• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tålig är en boett i keramik?

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har tittat på en klocka vars boett är gjord helt i keramik. Säljaren i butiken visade sin egen klocka i keramik som var 9 år gammal och den såg ut som ny.
Läser man på tillverkarnas hemsidor så är det "scratch proof", "never show any signs of wear" och "hardness that surpasses that of any traditional metal used in watchmaking"

Ni som har keramiska klockor, är det så bra som det låter eller bara en massa säljsnack?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Den får väl inga dings eller repor?
Däremot kan väl flisor lossna eller hela boetten spricka om man tappar den i något hårt, men en stål boett hade nog inte heller sett så rolig ut efter att ha tappats i tex. ett stengolv.
Tänk kaffekopp..
 

Oli

Omega
2-Faktor
Ska vara tåligt så vitt jag vet. Keramiska bromsar och knivar håller ju rätt bra.. Dock när det väl går sönder så är det antingen en bit som lossnar eller så spricker hela boetten rakt igenom, blir liksom inga små dings som går att reparera utan det är mer "ingen skada eller helt förstörd", inget mellanting.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tack för svaren! :)

Får återkomma till tråden om något år och se hur klockan mår då!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
De gjutna casen spricker tydligen, fräst kolfiber lossnar / skrapas bitar från. LW kör en titanboett innuti som är klämd emellan keramik eller kolfiber för att inte få problem med otäthet.

image.png
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Extremt hårt och tåligt så länge det inte utsätts för väldiga hårda slag/stötar. Med andra ord ett väldigt bra material för de flesta människor.
 

Kottich

Breitling
Det är ju som med allt annat. Materialet repas av hårdare material och skapar repor i mjukare material. Jämför ex glas till mobiltelefoner, repas inte av nycklar eller andra mjuka metaller men gnugga lite sand mot skärmen så får du en massa repor. Vet inte exakt var på skalan en kermisk boett ligger men du bör inte testa med frugans diamanter iaf.
 

M.U

Rolex
Omegasäljaren på gtgn hos Jarl Sandin sa att de demonstrerar hur bra deras keramiska boetter är genom att kasta den stenhårt rätt in i väggen, utan några skador. Sen hade de fått in en som knäckt bandhornet, detta var tydligen att han hade råkat dra igen kassaskåpsdörren och klämt klockan..

Sen har jag för mig att de lasersvetsar boetten så blir den som ny?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Omegasäljaren på gtgn hos Jarl Sandin sa att de demonstrerar hur bra deras keramiska boetter är genom att kasta den stenhårt rätt in i väggen, utan några skador. Sen hade de fått in en som knäckt bandhornet, detta var tydligen att han hade råkat dra igen kassaskåpsdörren och klämt klockan..
Sånt borde väl Omega testa? :D
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det finns en hel del keramer som ligger runt 9-9,5 på hårdhetsskalan. Överlägset hårdare än allt stål. Men hur hållbar dessa keramer är i klockor törs jag inte uttala mig om.
Screenshot_2016-06-16-22-57-31.png
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har en Tudor Blackshield som är 2,5 år gammal och ser ut som ny. Sedan är det klart att den vid en kraftig smäll går sönder helt och inte som i stål där det "bara" blir en ordentlig repa. Skulle säga att den vid normal användning är "scratch proof" men självklart går det både att repa och slå sönder.
 

mouqvist

Rolex
Keramik vs stål handlar om samma sak som safirglas vs plexi
Ju hårdare material desto sprödare material.
Stål tål därför slag (det blir dock dings och repor) men materialet är så pass mjukt så att det går att polera. Keramik är mycket svårare att repa, men ett rejält slag så går den sönder.
Om några på KS tycker om knivar så är problemet detsamma: en kniv som man vill ska förbli vass görs i hårt men sprött stål, vill man kunna hugga ska man välja mjukare stål som går att slipa.
Det är också därför man väljer plexi hos NASA (Speedy Pro), en repa i rymden kan man leva med men inte glassplitter i hela rymdfärjan.
My five cents
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det finns en hel del keramer som ligger runt 9-9,5 på hårdhetsskalan. Överlägset hårdare än allt stål. Men hur hållbar dessa keramer är i klockor törs jag inte uttala mig om.
Screenshot_2016-06-16-22-57-31.png
Den jag kollar på är gjord i zirconium oxide och ska ligga på 8-8.5 på Mohs-skalan beroende på vart man läser om det.
Får skippa diamantarmbanden då... :p
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nu skjuter jag säkert mig själv i foten men visst är väl skruvarna som håller ihop en keramisk boett gjorda i metall och man kan använda en skruvmejsel av metall?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Nu skjuter jag säkert mig själv i foten men visst är väl skruvarna som håller ihop en keramisk boett gjorda i metall och man kan använda en skruvmejsel av metall?
Nu kanske jag gör bort mig eller missuppfattar dig men det finns väl inga skruvar som håller ihop en boett? Förutsatt såklart att den är helgjuten (eller bakad eller vad man nu säger när den är av keramik.)
Det finns kanske flera lösningar men tittar jag på min Tudor så är hela botten gjutet i ett stycke.
 
Topp