• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur väljer ni dagens klocka på morgonen?

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!

En fundering jag haft många gånger. Nu har jag en ganska modest samling men tycker lika mycket om mina klockor.
Jag är inte heller mycket för att matcha med kläder, då jag främst inte ser anledningen själv men samtidigt för att mina klockor antingen passar allt eller ingenting. (En knallblå, en röd och en vit just nu).

Jag har sällan tänkt "fasen jag skulle valt denna klocka i dag istället!" men det har ju också hänt.

Ni som har både en mindre samling och ni som har en större samling; hur tänker ni på morgonen när val av klocka ska göras? För er som har 10+ klockor ni tycker är lika fina? Osv osv osv...

För mig tar jag oftast bara på mig någon och tänker inte mer på det.

Edit: Tråden blir roligare med bilder.

image-jpeg.289657
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det är fanemig det som tar längst tid för mig varje morgon. Helt jävla sjukt, börjar fundera om jag fick en rejäl slev OCD eller något. Brukar ofta dra igenom mina fyra klockor varje morgon innan jag drar till plugget. Först DDn för att den är så snygg, sen seikopandan för att den är speciell och för att jag får dåligt samvete att jag inte bär den tillräckligt mycket, sen tonfisken för att den är brutal och tekniskt cool och sist Tudor-Subben för att den funkar till allt. Sen drar jag igenom dessa kanske två vändor till innan jag bestämmer mig, och vid det laget är jag försenad, stressad och fundersam om jag gjorde rätt val (och om jag faktiskt lider av OCD). Ni hör ju...
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det är fanemig det som tar längst tid för mig varje morgon. Helt jävla sjukt, börjar fundera om jag fick en rejäl slev OCD eller något. Brukar ofta dra igenom mina fyra klockor varje morgon innan jag drar till plugget. Först DDn för den är så snygg, sen seikopandan för den är speciell och för jag får dåligt samvete att jag inte bär den tillräckligt mycket, sen tonfisken för att den är brutal och tekniskt cool och sist Tudor-Subben för att den funkar till allt. Sen drar jag igenom dessa kanske två vändor till innan jag bestämmer mig, och vid det laget är jag försenad, stressad och fundersam om jag gjorde rätt val (och om jag faktiskt lider av OCD). Ni hör ju...
Haha! Känner igen argumenten i alla fall. "Dåligt samvete", "För den e cool" osv.... Det är svårt!
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Har ju inte så stor samling, men likt en del andra står jag framför spegeln ett tag för att hitta klockan som matchar och/eller kompletterar min outfit...
 

mega

Rolex
För att slippa vela och sen få en stressig start på dan så har jag börjat välja och preppa "dagens klocka" kvällen innan.
Nu byter jag ungefär en gång per vecka så det är ingen stor grej som jag gör varje kväll.
Tar i alla fall fram klockrullen, snurrar runt lite statistik i huvudet, toppar med lite magkänsla, klämmer och känner, provar, och sen väljer jag en, ställer tiden mot "time.is". Brukar inte ta mer än max 30-40 minuter.
Extremt sällan, när jag missat allt detta och har superbråttom kan jag slänga på mig Aerospacen (kvarts).

Just det, inga klädmatchningar.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jobbar jag så blir det Rado Ceramica för att den inte piper i säkerhetskontollen eller Breitling Aerospace för att den passar bra. Privat blir det oftast billigt och vintage.
 

wotan

Rolex
Jag kör från dag till dag.
Ska jag göra grovjobb på jobbet = stowa flieger
Ska jag glida runt och göra finjobb = omega aqua terra
Snickra hemma = g-shock
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Inspiration från forumet och annat brukar ligga grund, sen brukar jag ha en klocka 2-3 dagar innan en annan åker på.
 

audotcom

Panerai
Om jag byter så gör jag det på kvällen innan jag lägger mig, är alltid för trött på morgonen för att stå och fundera på vilken klocka jag ska välja. Skulle jag mot förmodan byta på morgonen så kör jag bara på det som känns bäst då:) kör på baraaaa..
 

Sylv

Breitling
Väljer efter klädval! Brukar köra gummiband ifall jag har en mer ''chill'' stil vilket jag tycker passar och är bekvämt gärna då en större klocka 40mm+
När jag är mer uppklädd, skjorta & kavaj osv.. Tycker jag en länk ser bättre ut, gärna då en mindre klocka >38mm :D
 

watchxor

Omega
Har bara tre klockor än så länge och de passar alla tre till det mesta, så det har blivit att köra 1-2 dagar per klocka. Brukar byta på morgonen, men funderar starkt på att byta till kväll istället då det blivit stressigt på morgonen ibland.
 

Hipshot

Omega
Aktivitet är a och o. Just nu går dessa tre varma.
Vanlig dag på jobbet = Tudor BBB på metall
Viktigt möte = IWC Portugis på croc
Surf, trädgård, fixa = Seiko kinetic på deras egen natovariant som är lite tjockare än vanliga natos
Välja tar ingen tid enlig formel ovan.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Väljer också på kvällen innan jag går och lägger mig. Beatern tar jag bara på om det är något grovjobb på gång, annars spelar inte aktivitet någon roll.
 
Topp