• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur värdera guldklocka.

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Hej alla. Jag har en klocka efter min farmor som väger 35 gram, Tillverkare Longiness allt utom urverket är i 18karat guld. Finns det något värde utöver det reella guldvärdet, och givetvis affektionsvärde. Bifogar en dålig bild.
IMG_0907.JPG
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej alla. Jag har en klocka efter min farmor som väger 35 gram, Tillverkare Longiness allt utom urverket är i 18karat guld. Finns det något värde utöver det reella guldvärdet, och givetvis affektionsvärde. Bifogar en dålig bild.
IMG_0907.JPG




Skulle nog tyvärr svara NEJ på den frågan, av bilden att döma så är det bara en vanlig guldklocka. Men jag personligen skulle säga att affektionsvärde har större värde än den ekonomiska.
 
  • Like
Reactions: K-S

Affe

Una vida loca
2-Faktor
gäller detta även dussinomegor typ constellation i guld? har en sådan och vet inte vad den är värd.



När det gäller Omega Constellation, så har dom så många modeller, rätt modell mycket pengar. Sen finns det som du säger ett gäng dussinomegor som kanske inte är mer än bara guldvärde på. Men det finns säkert någon med större kunskap en det jag har i den frågan. Hoppas du kan få svar från någon som kan det. Kolla annars på Tradera om du hittar någon liknande modell och ser vad dom gott för.

http://www.tradera.com/item/190118/198058912/en-fin-omega-constellation-automatic-18-k-hel-guld-

http://www.tradera.com/item/190118/...ation-pie-pan-fran-1958-i-absolut-topp-skick-

http://www.tradera.com/item/190118/198718502/omega-automatic-constellation-guld
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Håller med ovanstående gällande Omega. Att endaat utgå från guldpriset är en bra idé, sen kan du väl be om värdering hos närmaste pantbank?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Låter -ursäkta- fullständigt vansinnigt att åbäkesbeställa länken i 24K. Vad är historien bakom?
Guldfeber eller kul grej?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Du är absolut inte ensam om att ha fel angående karathalt. Många kommer in med diverse som de är tvärsäkra på att det är 24K, eftersom den-och-den släktingen sagt det. Såhär "är" det: 24K=guldtackor, 23K=äldre vigselringar, 18=typ alla smycken. Med vissa undantag såklart!

Sketsnygg klocka på grym länk i alla fall!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Idag är klockan nog inte värd mer än guldvärdet. Jag tror dock att med hetsen att sälja klockor som skrotguld kommer få följden att vi får ett mindre utbud av gamla guldklockor i framtiden med högre priser som följd... Då kommer folk klia sig i huvudet och ångra sina försäljningar :)


btw, trevlig connie!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Du är absolut inte ensam om att ha fel angående karathalt. Många kommer in med diverse som de är tvärsäkra på att det är 24K, eftersom den-och-den släktingen sagt det. Såhär "är" det: 24K=guldtackor, 23K=äldre vigselringar, 18=typ alla smycken. Med vissa undantag såklart!

Sketsnygg klocka på grym länk i alla fall!


Kompletterar mitt inlägg angående vanliga karathalter i grejer: 14K=ofta i jubileumsguldklockor från företag.
 
Topp