Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur väl fungerar paysons garanti?

Diskussion i 'Diskussion' startad av aptorsken, 30 september 2015.

1. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Tjabba,

Har tänkt att köpa en klocka och göra egentligen en lite större betalning till en person. Grejen är att det känns lite småfishy och inte helt tryggt. Personen har erbjudit sig att använda sig av payson med dess garanti. Hur mycket kan man lita på den garantin egentligen?

Mvh

2. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Om det inte känns kosher, walk away.

3. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Känner samma sak, men vill ju samtidigt inte vara helt fördomsfull liksom. Kan ju lika gärna vara kosher.

4. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Går det att bli blåst om man använder Paysons garanti egentligen?

5. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Är det en svensk finns ju swish. Klocka o pengar byter hand samtidigt. Utomlands.. Skippa affären. Även om du får en klocka och den är äkta kan den vara stulen.

6. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Det är en svensk. Är mest orolig för att jag inte kommer få någon klocka, tänkte därför att jag kör via Paysons garanti, vilket innebär att pengarna låses tills dess att jag får klockan. Är bara fundersam hur bra det egentligen fungerar. Det är ju ingen liten summa det gäller.

7. alfgren

alfgren Biskop

Stor varningsflagga för payson om man inte förstår hur processen fungerar. Det är ett oerhört vanligt bedragartrix att försöka inbilla motparten att man använder en säker betaltjänst när man egentligen inte gör det. Det är vanligt med falska mejl som ser ut att betalningar är gjorda, varor är skickade osv.

Om du ska använda Payson MÅSTE du se till att allt du gör sker när du är inloggad via Payson. Absolut aldrig någonsin agera enbart för att du fått ett mejl. Dubbelkolla själv, alltid! Får du ett mejl som innehåller "betala till kontonummer xxxxx" så är det 100% bedragare. Inga betaltjänster använder vanliga bankkonton någonsin.

8. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Den där varianten har jag upptäckt när jag googlade på det, men i det här fallet så gjorde jag betalningen helt själv till hans konto. Har även hans namn, telenr, adressuppgifter och så vidare. Gjorde alltså en inbetalning nyss, får hoppas att det går vägen. Säljaren var från Tradera och hade bra omdömen, men det går ju alltid att kapa konton och liknande.
    Säljaren har lovat att skicka klockan idag så att jag får den imorgon, så jag lär väl återkomma till tråden om jag blivit blåst. Har aldrig använt paysons betalgaranti tidigare, men vad jag förstått verkar det ganska komplicerat att inleda en tvist.

9. alfgren

alfgren Biskop

@aptorsken
    Vänta här nu: Betalade du till hans bank-konto eller payson-konto? Det förstnämnda får du absolut inte göra.

Identitet skyddar tyvärr inte så bra mot bedrägeri. De flesta bedragare har redan skuldsaldo hos fogden så de struntar i om de åker fast eller inte.

JohnDoe gillar detta.
  10. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Ursäkta min otydlighet, det var till hans paysonkonto. Jag väntar nu på att han ska skicka klockan så att jag kan godkänna varan imorgon när jag får den, förhoppningsvis.

Jag håller med, om pengarna väl kommer in på kontot (om personen är bedragare) känns det redan kört. Rättsprocesser hjälper föga om personen är skuldsatt.

Men som sagt, det kan också vara en helt ärlig kille och bara jag som är fördomsfull. Det återstår att se helt enkelt.

11. alfgren

alfgren Biskop

Jag är extremt cynisk men det beror på att jag stundtals rotar i den här typen av ärenden professionellt. Ett vanligt sättet att bli blåst på är att man blir lurad att använda en tjänst när man egentligen inte gör det. Poängen är att lura motparten att affären är säkrare än den är för att få den att sänka garden.

Har du själv loggat in på Payson och gjort en överföring därifrån minskar risken helt klart att bli blåst. Hur deras garanti exakt beter sig där vet jag inte dock. Det viktiga är bara att du inte loggat in på din internetbank och gjort en överföring till "Payson". Tro mig, det senare misstaget är vanligare än du tror...

12. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Jag är glad att du tar dig tid och ger mig stöd, det uppskattas!

Jag har inte gjort via min bank utan har loggat in på Payson och gjort betalningen därifrån med alternativet Payson betalgaranti. Har inte fått något mail med uppmaning från säljare eller Payson. Han verkade ok med detta alternativ. Det blir även krångligare för honom att blåsa mig i och med att han måste skicka varan och jag godkänna den innan han kan få pengarna. Det enda skulle väl vara om det krånglar sig i ett tvistemål antar jag?

alfgren gillar detta.
  13. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Problemet och varför jag inte avstod helt från detta var för att det var en traderaauktion där han har ca 50+ goda omdömen, och jag vill ju inte få ett negativt efter vunnen auktion.

14. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Användaren kan vara kapad. Fast nu har du redan betalat så jag skall inte skrämma upp dig mer ;)

Jimpa gillar detta.
  15. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Haha, tänkte också den tanken. Men samtidigt gick ju Paysonbetalningen till samma namn.

I vilket fall, killen har skickat klockan med rek. nu så jag borde väl få paketet imorgon. Få se om det är en tegelsten eller en klocka.

Jimpa gillar detta.
  16. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Klockan har nu kommit och jag är mycket nöjd faktiskt. Välpaketerat och bra hanterat av säljaren. S
    Som sagt, jag tyckte att hela affären från vunnen auktion kändes shady. Namnen på mailadress och hans namn stämde inte, tillsammans med mycket annat. I vilket fall så gick affären bra, så jag var bara fördomsfull helt enkelt. Jag är mycket tacksam för stödet från er!
    Här är en bild på klockan som jag fick hem.
    Speedmaster.jpg

17. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Snygg! Grattis!

aptorsken gillar detta.
  18. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Tack! Det var ett ganska oroligt dygn kan jag säga.

19. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Förstår det, jag var med om en liknande affär i veckan faktiskt. Funderade på Payson men slutade med swish, nojig hela vägen till paketöppning och trodde det bara var massa papper innan jag tillslut fick fram klockan :) slutet gott allting gott denna gången! Men föredrar f2f alla gånger

aptorsken gillar detta.
  20. aptorsken
    Trådstartare

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Skönt att det gick bra. Håller med om att f2f är utan tvekan bäst. Men för goda affärer får man ju offra sig lite ibland, hehe.

Jimpa gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield