• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tänker ni kring avvikelse ?

Doncorleone

Cartier
Hello fellow KS:are!

Kan nu efter två månader konstatera att min Longines HC går rätt många sekunder efter atomuret som jag synkat efter var och varannan dag (www. rl.se).

Idag till exempel 22 timmar efter nollställning ligger den 9 sekunder efter...något jag borde lämna in till AD för kontroll? eller leva med då det kanske är bra till och med ?

Vad tycker ni är Ok för en klocka med liknande spec/urverk ?

Mvh!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Beror på vad du tycker själv, den borde dock gå att rucka till att prestera bättre. Hur gammal är den?
 

Norra

Panerai
Den är väl inte COSC-certifierad direkt, är den? Du får komma ihåg att även COSC tillåter -4/+6, så att 9 sekunder är inte så värst farligt egentligen. Kan bara vara att ruckstiften är "långt bak" i på fjädern, går väl att få fixat vid nästa(första kanske?) service, om nu så är fallet.

edit: Kan också vara så att du helt enkelt får vänta ut, ibland räcker det inte med 1-2 månader. Ha på dig den varje dag ett par månader till innan du drar slutsatser, min Oris gick väl runt -4 sekunder/dag, håller tiden idag långt inom +-1s/d tycker jag och WatchCheck-appen.
 

kalufsen

Panerai
Hatar avvikelser och i början när jag köpte min subc så låg den på -5 / dag men efter ca en månad har den börjat gå ca -0.8/ dag som jag får vara nöjd med! Vad det beror på vet jag inte men oljorna kanske har satt sig bättre :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
De flesta klockorna från Longines har en precision på mellan -5 och +15 sekunder per dygn. Står i instruktionsboken.

Så lite marginaler har du än ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är ju dock en skillnad mellan av tillverkaren accepterad avvikelse och vad verket kan klara att prestera. De flesta moderna urverk i bra skick går att rucka till COSC.
 

Doncorleone

Cartier
Tack all!

Första veckan minns jag att den gick -2 om dagen. Efter ytterligare 2 veckor ca -3/4 om dagen och nu, ca 9 sekunder minus. Börjar den diffa mer än den gör nu så kommer jag be en urmakare kolla så allt står rätt till för säkerhets skull
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack all!

Första veckan minns jag att den gick -2 om dagen. Efter ytterligare 2 veckor ca -3/4 om dagen och nu, ca 9 sekunder minus. Börjar den diffa mer än den gör nu så kommer jag be en urmakare kolla så allt står rätt till för säkerhets skull


Det är inget konstigt om klockan börjar dra sig åt det ena eller andra hållet om den är ny eller nyservad. Det handlar helt enkelt om att verket körs in och att oljor fördelas och lägger sig till rätta. Det är ganska vanligt att man får besöka en urmakare och få klockan ruckad efter ett par månader (Om man nu stör sig på det).
 

noxela

Omega
Vad är plus och minus? Om cosc tillåter -4/+6, innebär det att klockan för sacka fyra sekunder efter eller gå 6 sekunder för fort? Eller är det tvärtom?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vill man inte leva ett live med lite tidsvariation så är ett atomur ett alternativ. Här är världens första atomarmbandsur, en HP 5071A...

atomicwrist-5071a1.jpg


Atomicwrist-5071a3.jpg
 

Doncorleone

Cartier
Handlar inte om att jag vill ha ett ur som går precis efter tillverkarens spex på avvikelse, men just att den gått från -2 till -9 efter 8 veckor fick mig att tro att nått kanske kan ruckas/fixas så den går mer stabilt

Kanske är det just tiden som behövs så ger den ett tag till att bestämma sig! Den funkar perfekt annar och är chef bland dom andra klockorna i lådan:cigar:
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Handlar inte om att jag vill ha ett ur som går precis efter tillverkarens spex på avvikelse, men just att den gått från -2 till -9 efter 8 veckor fick mig att tro att nått kanske kan ruckas/fixas så den går mer stabilt

Kanske är det just tiden som behövs så ger den ett tag till att bestämma sig! Den funkar perfekt annar och är chef bland dom andra klockorna i lådan:cigar:

Det kan skilja en hel del beroende på hur den används.
 

Doncorleone

Cartier
Nu när min Glycine CS och Certina DS Diver är sålda sitter den på minst fem dagar i veckan. Den ligger som mest still nån dag i veckan. Har den också oftast på under natten då jag lätt glömmer den på nattduksbordet annars.

Den har inte blivit tappad, fryst eller experimenterad med utan har som mest fått smaka på någon dörrlist..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Doncorleone
Jag tror jag feltolkar dig lite, men menar du att klockan har en gångavvikelse på 9s/dygn? Är den konstant 9s/dygn, så går det rucka den mot +-0, men om den ibland går + och ibland går - så blir det svårare. Du får kolla specifikationerna på just det urverket för att ta reda på om det är acceptabelt eller inte.
 

Doncorleone

Cartier
Doncorleone
Jag tror jag feltolkar dig lite, men menar du att klockan har en gångavvikelse på 9s/dygn? Är den konstant 9s/dygn, så går det rucka den mot +-0, men om den ibland går + och ibland går - så blir det svårare. Du får kolla specifikationerna på just det urverket för att ta reda på om det är acceptabelt eller inte.

Den går aldrig plus (för snabbt), minst 8/9 sekunder för långsamt, alltså 9 sekunder långsammare än ett atom-ur 24 timmar efter nollställning. Nu tex, typ 30 timmar efter nollställning har den sackat efter 11 sekunder.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den går aldrig plus (för snabbt), minst 8/9 sekunder för långsamt, alltså 9 sekunder långsammare än ett atom-ur 24 timmar efter nollställning. Nu tex, typ 30 timmar efter nollställning har den sackat efter 11 sekunder.
Då går det med lite tålamod att rucka den till att gå närmre nollan. Det är inte ovanligt att en klocka behöver ruckas efter att oljorna fördelats i verket. Har du köpt den i butik så gå dit och fråga om de kan lösa det åt dig. Går den utanför specifikationerna så kanske de gör det gratis. Har du inte köpt den ny, alternativt på nätet så får du le och pröjsa. :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Den går aldrig plus (för snabbt), minst 8/9 sekunder för långsamt, alltså 9 sekunder långsammare än ett atom-ur 24 timmar efter nollställning. Nu tex, typ 30 timmar efter nollställning har den sackat efter 11 sekunder.
22-30 timmar är för kort intervall för att göra en bedömning. Mät snitt över minst ett par veckor först innan du avgör och kontaktar urmakaren. Gångnoggrannhet kan variera över tid. 9-10 sekunder är egentligen ingenting men givetvis lite irriterande då det är på minussidan och därmed utanför spec.
 

Doncorleone

Cartier
Då går det med lite tålamod att rucka den till att gå närmre nollan. Det är inte ovanligt att en klocka behöver ruckas efter att oljorna fördelats i verket. Har du köpt den i butik så gå dit och fråga om de kan lösa det åt dig. Går den utanför specifikationerna så kanske de gör det gratis. Har du inte köpt den ny, alternativt på nätet så får du le och pröjsa. :)

Köpt av klockia och certet är stämplat av dom men när jag mailade dom om detta tidigare hänvisade dom mig till NK i Sthlm då det är lite närmre mig..blir det "problem" tror du om jag går dit med klockan?
 
Topp