• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur väljer ni klocka för dagen?

Script

Cartier
Har ni ett speciellt schema ni går efter eller är det mer magkänsla?
Själv startar jag varje morgon med en kopp kaffe stirrandes ner i klockboxen där jag sedan väljer det ur som jag saknat mest på handleden. Intressant nog kan jag tröttna efter en halv dag och byta igen.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Enkelt om man bara har en klocka. (Jag har iofs några till... men men)
IMG_0610.JPG
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Brukar sortera bort dom klockorna som ej är servade, sen väljer jag bland dom som är nyservade.
Valet bland dom nyservade klockorna är ganska mycket väderberoende eftersom jag bara kör vintage.
Kan lätt byta klockor 3-4 gånger / dag inga konstigheter.
 

TB12

Cartier
Oftast blir det tyvärr samma klocka varje dag som plockas upp så det är enkelt, för att sen i kortare perioder variera lite mer, vissa får näst intill ingen handledstid. Min Day-Date har fått oförskämt mycket tid på armen senaste åren, känns som den perfekta klockan, känns alltid rätt att plocka upp den. Dock så får man ibland anpassa efter vad man skall göra och vilka man skall träffa, ibland är helguld inte helt perfekt tex!
 

Leif

Cartier
Jag väljer klocka efter klädsel. Vad passar med vilka skor/bälte o.s.v
Nu på sommaren blir det mycket Breitling med stållänk. Passar bra undrar sommaren.
 
IMG_1718.JPG
1) aktivitet
2) klocka
3) klädsel

2 o 3 kan dock variera lite.

Oftast bestämer jag klocka och klädsel inför nsta dag kvällen innan.
Min hårdaste regel är att aldrig blanda brunt och svart läder. Eftersom jag är tämligen oduglig på att byta armband väljer jag klocka därefter.
Svarta skor - Speedy, Oris Complication, Tisso Tank och ev Titan Certina
Bruna skor - speedy el Visodate
Casualskor- Speedy el Titan Certina
Finkostym, farfars NOR eller eller min gamla Omega DeVille Quartz
Ledig helg: oftast certinan.
Resor med rånrisk: Invicta
Ibland av nostalgi: Certina quattz med multifunktionsdisplay.
Nästan aldrig- G-shock klockan jag fick av pappa eftersom han inte fattade hur den funkar...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kommer det bli blött idag?
Om ja = planet ocean
Om nej = speedy eller PO (beror på kläder)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
IMG_1718.JPG
1) aktivitet
2) klocka
3) klädsel

2 o 3 kan dock variera lite.

Oftast bestämer jag klocka och klädsel inför nsta dag kvällen innan.
Min hårdaste regel är att aldrig blanda brunt och svart läder. Eftersom jag är tämligen oduglig på att byta armband väljer jag klocka därefter.
Svarta skor - Speedy, Oris Complication, Tisso Tank och ev Titan Certina
Bruna skor - speedy el Visodate
Casualskor- Speedy el Titan Certina
Finkostym, farfars NOR eller eller min gamla Omega DeVille Quartz
Ledig helg: oftast certinan.
Resor med rånrisk: Invicta
Ibland av nostalgi: Certina quattz med multifunktionsdisplay.
Nästan aldrig- G-shock klockan jag fick av pappa eftersom han inte fattade hur den funkar...
Släng Djurgårdsklockan!

Och för att svara på TS fråga: Alltid speedmaster på tisdagar, annars efter humör.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Går nästan bara på känsla. Känner jag mig stark: liten vintage, svag: Seiko diver. Sen byts det under dagen. Ibland tycker man ju synd om nån bortglömd stackare och då får den hänga på en stund.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Humör och aktivitet!
Soligt ej kroppsarbete= Breitling SOH med sin magiska blå tavla
Tisdagar = självklart Speedy
Aktivitet med liten risk för "dings" =Tag Heuer Aquaracer
Aktivitet med stor risk för "dings" = SKX009
Aktivitet med stor risk för "dings" och stark sol = Citizen "eco drive"
AW med jobbet & risk för griserier = Casio FW91:clown:
 

Birka77

Omega
Har bara två klockor (som båda är beaters) att byta emellan, så aktivitet får avgöra vad man ska ha på sig...
Certina med cronograf om tidtagning behövs annars skx007
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Så, är nu nöjd ägare av en Ultra 2. Praktisk som fasen och blir att den åker på varje morgon. Djupt inne tycker jag ju dock väldigt mycket om mina mekaniska ur… Vill använda dem men sugs liksom tillbaka till det enkla i elektroniken. Funderar på om ett hårt rotationsschema är svaret.

Någon är som roterar mellan dessa ytterligheter och hur gör ni? Schema eller ”mood of the day”?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Avviker lite från mängden här tror jag. Jag kör alltid veckobyte på fredagar. Tycker oftast mest om klockvalet i slutet på veckan så det skapar absolut ingen otålighet. Snarare upplever jag lite mer relation till klockan när man har den någon vecka eller två i sträck. Sedan gillar jag generellt GADA klockor på länk vilket gör att jag sällan behöver anpassa klocka efter situation. Kan vara att någon situation på jobbet påkallar lite anpassning eller att något litet grovarbete i hemmet kräver g-shock men oftast flyger klockvalet en vecka i sträck, ibland två.
 

Batch

Omega
2-Faktor
Vardagsklocka på kontoret. Arbetarklocka vid hårdare jobb. Finklocka vid fest. Båtklocka i båten. Enkelt 😁
 
Topp