• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tight vill ni ha armbandet?

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har läderarmband och antingen sitter den för löst eller för tight men brukar oftast ha den löst. Känns fel att göra att nytt hål mellan två hål. Funderar på att prova något annat band men vill helst ha IWC originalband, det bästa vore om de hade sålt band utan hål.

Låter som att perlonband kan vara något för dig. Dock lirar de sällan med moderna IWCer och är så långt bort man kan komma från originalband... Men annars!
 

OBRKV

Cartier
Beror helt på vilken klocka! Gammal dykarbeater på nato får gärna sitta rätt tight. Lite mindre och lätta (vikten) klockor på läderband behöver inte sitta jättetight, men inte för löst heller.
 

firman

Cartier
Har bara 39mm vintage rolex klockor och dom flesta sitter på jubilee länkar och dom skall hänga löst :)

Störe klockor på stållänkar bör sitta lite fastare tycker jag!

Sen så byter jag mina stållänkar på hösten och vintern till skinband, stållänkar bär jag bara på våren och sommaren, då skin blir lite varmt och svettigt.
 

Camo00

Patek
Det beror på!

Vanliga länkar ska ha vara minst fem cm för långa, så att klockan dinglar snyggt på handryggen!

Flexlänkar däremot ska sitta så tajt så att det bildas små valkar i huden mellan varannan länkbit!
 

Josef B

Bestraffaren
Såpass att klockan inte vinglar och skaver, men inte tillräckligt hårt att det bli obekvämt. Gillar EJ bilhandlarstuket!
 

Whedda

Rolex
Tight! Förmodligen tightare än merparten skulle finna bekvämt men i regel skall klockan stanna mitt på handleden oavsett hur du håller eller rör armen...
Tycker helt enkelt att den ser snyggast ut på handleden då.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
D

Deleted member 1265

Guest
Aha, svårt att sammanställa, men tight verkar vara huvudtemat.
Röstar avslappnat på ngt mer loose! Definitivt inte så klockan börjar rptera runt handleden, men visst spel måste finnas!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockan ska inte gå att rotera men jag tycker det känns bra att bara kunna skaka lite på handleden för att byta läge på klockan..
Förutom med POchronon.. Den måste sitta tight annars kan armen råka i självsvängning av den enorma tyngden och skada någon förbipasserande... Höll på att sänka frugan en dag när jag oförsiktigt vinkade åt grannen.. Inte bra!
 

plexan

Cartier
Har extrem fobi för tight armband. Lillfingret ska minst gå att få in emellan om klockan är längst mot handen, men då min handled ser ut som ett timglas, så blir den ännu slappare om den åker ner en bit och går oftast att snurra runt i det läget om man hjälper till med andra handen. Inte optimalt, men hellre det än blodstop.
 
  • Like
Reactions: Man

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag gillar när den sitter ganska hårt, dock tycker jag att det största problemet är att jag sväller eller krymper ihop beroende på temperatur vilket innebär att klockan kan sitta hur hårt som helst när man rör sig lite och är varm för att sedan sitta för löst när man svalnar av och "krymper". Detta är lättare att justera med Nato eller skinnarmband men knepigare med länk.

Just med länk har jag problemet att det blir för hårt når det är sommar för att sedan sitta lite för löst under vintern.

Som avslut till detta utlägg; ska sitta så att den inte går att vrida runt handleden men att man ändå får in något finger under klockan :)
 

bergroth

Breitling
När ni säger ett finger, menar ni då ett inpressat finger eller är det ett finger under en slappt sittande länk?
 

Apansson

Torpare
Det ska bli märken på handleden efter man tar av sig klockan. Gillar att köra länkarna tight, hatar när klockan rör sig på handleden.
 

jhm

Panerai
Sist jag frågade en urmakare, fick jag svaret att den skall sitta på handleden utan alltför stor rörelse, men man bör få in ett pekfinger mellan länken och klockan. I mitt fall är det viktigt, då omkretsen på handlederna varierar en del beroende på om jag är kall eller varm. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Vill ha det så tight att klockan inte glider ned och lägger sig mot handen. Det är både obekvämt och opraktiskt när man måste lyfta armen för att positionera om klockan hela tiden. Dessutom borde det ju slita på stållänkarna när klockan sitter för löst och det blir bändeffekt när man rör handleden.
 

Rivalen

Rolex
Taniga smala handleder och uret sitter oftast löst. Enda gången jag kunnat justera det perfekt var 114060n med det nya spännet med finjustering - då satt den skönt som tusan. I valet mellan att sitta tight alt lösare och ibland åka ner och låsa mot handryggen , så blir det löst. Tight är obehagligt.
 

jhm

Panerai
Taniga smala handleder och uret sitter oftast löst. Enda gången jag kunnat justera det perfekt var 114060n med det nya spännet med finjustering - då satt den skönt som tusan. I valet mellan att sitta tight alt lösare och ibland åka ner och låsa mot handryggen , så blir det löst. Tight är obehagligt.


Håller med dig om det. Att få någon form av märke av länken på sin handled är ju oundvikligt. Men att det nästan gör lite ont när man tar av klockan, är ingen höjdare.
 

romanov

Cartier
Jag gillar när klockan sitter ganska löst. Kan klämma in mitt pekfinger mellan länken och handleden :)
 
Topp