Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur tänker ni kring avvikelse ?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Doncorleone, 21 april 2015.

1. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Hello fellow KS:are!

Kan nu efter två månader konstatera att min Longines HC går rätt många sekunder efter atomuret som jag synkat efter var och varannan dag (www. rl.se).

Idag till exempel 22 timmar efter nollställning ligger den 9 sekunder efter...något jag borde lämna in till AD för kontroll? eller leva med då det kanske är bra till och med ?

Vad tycker ni är Ok för en klocka med liknande spec/urverk ?

Mvh!

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Beror på vad du tycker själv, den borde dock gå att rucka till att prestera bättre. Hur gammal är den?

3. Norra

Norra Borgare

Den är väl inte COSC-certifierad direkt, är den? Du får komma ihåg att även COSC tillåter -4/+6, så att 9 sekunder är inte så värst farligt egentligen. Kan bara vara att ruckstiften är "långt bak" i på fjädern, går väl att få fixat vid nästa(första kanske?) service, om nu så är fallet.

edit: Kan också vara så att du helt enkelt får vänta ut, ibland räcker det inte med 1-2 månader. Ha på dig den varje dag ett par månader till innan du drar slutsatser, min Oris gick väl runt -4 sekunder/dag, håller tiden idag långt inom +-1s/d tycker jag och WatchCheck-appen.

christian-h gillar detta.
  4. Får panik vid avvikelser!

5. Rusty

Rusty Bonde

Testa att lämna in den. Kan vara så att den är magnetised.

Doncorleone gillar detta.
  6. kalufsen

kalufsen Präst

Hatar avvikelser och i början när jag köpte min subc så låg den på -5 / dag men efter ca en månad har den börjat gå ca -0.8/ dag som jag får vara nöjd med! Vad det beror på vet jag inte men oljorna kanske har satt sig bättre :)

7. Ernesto

Ernesto Friends of KS

De flesta klockorna från Longines har en precision på mellan -5 och +15 sekunder per dygn. Står i instruktionsboken.

Så lite marginaler har du än ;)

8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Det är ju dock en skillnad mellan av tillverkaren accepterad avvikelse och vad verket kan klara att prestera. De flesta moderna urverk i bra skick går att rucka till COSC.

9. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Tack all!

Första veckan minns jag att den gick -2 om dagen. Efter ytterligare 2 veckor ca -3/4 om dagen och nu, ca 9 sekunder minus. Börjar den diffa mer än den gör nu så kommer jag be en urmakare kolla så allt står rätt till för säkerhets skull

jabla gillar detta.
  10. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Inköpt månadsskiftet jan/feb 2015

11. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Det är inget konstigt om klockan börjar dra sig åt det ena eller andra hållet om den är ny eller nyservad. Det handlar helt enkelt om att verket körs in och att oljor fördelas och lägger sig till rätta. Det är ganska vanligt att man får besöka en urmakare och få klockan ruckad efter ett par månader (Om man nu stör sig på det).

12. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Ursäkta, läste lite för fort. Inte många sekunders paus mellan halvlekarna på FIFA...

ollkli och Doncorleone gillar detta.
  13. noxela

noxela Stadsbo

Från:
    Skåne
    Vad är plus och minus? Om cosc tillåter -4/+6, innebär det att klockan för sacka fyra sekunder efter eller gå 6 sekunder för fort? Eller är det tvärtom?

eriksson850 gillar detta.
  14. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Japp så är det.

15. noxela

noxela Stadsbo

Från:
    Skåne
    Tack för svaret.

Men då ligger väl TS klocka utanför spec, om den är 5/+15?

16. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Jag vet inte vad Longines har för spec, men TS kan säkert få den ruckad på plats om han besöker butiken där han köpte klockan.

17. nissehult

nissehult Friends of KS

Vill man inte leva ett live med lite tidsvariation så är ett atomur ett alternativ. Här är världens första atomarmbandsur, en HP 5071A...

atomicwrist-5071a1.jpg

Atomicwrist-5071a3.jpg

Icaras, Ingeröd, krämbulle och 8 andra gillar detta.
  18. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Handlar inte om att jag vill ha ett ur som går precis efter tillverkarens spex på avvikelse, men just att den gått från -2 till -9 efter 8 veckor fick mig att tro att nått kanske kan ruckas/fixas så den går mer stabilt

Kanske är det just tiden som behövs så ger den ett tag till att bestämma sig! Den funkar perfekt annar och är chef bland dom andra klockorna i lådan:cigar:

19. christian-h

christian-h Biskop

Det kan skilja en hel del beroende på hur den används.

20. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Tecken på magnetisering brukar vara att klockan går vansinnigt mycket för fort, inte att den går nio sekunder efter på ett dygn.

jabla, yonsson och eriksson850 gillar detta.
  21. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Nu när min Glycine CS och Certina DS Diver är sålda sitter den på minst fem dagar i veckan. Den ligger som mest still nån dag i veckan. Har den också oftast på under natten då jag lätt glömmer den på nattduksbordet annars.

Den har inte blivit tappad, fryst eller experimenterad med utan har som mest fått smaka på någon dörrlist..

22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ytterst ovanligt och om det händer så snackar vi inte sekunder/dygn, utan minuter/dygn.

23. yonsson

Från:
    GBG
    Doncorleone
    Jag tror jag feltolkar dig lite, men menar du att klockan har en gångavvikelse på 9s/dygn? Är den konstant 9s/dygn, så går det rucka den mot +-0, men om den ibland går + och ibland går - så blir det svårare. Du får kolla specifikationerna på just det urverket för att ta reda på om det är acceptabelt eller inte.

24. christian-h

christian-h Biskop

Haha... Det borde ligga med som en riktlinje gällande annonsering numera.

"Rolex submariner 14060 bra skick, ej fryst".

25. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Fryst is the shit :D

jhm, hemingway1999, Doncorleone och 1 annan gillar detta.
  26. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Den går aldrig plus (för snabbt), minst 8/9 sekunder för långsamt, alltså 9 sekunder långsammare än ett atom-ur 24 timmar efter nollställning. Nu tex, typ 30 timmar efter nollställning har den sackat efter 11 sekunder.

27. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    HAHAHA!! Aa det finns många av oss som tenderar att vilja frysa våra klockor

28. yonsson

Från:
    GBG
    Då går det med lite tålamod att rucka den till att gå närmre nollan. Det är inte ovanligt att en klocka behöver ruckas efter att oljorna fördelats i verket. Har du köpt den i butik så gå dit och fråga om de kan lösa det åt dig. Går den utanför specifikationerna så kanske de gör det gratis. Har du inte köpt den ny, alternativt på nätet så får du le och pröjsa. :)

29. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    22-30 timmar är för kort intervall för att göra en bedömning. Mät snitt över minst ett par veckor först innan du avgör och kontaktar urmakaren. Gångnoggrannhet kan variera över tid. 9-10 sekunder är egentligen ingenting men givetvis lite irriterande då det är på minussidan och därmed utanför spec.

30. Doncorleone
    Trådstartare

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Köpt av klockia och certet är stämplat av dom men när jag mailade dom om detta tidigare hänvisade dom mig till NK i Sthlm då det är lite närmre mig..blir det "problem" tror du om jag går dit med klockan?

Mårtenssons ur Brookfield