• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur var det nu med lyx och high-end?

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Haha!
Skulle kunna tro att det är aftonbladet som har skrivit artikeln.
Sen är det nog bara tjejer/tanter som har svarat i undersökningen eller vad det nu är.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Haha!
Skulle kunna tro att det är aftonbladet som har skrivit artikeln.
Sen är det nog bara tjejer/tanter som har svarat i undersökningen eller vad det nu är.
Artikeln på DI är det säkert någon sommararbetande vikarie som skrivit men företaget som gör undersökningen har liiite mer på fötterna.
BrandZ is a brand equity database. It holds data from over 650,000 consumers and professionals across 31 countries, comparing over 23,000 brands.The database is used to estimate brand valuations, and each year since 2006, has been used to generate a list of the top 100 global brands.

http://www.millwardbrown.com/BrandZ/Top_100_Global_Brands/Categories/consumer_and_retail/Luxury.aspx
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
För att del men är inte grejen lite med high-end just att det inte är för den breda massan... Det är lyx för mig.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Frågar man 1,000,000 idioter om svaret på en enkel fråga, och alla svarar fel, så är det det svaret fortfarande ej rätt :D

Bara för att folk tror/tycker nått är lyxigt så behöver det inte vara high-end för det. Snarare bra och kontinuerlig marketing under många år. Därför vet "alla" att rolex är lyxiga klockor trots att många av dem ej aldrig sett en sån live på nära håll. Därmed kan de ej uttala sig om dess faktiskta kvalitet

Så grattis till Rolle och ni andra klocktillverkare med lyxambitioner får jobba hårdare...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Frågar man 1,000,000 idioter om svaret på en enkel fråga, och alla svarar fel, så är det det svaret fortfarande ej rätt :D

Bara för att folk tror/tycker nått är lyxigt så behöver det inte vara high-end för det. Snarare bra och kontinuerlig marketing under många år. Därför vet "alla" att rolex är lyxiga klockor trots att många av dem ej aldrig sett en sån live på nära håll. Därmed kan de ej uttala sig om dess faktiskta kvalitet

Så grattis till Rolle och ni andra klocktillverkare med lyxambitioner får jobba hårdare...

Lyx är det folk definierar som lyx. Så enkelt är det..
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Så inte hög kvalité?
Med dyr kvalitet menade jag produkter med hög kvalitet och ett pris därefter, ofta högt

Edit: Toyota har hög kvalitet men är ej lyx. Lexus har hög kvalitet och mer lyxbetonade attribut som motiverar ett högre pris. Plus ett en mer lyxinriktad marketing

Därmed lite mer high-end
 

Ricrob

Patek
Strula inte till det.. En undersökning går ut på att fråga en jävla massa folk vad de tycker och de svar som kommer i störst antal hamnar högst på listan, inte så svårt.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Strula inte till det.. En undersökning går ut på att fråga en jävla massa folk vad de tycker och de svar som kommer i störst antal hamnar högst på listan, inte så svårt.

Precis, 650000 personer känns som en ganska bred underlagsbas, och jag är rätt övertygad om att spridningen på dessa människor är rätt bred på alla sätt.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Absolut. Det stämmer.
Men jag förstår inte riktigt ditt påstående... Lyx är ett väldigt diffust ord.

Menar du att Rolex är det klockmärket som har längst penisförlängar-effekt?
För den breda massan tycker att det lyxigaste klockmärket är Rolex?
 
C

China

Guest
Absolut. Det stämmer.
Men jag förstår inte riktigt ditt påstående... Lyx är ett väldigt diffust ord.

Menar du att Rolex är det klockmärket som har längst penisförlängar-effekt?
För den breda massan tycker att det lyxigaste klockmärket är Rolex?

Nja, Louis Vuitton innehar väl förstaplatsen bland de varumärken som har klockor i sortimentet?;)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Absolut. Det stämmer.
Men jag förstår inte riktigt ditt påstående... Lyx är ett väldigt diffust ord.

Menar du att Rolex är det klockmärket som har längst penisförlängar-effekt?
För den breda massan tycker att det lyxigaste klockmärket är Rolex?

Just för att det inte är ett påstående, det är en fråga, som besvaras i en väldigt stor undersökning. Säga och tycka vad man vill om Rolex, kukförlängare eller inte, men det är uppenbarligen det märke som betyder mest för klockor i det dyrare segmentet, så kallad lyx i detta sammanhang, där man som sagt har en hel del människor som underlag. Skulle inte vilja kalla det den stora massan, tvärtom skulle vilja påstå att en undersökning av denna storlek visar vad ett tvärsnitt av befolkningen i 31 länder tycker om vad som i deras 1300000 ögon anses vara just lyx.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
True. Antar begreppet high-end är ganska subjektivt. För mig är high-end något extraordinärt och det är inte Rolex. Missförstå mig inte då det inte är menat som en diss. Det är lite som att jämföra en Mercedes med en Maserati. Ena är lyx och den andra är ett par resor värre.
 

Isodor

Audemars
Tror många skulle svara Rolex om någon frågade "vilket märke anser du som lyxigt?".

Undersökningen tycker jag speglar rätt bra vad man kan tro folk svarar.
 
Topp