• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tålig är en boett i keramik?

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nu kanske jag gör bort mig eller missuppfattar dig men det finns väl inga skruvar som håller ihop en boett? Förutsatt såklart att den är helgjuten (eller bakad eller vad man nu säger när den är av keramik.)
Det finns kanske flera lösningar men tittar jag på min Tudor så är hela botten gjutet i ett stycke.
Uttryckte mig nog lite klumpigt. Tänkte på skruvarna som fäster glaset, armbandet mm :)

model-container-spirit-of-big-bang.png
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Uttryckte mig nog lite klumpigt. Tänkte på skruvarna som fäster glaset, armbandet mm :)
Då är jag med på vad du pratar om, tyckte det lät väldigt konstigt att någon skulle göra en boett i två delar :)
Nu har inte min Tudor några såna skruvar men har klämt på en keramiks Hublot en gång och där var skruvarna av metal precis som du skrev.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då är jag med på vad du pratar om, tyckte det lät väldigt konstigt att någon skulle göra en boett i två delar :)
Nu har inte min Tudor några såna skruvar men har klämt på en keramiks Hublot en gång och där var skruvarna av metal precis som du skrev.
Boetter är väl nästan alltid i två delar? Keramiska skruvar känns extremt dumt, tror inte de existerar.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Boetter är väl nästan alltid i två delar? Keramiska skruvar känns extremt dumt, tror inte de existerar.
Säker på det? Eller är det jag som har missuppfattat något? Botten är väl själva huset och det brukar väl vara i ett stycke, eller tänker du på boettlocket? Då blir det så klart två delar.
Men som sagt så kan det mycket väl vara jag som har missuppfattat något begrep så du får gärna utbilda mig och jag är helt fel ute.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Säker på det? Eller är det jag som har missuppfattat något? Botten är väl själva huset och det brukar väl vara i ett stycke, eller tänker du på boettlocket? Då blir det så klart två delar.
Men som sagt så kan det mycket väl vara jag som har missuppfattat något begrep så du får gärna utbilda mig och jag är helt fel ute.
Beror säkert på vem du frågar. På vintageur säger man tom tredelad om det är boettlock och glasring.
 

Esquared

Cartier
Har tittat på en klocka vars boett är gjord helt i keramik. Säljaren i butiken visade sin egen klocka i keramik som var 9 år gammal och den såg ut som ny.
Läser man på tillverkarnas hemsidor så är det "scratch proof", "never show any signs of wear" och "hardness that surpasses that of any traditional metal used in watchmaking"

Ni som har keramiska klockor, är det så bra som det låter eller bara en massa säljsnack?
icke-duktilt, alltså hårt men sprött!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nu har det gått ca 1,5 år sedan jag köpt klockan och det är med glädje jag kan konstatera att den fortfarande ser ut som ny. Inte minsta lilla repa i boetten :)

När kommer Rolex med en keramisk boett? :cool:
Runt 2050 har jag hört ryktas, men bara på en modell för 700 000 kr och med 6 års väntetid.
 
Topp