Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur tar jag bort kronan på en Seiko SNZH57?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Broderjimmy, 1 januari 2014.

1. Broderjimmy
    Trådstartare

Broderjimmy Stadsbo

Från:
    Haag, NL
    Jag har ett problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med såhär på nyårsdagen!

Det är nämligen så att min Seiko SNZH57 som jag köpte här för några månader sedan behöver få visarna justerade. När klockan står på 14 ser det istället ut som om hon är 15 pga timmvisaren.

Min tanke var att öppna upp bakboetten, ut med kronan och axeln och synda skyffla urverket upp och ner nå att jag med en korntång kan justera timvisaren.
    Problemet är at jag får inte bort axeln som kronan sitter på. Vi många kvartsur är det en liten pil som markerar var man ska trycka för att axeln ska släppa enkelt. Men jag ser ingen här.

Vet någon av er hur jag får axeln att släppa så att jag bara kan dra bort kronan? Jag slänger upp en bild på urverket! En mer högupplöst bild finns här att beskåda: http://i.imgur.com/bgnOyJB.jpg?1

Stort tack på förhand!

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Från http://klocksnack.se/threads/instruktion-byte-krona-visare-och-urtavla.89/

Tryck ner knappen som gör att kronan hålls låst till urverket (med hjälp av en tandpetare eller dylikt) och dra samtidigt ut kronan försiktigt. Detta går inte att göra när kronan är utdragen, utan kronan ska vara urskruvad på skruvade modeller, men inte urdragen. Knappen försvinner in i urverket när kronan är utdragen i de yttre lägena. Detta är alltså en TRYCKKNAPP, inte en spak, vilket man kan missförstå när man läser vissa amerikanska guider där det står "lever", vilket självklart betyder spak. Den är sjukt svår att fota i dåligt ljus, men testa dra ut och in kronan, så ser du vilken knapp som försvinner.

MNVik61 och Jens gillar detta.
  3. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Felpost.

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    bgnOyJB.jpg

Du ser till och med att någon tryckt exakt där innan eftersom det är lite skav på spaken precis där man ska trycka. Fördelen med bra bilder. :)

Watch out, par och MNVik61 gillar detta.
  5. Broderjimmy
    Trådstartare

Broderjimmy Stadsbo

Från:
    Haag, NL
    Grymt stort tack för hjälpen!

yonsson gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield