn blir det nog med all säkerhet en DD, därav förfrågningen att någon tar med sig en DD till GTGn (tack Spencer :))
Finns ju sjukt mycket olika tavelalternativ till DD så jag kommer nog sitta uppe flera nätter i rad tills jag har hittat någon speciell tavla jag fastnar extra mycket för och ja den kommer bli dyr om det är en ovanligare tavla jag fastnar för :lol:

Och vill fortfarande ha en Speedy i helguld, fast det ska vara Pro Deluxe modellen som tillverkades mellan 69-75 om jag minns rätt (finns bara 1000x) för Reduced är hela 4mm mindre + väger mindre och det känns tro mig :D så max 80-100k per år på klocka/klockor, då är det verkligen MAXAT haha :D och Nej jag lever ej på nudlar då :)...
Länk till bild på klockan, photobucket vägrar ta emot bilder just nu..

Är den inte VACKER :)???
http://forums.watchuseek.com/attachments/f20/589025d1325145237-couldn%92t-resist-img_4781.jpg

Efter dem tre har jag ingen aning om vad jag vill ha för klockor men det löser sig nog ganska så snabbt hahah ;)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Målarn skrev:
För mig är det Dyrt, gillar ju enbart guldklockor (finns vissa stålisar jag skulle kunna ha) :)!!
Så det blir Max en klocka per 1-1,5år..
Nu nästa blir ju guld GMTn och hoppas allt är klart tills jul iaf... Håller tummarna :mrgreen:

Sen efter GMTn blir det nog med all säkerhet en DD, därav förfrågningen att någon tar med sig en DD till GTGn (tack Spencer :))
Finns ju sjukt mycket olika tavelalternativ till DD så jag kommer nog sitta uppe flera nätter i rad tills jag har hittat någon speciell tavla jag fastnar extra mycket för och ja den kommer bli dyr om det är en ovanligare tavla jag fastnar för :lol:

Och vill fortfarande ha en Speedy i helguld, fast det ska vara Pro Deluxe modellen som tillverkades mellan 69-75 om jag minns rätt (finns bara 1000x) för Reduced är hela 4mm mindre + väger mindre och det känns tro mig :D så max 80-100k per år på klocka/klockor, då är det verkligen MAXAT haha :D och Nej jag lever ej på nudlar då :)...
Länk till bild på klockan, photobucket vägrar ta emot bilder just nu..

Är den inte VACKER :)???

http://forums.watchuseek.com/attachments/f20/589025d1325145237-couldn%92t-resist-img_4781.jpg

Efter dem tre har jag ingen aning om vad jag vill ha för klockor men det löser sig nog ganska så snabbt hahah ;)

Den där är riktigt jäkla läcker!!!
 

Målarn

The Steak
Fryken skrev:
Målarn skrev:
För mig är det Dyrt, gillar ju enbart guldklockor (finns vissa stålisar jag skulle kunna ha) :)!!
Så det blir Max en klocka per 1-1,5år..
Nu nästa blir ju guld GMTn och hoppas allt är klart tills jul iaf... Håller tummarna :mrgreen:

Sen efter GMTn blir det nog med all säkerhet en DD, därav förfrågningen att någon tar med sig en DD till GTGn (tack Spencer :))
Finns ju sjukt mycket olika tavelalternativ till DD så jag kommer nog sitta uppe flera nätter i rad tills jag har hittat någon speciell tavla jag fastnar extra mycket för och ja den kommer bli dyr om det är en ovanligare tavla jag fastnar för :lol:

Och vill fortfarande ha en Speedy i helguld, fast det ska vara Pro Deluxe modellen som tillverkades mellan 69-75 om jag minns rätt (finns bara 1000x) för Reduced är hela 4mm mindre + väger mindre och det känns tro mig :D så max 80-100k per år på klocka/klockor, då är det verkligen MAXAT haha :D och Nej jag lever ej på nudlar då :)...
Länk till bild på klockan, photobucket vägrar ta emot bilder just nu..

Är den inte VACKER :)???

http://forums.watchuseek.com/attachments/f20/589025d1325145237-couldn%92t-resist-img_4781.jpg

Efter dem tre har jag ingen aning om vad jag vill ha för klockor men det löser sig nog ganska så snabbt hahah ;)

Den där är riktigt jäkla läcker!!!

Jaa den är helt sjukt Vacker!!! Finns en på chrono24 för 129k, tror den är till salu i Tyskland :D
Speedy Reduced vart en spontanköp för jag ville ha en guldspeedy just då haha :oops: men jag tjänade pengar på den iaf så de lugnt :D
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Jag har väl ingen direkt taktik i mina klockinköp utan det varierar från gång till gång. Senaste köpet var dock högst motiverat då jag jobbar en kortare period som provare/mekaniker på jobbet så behövde en Beater. Annars söker jag efter det jag är sugen på för stunden, just nu en 16613.

Dock finns det ju givetvis i bakhuvudet att nästa klocka ska fylla någon form av funktion i samlingen, samtidigt som man vill "växla upp" och byta till mer exklusiva pjäser.
 
Just nu är jag helt insnöad på en Tudor Pelagos. Black Bay stod jag och klämde på idag men då vissa genetiska defekter sätter stopp för annat än titan så går den tyvärr bort om jag inte skulle köra bund-band.
Fast man kanske skulle göra som Målar'n och köra helguld.......

För övrigt är jag tämligen färsk i gamet så nästa vecka kan det mycket väl vara något annat som gäller :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag är, vilket inte lär överaska de som känner mig, väldigt spontan i mina köp men då gäller det sällan större summor. Jag är också lite snål, håller gärna hårt i mina pengar och tillhör de med en relativt låg inkomst trots längre utbildning (har ju så jag klarar mig utan några som helst problem, viktigt poängtera).

Klockor för mig är en ren lyxkonsumtion, så även resor men det är två ting jag brinner starkt för men som båda kräver att sparas ihop (aldrig få för mig ta på kredit). Jag har alltid en budget som oftast kan överskridas med några tusenlappar om det skulle komma något superkul men problemet för mig ligger i att veta vad jag vill ha. Det ändras så fort...

De senaste två åren har jag dock funderat mycket på att "uppgradera" mig till lite högre prisklasser men det kommer alltid något emellan (bil, resor etc. som oftast är värt det med ska tilläggas) så långsiktiga mål är kanske inte min grej. Likväl skulle jag i praktiken kunna köpa en dyrare klocka nu men problemet är veta vilken och så sätter snålheten eller nog rättare sagt ovissheten in kring framtiden. Men framförallt är det nog svårigheten av att veta vad jag vill ha, när det kommer till dyrare inköp är jag numera mycket mindre spontan. Tack och lov :mrgreen:
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ett klockkonto som stadigt ökar i "totalvärde". Små steg varje år. Har ingen riktig plan men har aldrig så många klockar att jag inte använder alla. I år har det blivet en Panerai och en Ploprof. Köpte till ok begpris så kommer förmodligen inte uppleva ngn större värdeminskning, då känns det liksom mer försvarbart. Sålde en Zenith Defy och en Breitling B-1.

Kom på att jag köpte en Omega AT igår till pappa. En riktig förlustaffär :D

På min radar ligger Rolex. Sub G/S eller hulken ligger bra till :D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag gör vad jag känner för.

Även om det såklart finns ett max.. Men det höjs ju hela tiden i och med att man tjänar mer pengar.

Sedan sker saker som att man har otrolig tur och vinner en klocka på TTT-lotteriet, och då finns det genast möjlighet att göra något ännu roligare.

Pengar som jag spenderar på klockor, ser jag som ett slags sparande. Jag köper aldrig nytt, och förlorar således aldrig någon större summa. Den dagen jag behöver, så kan jag sälja för att lösa kontanter.

Är dock väldigt mån om att alltid ha pengar så att jag kan göra det jag vill. Klockorna får inte stå ivägen för annat skoj...
 
  • Like
Reactions: jhm

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
vaniljglass skrev:
Jag gör vad jag känner för.

Även om det såklart finns ett max.. Men det höjs ju hela tiden i och med att man tjänar mer pengar.

Sedan sker saker som att man har otrolig tur och vinner en klocka på TTT-lotteriet, och då finns det genast möjlighet att göra något ännu roligare.

Pengar som jag spenderar på klockor, ser jag som ett slags sparande. Jag köper aldrig nytt, och förlorar således aldrig någon större summa. Den dagen jag behöver, så kan jag sälja för att lösa kontanter.

Är dock väldigt mån om att alltid ha pengar så att jag kan göra det jag vill. Klockorna får inte stå ivägen för annat skoj...

Lite som ett vanligt bankkonto. 0 % ränta och förmodligen ingen större förlust :D

Hade glömt att det var du som vann GMTn. Du fick den på min födelsedag så jag tycker att jag borde vara den rättmätige ägaren :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det här med att man skulle kunna nå ett mål med sin samling är ju bara rent skitsnack. -I alla fall för mig.

Sjävklart hade jag kunnat köpa dyrare klockor och det tror jag alla här kan utifrån vad de redan har. Sen vad som definieras som dyrt är inte enbart en inkomstfråga, utan handlar väldigt mycket om prioritering. Jag hade kunnat sälja motorcykeln (1500kr/mån), sluta resa 2-3 gånger / år (1500kr/mån) och sluta köpa kaffe på väg till jobbet (400kr/mån). Jag hade även kunnat gå runt med en kontantkortsmobil från Claes Olsson (300kr/mån).

Vips så hade jag haft en klockfond på 3200kr/mån, men jag hade inte haft samma livskvalitet utifrån att jag inte tror en klocka för 38400kr / år hade gett mig samma livskvalitet.


JakobZ skrev:
Jag tänker ungefär såhär:

Jag sparar ca 10 % av nettoinkomsten varje månad. Ett sparande som inte går till något speciellt utan jag leker mest med dom i dels korta positioner i mikrobolag och sen även ett par större poster där jag har mitt vanliga sparande.

Spännande. Aktietips mottages gärna via PM! ;)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hur tänker ni angående framtida klockinköp...

Håller ju på och rensar i quartz-samlingen för att få råd med en SMP. Men oj vad svårt det är att INTE köpa andra, billiga klockor på vägen!! Tror att jag kommer impulsköpa många begagnade ur snarare än att spara i flera år. Det är fööör tråkigt... :D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
leben skrev:
vaniljglass skrev:
Jag gör vad jag känner för.

Även om det såklart finns ett max.. Men det höjs ju hela tiden i och med att man tjänar mer pengar.

Sedan sker saker som att man har otrolig tur och vinner en klocka på TTT-lotteriet, och då finns det genast möjlighet att göra något ännu roligare.

Pengar som jag spenderar på klockor, ser jag som ett slags sparande. Jag köper aldrig nytt, och förlorar således aldrig någon större summa. Den dagen jag behöver, så kan jag sälja för att lösa kontanter.

Är dock väldigt mån om att alltid ha pengar så att jag kan göra det jag vill. Klockorna får inte stå ivägen för annat skoj...

Lite som ett vanligt bankkonto. 0 % ränta och förmodligen ingen större förlust :D

Hade glömt att det var du som vann GMTn. Du fick den på min födelsedag så jag tycker att jag borde vara den rättmätige ägaren :D

Haha! Den är redan borta tyvärr...

Det är otroligt mycket roligare än att ha pengarna på ett bankkonto! :)
 

durutti

Cartier
Bestämmt mej för att leta efter mer handledsvänliga storlekar.
Fått hem Airman 18 som mäter 38mm i diam o 12mm på höjden och för första gången på länge känns det som lagom storlek för min 18,5-19cm vrist..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Optimisten skrev:
yonsson skrev:
...

Spännande. Aktietips mottages gärna via PM! ;)

Jag kan ge dig ett här, 24MAS !!! :lol:

Vad 17 är det? Går ju inte ens handla 24mas via Avanza. Har sålt av alla mina aktier utan G5 entertainment just nu. Ska väl in i Bahnhof snart igen och hade tänkte jag i och för sig, men tänkte låta pengarna vila lite just nu. Mitt hopp låg i Micronic, men det gick ju åt H-vete tyvärr. Aktier är dock mycket roligt!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Shit vad präktiga ni är, när jag köpte min första Rolex (GMT-C 116710) så lånades det 35 lock i ett tvåårigt blancolån. Varför spara ihop om du inte vet om du lever imorgon? Va fan, konsumera idag och håll igång industrins kugghjul!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Shit vad präktiga ni är, när jag köpte min första Rolex (GMT-C 116710) så lånades det 35 lock i ett tvåårigt blancolån. Varför spara ihop om du inte vet om du lever imorgon? Va fan, konsumera idag och håll igång industrins kugghjul!

+1. På så sätt hjälper ni även mig konsumera fler klockor. :lol:
 

finnirgens

Panerai
Jag är lite inne på Spencers linje. Vet aldrig vad som händer imorgon. När jag köpte min första Rolex jobbade jag som en idiot. Fick betalt cash och gick sen direkt till klockbutiken med strålarna i näven och slantade
en Sub. Sen var det knäckebröd ett tag. Men jag var jävligt nöjd. Sen att man såg ut som en miljon men hade en spänn på banken det varje en annan femma. Nu har jag blivit lite försiktigare men gör ibland köp som inte är genomtänkta ur ekonomisk synpunkt.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Shit vad präktiga ni är, när jag köpte min första Rolex (GMT-C 116710) så lånades det 35 lock i ett tvåårigt blancolån. Varför spara ihop om du inte vet om du lever imorgon? Va fan, konsumera idag och håll igång industrins kugghjul!

Hahah är det här verkligen sant? :mrgreen:
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Sparar, handlar, tänker inte så mycket på det. Om man gör smarta köp så är det lika säkert som pengarna på banken.

Förstår även folk som köper räntefritt, köper du rätt Rolex så är det bättre än att köpa bil eller andra konsumtionsvaror på kredit. Idag kan ju folk som sagt köpa resor på kredit. En klocka som håller värdet är ju bombsäkert i jämförelse.
 
Topp