• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur värdera guldklocka.

jabla

Sarlacc
20151130_131234.jpg
kan någon hjälpa mi
20151130_131234.jpg
värdera denna klockan?

Skrotpriset.
Värd lika mycket som guldet den innehåller.
 

Babinus

Cartier
Vad tror ni denna är värd mellan tummen och pekfingret? Ärvd 25-årsklocka. Det enda jag vet om den är att det är 18 K guld, tillverkad -74, serienummer 38596596 och boettnummer BA132.9051. Servad och reparerad för sex år sedan. Går bra, men visst får man räkna med service snart. Mycket bra yttre skick, enligt mig.

Frågar bara av intresse. Inte till salu.

dsc_0857-1-jpg.219459
 

Calfen

Panerai
Vad tror ni denna är värd mellan tummen och pekfingret? Ärvd 25-årsklocka. Det enda jag vet om den är att det är 18 K guld, tillverkad -74, serienummer 38596596 och boettnummer BA132.9051. Servad och reparerad för sex år sedan. Går bra, men visst får man räkna med service snart. Mycket bra yttre skick, enligt mig.

Frågar bara av intresse. Inte till salu.

dsc_0857-1-jpg.219459

Riktigt fin!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jo, men jag befarar att just modellen Geneve inte står så högt i kurs? Finns ju så många av dem. Sedan är den väldigt liten och smäcker och kanske därför ointressant för den stora massan som inte är klocknördar? Hur mycket kan en sådan faktor påverka värdet?
Fullset? Jubileumsguldisar har stuckit iväg nu ett tag
 

Babinus

Cartier
Fullset? Jubileumsguldisar har stuckit iväg nu ett tag
Jag vet inte om det är fullset, men tror att det här är allt som följde med. Det är i alla fall vad jag har:

DSC_0862.JPG

Box och kuvert

DSC_0863.JPG

Papperet och en liten instruktion om kronans funktioner.

DSC_0864.JPG

Närmare bild på klockan. Armbandet är inte det som följde med, utan ett som jag köpt senare. Tvivlar på att spännet är guld, men vet inte.

DSC_0866.JPG

Baksidan graverat med arbetsgivaren.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vet inte om det är fullset, men tror att det här är allt som följde med. Det är i alla fall vad jag har:

DSC_0862.JPG

Box och kuvert

DSC_0863.JPG

Papperet och en liten instruktion om kronans funktioner.

DSC_0864.JPG

Närmare bild på klockan. Armbandet är inte det som följde med, utan ett som jag köpt senare. Tvivlar på att spännet är guld, men vet inte.

DSC_0866.JPG

Baksidan graverat med arbetsgivaren.
Bandet och spännet är nog inte äkta heller. Lite dåligt uppdaterad men knappa 4' är den kanske värd?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Lite på samma tema...
Vad väger egentligen ett urverk? Omega cal. 751, mer specifikt.
Kollade lite på auktion för nån dag sedan. En 18k Constellation med totalvikt om 74g (armband också i 18k) klubbades för typ 10.000kr (ink. avgifter).
Om inte urverket väger 30g så hade det ju varit ren vinst att bara plocka hem och skrota (jo, jag vet - hädelse). Inbillar mig dock att guldhandlarna är rätt "på" på auktionerna, och att guld sällan går under just guldvärdet.
Så - av ren nyfikenhet - väger cal. 751 så pass mycket som 30g?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite på samma tema...
Vad väger egentligen ett urverk? Omega cal. 751, mer specifikt.
Kollade lite på auktion för nån dag sedan. En 18k Constellation med totalvikt om 74g (armband också i 18k) klubbades för typ 10.000kr (ink. avgifter).
Om inte urverket väger 30g så hade det ju varit ren vinst att bara plocka hem och skrota (jo, jag vet - hädelse). Inbillar mig dock att guldhandlarna är rätt "på" på auktionerna, och att guld sällan går under just guldvärdet.
Så - av ren nyfikenhet - väger cal. 751 så pass mycket som 30g?
Har du länk till auktionen? Kan inte varit en av de snyggare Constellations och ingen omegalänk?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Babinus

Cartier
Bandet och spännet är nog inte äkta heller.
Kan inte bedyra att bandet och spännet är äkta. Köpte det när jag var ännu okunnigare än nu. Hoppas jag inte blir bannad från forumet nu. :(
Men klockan vågar jag bedyra är äkta. Annars är en drös anställda gamla trotjänare på MoDo, numera Holmen, lurade.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan inte bedyra att bandet och spännet är äkta. Köpte det när jag var ännu okunnigare än nu. Hoppas jag inte blir bannad från forumet nu. :(
Men klockan vågar jag bedyra är äkta. Annars är en drös anställda gamla trotjänare på MoDo, numera Holmen, lurade.
Ja, såg att jag uttryckt mig fel. Tvivlar inte på uret äkthet, bara dålig svenska från mig.
 

Babinus

Cartier
Ja, såg att jag uttryck mig fel. Tvivlar inte på uret äkthet, bara dålig svenska från mig.
Haha, ingen risk att jag missförstod dig. Jag bara raljerade lite över min godtrogenhet när jag köpte bandet. Hade jag köpt en klocka då hade jag kunnat bli lika lurad. Men jag tolkade aldrig att du antydde att klockan är fejk. Skojade bara.

Men tack för att du är ärlig om bandet. Det uppskattar jag.
 

Kowalski

Omega
Bandet och spännet är nog inte äkta heller. Lite dåligt uppdaterad men knappa 4' är den kanske värd?
Håller med om spännet, ser ut som en sämre kopia. Men med box & papper skulle jag gissa på strax norr om fem, just Omegor verkar ha krupit iväg lite senaste året, å andra sidan dalar väl guldpriset sakta men säkert.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag vet inte om det är fullset, men tror att det här är allt som följde med. Det är i alla fall vad jag har:

DSC_0862.JPG

Box och kuvert

DSC_0863.JPG

Papperet och en liten instruktion om kronans funktioner.

DSC_0864.JPG

Närmare bild på klockan. Armbandet är inte det som följde med, utan ett som jag köpt senare. Tvivlar på att spännet är guld, men vet inte.

DSC_0866.JPG

Baksidan graverat med arbetsgivaren.
Vet inte om spännet är äkta eller ej, men det är inte guld då det står acier inox ;) (betyder rostfritt stål)
 

Babinus

Cartier
Att spännet skulle vara i guld har jag inte haft någon illusion om och inte heller något som påståtts eller antytts av säljaren. Så i det fallet är jag inte lurad. Men om bandet som helhet är fejk så är jag lurad. Men på den tiden var jag godtrogen och trodde bara på att det bara rätt och slätt är att köpa ett omegaband. Nu har jag två andra läderband som varken är Omega eller fejkomega, så jag har alternativ.

Då har jag väl lite känsla vad den är värd. Som jag trodde ungefär, men det spelar ingen roll. Den är inte till salu. Jag bara funderar på vilken av mina Omegor som passar bäst att bära vid de högtidligaste tillfällena.

Undrar bara ytterligare: Hur mycket ökar just guldet värdet, jämfört med en likadan i stål?
 

Kowalski

Omega
Spännet är alltså knappast tillverkad av eller för Omega utan är sannolikt fejk, så risken är väl överhängande att detsamma gäller för bandet om det kommer från samma källa.

Motsvarande stålklocka skulle jag gissa ligger någonstans mellan 2500 och 3000.
 

Babinus

Cartier
Bandet och spännet köptes som enhet för runt 1,5 år sedan. Då satt ett Hirsch crocogain-band på den, som för sex år sedan ersatte det enormt dåliga originalbandet. Tyvärr förla jag både originalbandet och fejkbandet och Hirschbandet satt kvar till i somras när fejkbandet dök upp i en byrålåda och åkte på. Originalbandet är fortfarande borta. Jag är en professionell förläggare.

Men tack för ärliga svar och tomtemössan ersätts av en stjärngosseliknande strut utan stjärnor.

dumstrut.jpg
 
Topp