• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tålig är en day-date?

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Har fått lite smånojja kring hur tålig en Rolex day-date 1803 är. Den känns på något sätt mycket ömligare än andra Rolexmodeller. Matrialet är ju såklart lite mjukare - men hur är det i övrigt? Är det bara att tuffa på som vanligt med en 1803 från 68?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har fått lite smånojja kring hur tålig en Rolex day-date 1803 är. Den känns på något sätt mycket ömligare än andra Rolexmodeller. Matrialet är ju såklart lite mjukare - men hur är det i övrigt? Är det bara att tuffa på som vanligt med en 1803 från 68?

Glaset är känsligt (för hårda slag) och så kan du repa den.
 

morrism

Audemars
Har en äldre vän som köpte sin ny på 70-talet, han har aldrig servat den, när han skulle visa den för mig så slängde han den på sitt glasbord med en ordentlig smäll så jag antar att han inte gullat med den direkt.. Den visade rätt tid när jag tittade på den.
 

DrDre

Patek
Urverket tror jag inte är mer känsligt än andra urverk från Rolex. Det innehåller väl några fler delar men det är nog inget större problem. Ang repor så är ju guld givetvis känsligare än stål. Men mitt intryck är att glaset sitter så högt så det tar emot nästan alla stötar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har fått lite smånojja kring hur tålig en Rolex day-date 1803 är. Den känns på något sätt mycket ömligare än andra Rolexmodeller. Matrialet är ju såklart lite mjukare - men hur är det i övrigt? Är det bara att tuffa på som vanligt med en 1803 från 68?
Bara att köra på om den är trycktestad och glaset är original och helt.
 
Topp